نفع جهانیِ ناشیِ از همکاری «کمربند و جاده» میان چین و پرو
«ابتکار کمربند و جاده» طی سالهای اخیر همکاری کاربردی را ترویج کرده و به یک نیرومحرکه مهم به نفع چین و پرو، آمریکای لاتین و به طور کلی جهان تبدیل شده است.
یک نشست سالانه با موضوع همکاری کاربردی تحت «ابتکار کمربند و جاده» (BRI) روز جمعه در پایتخت پرو با تمرکز بر فرصتهای جدید در دسترس در چارچوب این ابتکار، برگزار شد.
پرو یکی از اولین کشورهای آمریکای لاتین بود که روابط دیپلماتیک و مشارکت راهبردی جامع با جمهوری خلق چین برقرار کرد. پرو همچنین نخستین کشور آمریکایی است که قرار است بسته توافقات تجاری جدید با چین را امضا کند.
از زمانی که چین و پرو یادداشت تفاهم همکاری BRI را در سال ۲۰۱۹ به امضا رساندند، همکاری دوجانبه نتایج مفیدی در بر داشته و همکاری نزدیک فزاینده در حوزههای اقتصاد، تجارت، مالی، فرهنگ و سایر زمینهها، صورت گرفته است.
در سایه این همکاری، عروسکهای آلپاکای پرو در چین طرفداران فراوانی پیدا کرده و بلوبری، انگور، آووکادو و سایر محصولات کشاورزی پرو نیز به شکلی گسترده مورد استقبال مصرف کنندگان چینی قرار گرفته است.
چین برای دهمین سال متوالی بزرگترین شریک تجاری و بزرگترین بازار صادرات پرو بوده است. همکاری کاربردی مفید میان دو کشور مظهر آرمان مشترک دو ملت برای توسعه مشترک است و چشم اندازهای روشنی را برای همکاریهای آینده نشان میدهد.
هم چین و هم پرو دارای تاریخ غنی و تمدنی درخشان هستند و مردم دو کشور، اگرچه هزاران کیلومتر از هم دورند، دوستی قوی و ایدههای یکسانی دارند.
پرو یکی از کشورهای آمریکای لاتین است که مهاجران چینی برای نخستین بار وارد آنجا شدند و با جمعیت فراوان سکنی گزیدند.
تبادلات مردم با مردم و فرهنگی میان دو کشور طی سالهای اخیر به شکلی فزاینده تنگاتنگ شده و شمار بیشتر و بیشتری از گردشگران چینی به پرو سفر میکنند.
کنگره پرو در ماه مه امسال، اول فوریه را به عنوان «روز اخوت پرو-چین» تعیین کرد.
همکاری کمربند و جاده در حال حاضر وارد مرحلهای جدید از توسعه کیفی شده که انگیزهای تازه به تلاشهای مشترک چین، آمریکای لاتین و سایر کشورهای «جنوب جهانی» در مسیر مدرنیزاسیون، تزریق میکند.
پروژه «بندر چانکای»، یک پروژه شاخص همکاری کمربند و جاده دو کشور، را به عنوان مثال در نظر بگیرید. این پروژه نه فقط کارایی کشتیرانی پرو را بهبود میبخشد بلکه به شکلی موثر توسعه علم و فناوری و صنعتی سازی این کشور را ترویج میکند.
پروژه بندر چانکای ۱۳۰۰ شغل مستقیم و حدود هشت هزار شغل غیرمستقیم برای افراد محلی ایجاد کرده است. این بندر پس از تکمیل شدن به یک قطب دریایی جدید تبدیل خواهد شد که آمریکای لاتین و آسیا را به هم پیوند میدهد.
انتظار میرود دو کشور با نگاه به آینده به تعامل تنگاتنگ در کشف فرصتهای جدید در چارچوب ابتکار کمربند و جاده ادامه دهند.
همکاری میان چین و پرو به رفاه متقابل در دو کشور، آمریکای لاتین و به طور کلی جهان کمک خواهد کرد.