دردسر بزرگ تعرفههای ترامپ برای میلیونها کسب و کار کوچک آمریکایی
روزنامه «نیویورک تایمز» شنبه ۱ مارس (۱۱ اسفند) در مقالهای نوشت اقدامات تعرفهای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده علیه چین، میلیونها کسب و کار کوچک آمریکایی را دچار آشفتگی کرده است. چندین دهه است که شرکتهای آمریکایی محصولاتشان را در کشور خودشان طراحی نموده و تولید این محصول را به شکلی کارآمد و با هزینهای پایین از طریق کارخانههای چینی تکمیل کردهاند.
نیویورک تایمز از حدود ۱۰۰ شرکت آمریکایی که از چین واردات انجام میدهند، پرسیده که تعرفههای ترامپ چگونه بر آنها تاثیر گذاشته است. نتیجه این بود که این شرکتهای آمریکایی، نه تامین کنندگان چینی، هستند که بار مالی این تعرفهها را به دوش میکشند.
بسیاری از شرکتهای آمریکایی اعلام کردهاند که باید به ناچار قیمتها را برای جبران این بخش از افزایش هزینهها بالا ببرند. برخی از احساس فلج شدگی در شرکت صحبت کردند: آنها از برنامه ریزی در شرایط تعرفههای جدید و غیرقابل پیشبینی که یکی پس از دیگری اعمال میشود، واهمه دارند و نگران خطر انتقال تولید به خارج از چین هستند زیرا به نظر میرسد هیچ کشوری از تعرفههای جدید در امان نیست.
روی آوردن به جایگزینهای داخلی در آمریکا همیشه شدنی نیست زیرا آنها گرانتر هستند، کیفیت پایینتر و گزینههای محدودتری دارند. دگرگونی کامل زنجیره تامین شرکتهای آمریکایی وظیفهای دشوار خواهد بود که به زمان و هزینههایی نیاز دارد که دستیابی به آنها سخت است.
صاحبان کسب و کارهای آمریکایی وقتی کالایی را از چین وارد میکنند با دستکم ۱۰ درصد افزایش روبرو خواهند شد. و این ممکن است تازه شروع ماجرا باشد. به عنوان مثال یک شرکت آمریکایی که لباس خواب ابریشمی میفروشد، تعرفه ۱۰ درصدی یک ضربه سنگین به آن محسوب میشود چرا که تمام محصولات آن در چین تولید میشود. این شرکت لباسهای ابریشمی را در چین تولید میکند سپس وارد ایالات متحده میکند و آنها را در وبسایت خود و پلتفرم تجارت الکترونیک به فروش میرساند.
«بیل کیف» و «جولی لی»، صاحبان کسبوکار، گفتند که برای کنار آمدن با افزایش هزینههایی که تعرفههای ترامپ به دنبال داشته، به تکاپو افتادهاند. آنها قبل از اجرایی شدن تعرفهها حجم سنگینی از واردات انجام میدادند تا نیازهای فصلی مربوط به کریسمس و روز ولنتاین را پاسخ دهند. خانم لی همچنین در حال بررسی است که آیا واردات برخی از محمولهها را به امید تغییر رویکرد تعرفهای ترامپ به تعویق بیندازد یا نه.
به تعویق انداختن سفارشها با خطراتی همراه است و خانم لی نگران کمبود موجودی برای مشتریان است. او پس از بیش از یک دهه همکاری، رابطهای نزدیک با تامین کنندگان چینی خود برقرار کرده است.
بیل کیف گفت: عدم قطعیت برای هر دو طرف سخت است.
وی افزود نهایتا، هزینههای اضافی ممکن است اجبارا به گردن به مصرفکنندگان بیفتد. کیف گفت که یک دست لباس خواب ابریشمی محبوب که قیمت آن ۳۰۰ دلار است، ممکن است ۱۵ دلار افزایش یابد. با این حال، این شرکت ۲۰ ساله چارهای جز ادامه همکاری با چین ندارد.
کیف با بیان اینکه اگرچه کارخانههای تولید ابریشم در کشورهای مختلفی مانند سریلانکا، هند، کره جنوبی و تایلند هم وجود دارند، تاکید کرد: بهترین ماشینآلات، بهترین تخصصها و توانایی تولید کالاهای با کیفیت با قیمت مناسب همه در چین هستند.
برای شرکتهایی که میخواهند تولید خود را به داخل آمریکا منتقل کنند، یافتن کارخانههای تولیدکننده یک چالش محسوب میشود. شرکت «میکوسفسکی» ۱۸ سال است که محصولات فضای باز و مسافرتی را در ایالات متحده طراحی و آنها در کارخانههای چین تولید میکند. او با یادآوری تاثیر تعرفهها در دوره اول ریاست جمهوری ترامپ، خواست بداند آیا تولید داخلی واقعیتر است. به ۶ شرکت آمریکایی ایمیل زد و چهار شرکت هیچ پاسخی ندادند. دو شرکتی که ابراز علاقه کردند، سوالات زیادی درباره مشخصات محصولات پرسیدند. پس از پاسخ به همه سوالات آنها، یکی از شرکتها از پاسخ دادن به ایمیلها خودداری کرد و دیگری چند هفته بعد با عذرخواهی پاسخ داد، اما هیچ پیشنهادی ارائه نکرد.
میکوسفسکی گفت: به نظر میآید که این تعرفهها برای بازگرداندن مشاغل به ایالات متحده اعمال میشود، اما این تظاهر به این است که آمریکا توانایی تولید محصولات و مهمتر از آن، علاقه به تولید آنها را دارد.
وی افزود: ما هیچ وقت تا این حد تحت تاثیر اقدامات ترامپ قرار نگرفته بودیم و دیدن آنچه که در واقع اتفاق میافتد، واقعا ناامید کننده است.
کابوس تعرفههای بیشتر، خانم «کمپبل» فروشنده محصولات مذهبی، را به وحشت انداخته و میگوید: «فکر نمیکنم مردم درک کنند که این موضوع نه فقط برای کسب و کار من، بلکه برای زندگیمان چه معنایی دارد — اینکه این همه محصول از چین میآید، چگونه از عهده هزینههای آن برمیآییم؟»