سخنرانی رهبر چین در نشست «بریکس»/پیشنهادهای مهم آقای «شی» در کازان چه بودند؟

«شی جین‌پینگ» رئیس جمهوری خلق چین چهارشنبه ۲۳ اکتبر (۲ آبان) در شانزدهمین نشست سران کشورهای عضو «بریکس» در کازان روسیه حضور یافت و سخنرانی مهمی ایراد کرد.

 

متن سخنرانی رهبر چین به شرح زیر است:

بار دیگر با استفاده از این فرصت نسبت به پیوستن اعضای جدید به بریکس ابراز استقبال می‌کنم. در این نشست ما تصمیم گرفتیم چند کشور دیگر را به عنوان کشور شریک بریکس دعوت کنیم. این یک پیشرفت مهم دیگر در روند توسعه بریکس است. مردم چین می‌گویند: «آقایان اول باید کارهای منطبق با عدالت را انجام دهند و بعدا نوبت می‌رسد به دنبال سود بودن.» کشورهای بریکس در راستای پیگیری هدف مشترک منطبق با گرایش تحقق صلح و توسعه جهان در کنار همدیگر می‌ایستند. ما باید از این نشست به خوبی استفاده کنیم، ضمن حفظ گرایش توسعه بریکس، مسائل جامع، جهت‌گیری و راهبردی را برنامه‌ریزی کنیم، با یک قلب و یک فکر شجاعانه به جلو حرکت کنیم تا کشورهای عضو بریکس به طور جمعی بار دیگر به پیش بروند.

در حال حاضر جهان وارد دوره جدیدی از آشفتگی و تغییر شده و با یک گزینه حیاتی روبرو است. آیا به جهان اجازه داده می‌شود که در آشفتگی باشد یا به مسیر درست توسعه صلح‌آمیز بر می‌گردد؟ من به یاد کتاب «چه باید کرد؟» نوشته نویسنده روس «نیکولای چرنیشفسکی» افتادم. اراده و اشتیاق قوی قهرمان کتاب دقیقا همان قدرت معنوی است که در حال حاضر به آن نیاز داریم. هرچه طوفان‌های عصر شدید باشد، ما باید شجاعانه در خط مقدم موج بایستیم و با اراده و پشتکار، با شجاعتی مبنی بر ایستادن در مقام اول و با راهبردی مبنی بر شناسایی تغییرات و برخورد با تغییرات، بریکس را به یک کانال اصلی برای ارتقای همبستگی و همکاری در «جنوب جهانی» و یک نیروی پیشتاز برای اصلاح حکمرانی جهانی تبدیل کنیم.

 

–باید «بریکس صلح» را بسازیم و مدافع امنیت مشترک باشیم.

باید حافظ امنیت مشترک باشیم. تنها با اجرای ایده امنیت مشترک، جامع، مشارکتی و پایدار می‌توان راه پیدایش امنیت جهانی را پیدا کرد. بحران در اوکراین هنوز ادامه دارد. چین و برزیل به همراه کشورهای «جنوب جهانی»، گروه «دوستان صلح» را برای کاهش بحران اوکراین راه‌اندازی کردند تا در کنار صداهای بیشتر برای تحقق صلح قرار گیرد. ما باید بر «اصول سه‌گانه» مبنی بر «جلوگیری از گسترش میدان جنگ، جلوگیری از تشدید جنگ و جلوگیری از تحریک جنگ توسط طرف‌های ثالث» پایبند باشیم و در اسرع وقت کاهش تنش‌ها را ترویج کنیم. وضعیت انسانی در غزه همچنان رو به وخامت است، جنگ در لبنان از سر گرفته شده و درگیری بین طرفین تشدید شده است. ما باید آتش‌بس و پایان دادن به کشتار را در اسرع وقت ترویج کنیم و تلاش‌های بی‌وقفه‌ای برای حل و فصل جامع، عادلانه و پایدار مسئله فلسطین انجام دهیم.

 

–باید «بریکس نوآوری» را بسازیم و در توسعه با کیفیت بالا پیشگام باشیم.

دور جدیدی از انقلاب علمی و فناوری و پیشرفت صنعتی به سرعت در حال توسعه است. ما باید به دنبال گام توسعه عصر باشیم و نیروهای مولد کیفی را پرورش دهیم. چین اخیرا مرکز توسعه و همکاری هوش مصنوعی چین-بریکس را تأسیس کرده و آماده تعمیق همکاری در نوآوری و آزاد کردن ظرفیت هوش مصنوعی است. چین مرکز تحقیقات بین‌المللی بریکس برای منابع اعماق دریا، مرکز همکاری چین برای مناطق ویژه اقتصادی بریکس، مرکز ظرفیت صنعتی بریکس چین و شبکه همکاری زیست محیطی صنعت دیجیتال بریکس را ایجاد خواهد کرد. از مشارکت همه طرف‌ها استقبال می‌کنیم تا کیفیت و سطح همکاری‌های بریکس ارتقا یابد.

 

–باید «بریکس سبزرنگ» را بسازیم و اجراکننده توسعه پایدار باشیم.

ظرفیت تولید با کیفیت بالای خودروهای برقی، باتری‌های لیتیومی و محصولات فتوولتائیک چین نیروی محرکه‌ای مهم برای توسعه سبز جهان فراهم کرده است. چین مایل است مزایای خود را به طور کامل باز کند، با گسترش همکاری با کشورهای بریکس در صنایع سبز، انرژی پاک و مواد معدنی سبز، توسعه «سبز» کل زنجیره صنعتی را ترویج کند تا همکاری طرف‌های مختلف در صنایع سبز بیشتر گردیده و توسعه با کیفیت بالا ارتقا یابد.

 

–باید «بریکس عادلانه» را بسازیم و در اصلاح سیستم حکمرانی جهانی پیشرو باشیم.

توازن قدرت بین‌المللی عمیقا در حال تغییر است، اما اصلاح سیستم حکمرانی جهانی برای مدت طولانی عقب مانده است. ما باید چندجانبه‌گرایی واقعی را برنامه‌ریزی کنیم، بر ایده حکمرانی جهانی مبنی بر مشورت گسترده، مشارکت مشترک و منافع مشترک پایبند باشیم و اصلاحات حکمرانی جهانی را بر اساس مفاهیم انصاف، عدالت، باز بودن و فراگیری هدایت کنیم. ما باید با گرایش احیای مجدد «جنوب جهانی» منطبق باشیم و فعالانه به درخواست کشورهای مختلف برای الحاق به سازوکار همکاری بریکس پاسخ دهیم و ضمن پیشبرد روند افزایش اعضا و تعیین کشورهای شریک، نمایندگی و صدای کشورهای در حال توسعه را در حکمرانی جهانی افزایش دهیم.

در شرایط کنونی جهانی اصلاح ساختار مالی بین‌المللی بیش از هر زمان دیگر ضرورت دارد. کشورهای عضو بریکس باید با ایفای نقش هدایت‌کننده در تعمیق همکاری‌های مالی، ارتقای اتصال زیرساخت‌های مالی و حفظ امنیت مالی در سطح بالا، «بانک توسعه جدید» را گسترش داده و تقویت بخشند تا سیستم مالی بین‌المللی به نحوی بهتر تغییرات جایگاه اقتصاد جهانی را نشان دهد.

 

–باید «بریکس انسان‌گرا» را بسازیم و مدافع تمدن و همزیستی باشیم.

کشورهای بریکس از نظر تاریخ و فرهنگ غنی هستند. ما باید فعالانه تمدن‌های مختلف را به همزیستی فراگیر، تقویت تبادل تجربه در حکمرانی، استفاده از پتانسیل همکاری در آموزش، ورزش، هنر و سایر زمینه‌ها فرا بخوانیم تا تمدن‌های مختلف بتوانند مکمل یکدیگر باشند و راه پیش‌روی بریکس را روشن کنند. سال گذشته، ابتکار همکاری آموزش دیجیتال بریکس را مطرح کردم و خرسندم که اجرای این سازوکار را مشاهده کرده‌ام. چین برنامه ظرفیت‌سازی آموزش دیجیتال را اجرا خواهد کرد و در پنج سال آینده، ۱۰ مرکز مطالعاتی خارج از کشور را در کشورهای بریکس راه‌اندازی می‌کند و فرصت‌های آموزشی را برای هزار مدیر آموزشی، معلم و دانش‌آموز فراهم می‌کند تا مبادلات انسانی بین کشورهای عضو بریکس عمیق‌تر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا