بازارهای خودرو جهان در تسخیر چین

شرکت های بزرگ خودروساز چینی که در سال های اخیر توانسته اند این کشور را با پشت سر گذاشتن ژانپن، به بزرگ ترین صادر کننده خودرو در جهان تبدیل کنند، با بهره گیری از فناوری های روز جهان و ارتقای کیفیت محصولات خود، همچنان در تلاش برای افزایش صادرات هستند و تغییر سیاست ها در بازار جهانی خودرو لحظه به لحظه زیر نظر دارند.

در تازه ترین فعالیت های شرکت های خودروسازی چین در روند صادرات، شرکت چینی سازنده خودروهای انرژی جدید(برقی) با برند Xpeng محموله ای از محصولات برقی مدل MPV X9 خود را در ۲۲ فوریه به خارج از کشور ارسال کرد. این خودروها عمدتا به بازار آسیای جنوب شرقی صادر شدند و تایلند یک از اصلی ترین مقصدهای صادرات آن است.

شرکتXpeng اولین خودروساز چینی است که به صادرات بیش از ۱۰,۰۰۰ وسیله نقلیه در اروپا دست یافته و در میان شرکت هایی که خودروهای برقی تولید می کنند، توانسته رتبه نخست صادرات به بازارهایی مثل هلند، دانمارک و نروژ را کسب کند.

هی شیائوپنگ مدیرعامل این شرکت گفت است که این شرکت قصد دارد ۶۰ کشور و منطقه جهان را تحت پوشش صادرات خود قرار دهد و تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۳۰۰ مرکز خدمات خارج از کشور راه اندازی کند، تا سال ۲۰۲۷ جزو سه صادر کننده بزرگ چین قرار گیرد و تا سال ۲۰۳۳ نیز بیش از نیمی از محصولات خود را در خارج از چین به فروش برساند.

تنها یک روز پس از صادرات محموله خودروهای شرکت Xpeng  در روز ۲۳ فوریه امسال، شرکت خودورسازی  SAIC Motor به عنوان یکی دیگر از غول های خودروسازی چین محموله از خودروهای برقی خود را به برای شرکت در یک نمایشگاه بین المللی خودرو در بانکوک، به تایلند فرستاد تا بتواند بیش از پیش خود را در بازارهای بین المللی معرفی کند.

از زمانی که چین در سال ۲۰۲۳ در رقابت صادرات خودرو، ژاپن را پشت سر گذاشت و به بزرگترین صادر کننده خودرو جهان تبدیل شد، این رویداد مهم به عنوان یک نقطه برجسته ظاهر شده است و خودروسازان چینی عملکرد چشمگیری در بازارهای خارج از کشور نشان می دهند.

تازه ترین داده های انجمن خودروسازان چین نشان می دهد که این کشور در ماه ژانویه امسال ۴۷۰ هزار دستگاه خودرو صادر کرده است که نسبت به سال قبل ۶.۱ درصد افزایش داشته است. از این تعداد، ۳۲۰ هزار دستگاه خودروهای با سوخت فسیلی بودند که نشان می دهد صادرات این نوع خودرو نسبت به سال گذشته ۶.۶ درصد کاهش داشته است. بر اساس همین آمار، چین در ماه ژانویه امسال ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو برقی صادر کرده بودند که نسبت به ژانویه سال گذشته، افزایشی قابل توجه به میزان ۴۹.۶ درصد داشته است.

براساس آمار مربوط به صادرات خودرو چین در ماه ژانویه امسال، در میان ۱۰ صادرکننده برتر خودرو چین، شرکت چری با ۸۱,۰۰۰ وسیله نقلیه صادراتی رتبه اول را داشت که ۱۷.۲ درصد از کل صادارت خودرو این کشور را تشکیل می دهد. شرکت BYD با صادرات ۷۰۰۰۰ وسیله نقلیه بیشترین رشد را در صادرات داشت که نشان دهنده افزایش ۹۱.۵ درصدی نسبت به سال قبل است. شرکت های چانگ‌ان ،motors SAIC و Great Wall Motors هم عملکرد صادراتی خوبی را داشتند.

به گفته شو چانگ مینگ، معاون مدیر مرکز اطلاعات دولتی چین، برتری خودروسازان چینی در بازارهای خارج از کشور را می توان به بهبود کیفیت محصول که توسط مصرف کنندگان خارجی به رسمیت شناخته شده است، افزایش صادرات خودروهای برقی و تشدید رقابت در بازار داخلی که باعث تلاش های بیشتر برای صادرات می شود، نسبت داد.

وی معتقد است که این رشد، ناشی از تقاضای بالای بازارهای بین المللی است اما چالش هایی مانند اقدامات ضد یارانه اتحادیه اروپا و مالیات های اسقاط خودرو در روسیه، روند صادرات خودرو چین را تحت فشار قرار داده و اتخاذ یک استراتژی ترکیبی شامل هم روند صادرات و هم اقدام به راه اندازی خط تولید در کشورهای وارد کننده خودروهای چینی می توانند باعث پیشرفت پایدار شود.

صادرکنندگان برتر نیز از این روش پیروی می کنند. درتازه ترین اقدام در این زمینه، شرکت خودرو سازی چری در ۲۳ فوریه از ایجاد یک پارک صنعتی خودرو هوشمند در سلانگور مالزی خبر داد. این پارک صنعتی که قرار است در سال ۲۰۲۶ تکمیل شود، در ابتدا ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰,۰۰۰ وسیله نقلیه خواهد داشت و قصد دارد به ۳۰۰,۰۰۰ وسیله نقلیه گسترش یابد.

شرکت چری همچنین یک کارخانه مونتاژ خودرو را در مالزی راه اندازی کرده است که خودروهای شاسی بلند Jaecoo J7 و Omoda C9 را تولید می کند.

در ماه ژانویه امسال هم شرکت های خودروسازی چانگ‌ان و جیلی چین برنامه های خود را برای ایجاد کارخانه ها در خارج از کشور نیز اعلام کردند.

علیرغم شروع مثبت صادرات خودرو چین در ماه ژانویه امسال، انجمن خودروسازان چین پیش بینی می کند که روند رشد صادارت خودرو این کشور در سال ۲۰۲۵ کاهش یابد و صادرات به حدود ۶.۲ میلیون خودرو برسد؛ صادراتی که نسبت به سال قبل ۵.۸ درصد افزایش داشته است.

شو هایدونگ، معاون دبیرکل انجمن خودروسازی چینی گفته است که در سال ۲۰۲۵، روند رشد صادرات خودرو چین با فشارها و تغییرات قابل توجهی در بازار مواجه خواهد شد که شامل افزایش فشارهای خارجی مانند تعرفه های اعمال شده توسط اتحادیه اروپا است.

شرکت مشاوره مک کینزی McKinsey نیز در گزارشی، پیش بینی کرده که رشد صادرات خودروهای چین در سال ۲۰۲۵ کاهش خواهد یافت و به تک رقمی کاهش خواهد یافت.

با این وجود، شرکت مشاوره مک کینزی McKinsey در مورد گرایش صعودی صادرات خودرو چین خوش بین است. شرکت مک کینزی علاوه بر شناخت فزاینده فناوری های الکتریکی و هوشمند در میان مشتریان خارج از چین، پتانسیل رشد خودروهای هیبریدی پلاگین، از جمله مدل های با قابلیت سفرهای طولانی تر، که در حال حاضر تنها ۶ درصد از صادرات خودروهای چینی را نشان می دهد، برجسته کرد.

شو چانگ مینگ معاون مدیر مرکز اطلاعات دولتی چین پیشنهاد کرده است که شرکت های چینی برای ادامه رشد صادرات خود، باید استراتژی های خود را با بازارهای مختلف منطقه ای تنظیم کنند. به عنوان مثال، خودروسازان چینی در بازار اروپا، باید بر محصولات با کیفیت بالا تمرکز کنند و در کشورهای در حال توسعه، بر مقرون به صرفه بودن و قیمت های مناسب تأکید کنند.

وی همچنین تاکید کرد که خودروسازان چینی باید به دنبال تسلط بر بازارهای کلیدی باشند و در عین حال بازارهای نوظهوری مانند آفریقا را برای فرصت های رشد آینده پرورش دهند.

با توجه به بهره گیری صنعت خودروسازی چین از پیشرفته ترین و به روز ترین فناوری ها از جمله هوش مصنوعی، سوخت پاک و زیبایی و کیفتت بالا و شاید مهم تر از همه این ها، قیمت بسیار رقابتی و قابل توجه، باعث شده تا مردم کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای اروپایی توجه ویژه به خودروهای چینی داشته باشند و همین امر موجب کاهش فروش محصولات اروپایی و در نتیجه اقدام اروپا برای اعمال تعرفه بر خودروهای چینی شده است.

با تمام این موانع، شرکت های خودروساز چینی مصمم به یافتن مسیرها و راهکارهای جدید و البته ارتقای مستمر فناوری و کیفتت محصولات خود با هدف ادامه روند رشد صادرات به تمام بازارهای جهان هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا