مردم کشورهای «بریکس» مشتاق شنیدن پیشنهادات مهم رهبر چین در «اجلاس کازان»

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین قرار است به دعوت «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود از ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (۱ تا ۳ آبان) در «اجلاس بریکس» در کازان شرکت کند.

اقشار مختلف مردم در کشورهای بریکس منتظر شنیدن پیشنهادات مهمی هستند که قرار است آقای شی طی این نشست مطرح کند و بر این باورند که نیروی مثبت، ثابت و خوب کشورهای بریکس شکوفا خواهد شد و انرژی مثبت بیشتری به صلح و توسعه جهان تزریق خواهد کرد.

«آندری دنیسوف» معاون اول کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه گفت که این نشست مهم‌ترین رویدادی است که توسط روسیه به عنوان ریاست چرخشی بریکس، برگزار می‌شود. شرکت رئیس جمهور چین در مجموعه‌ای از فعالیت‌ها در چارچوب این اجلاس یقینا به شکلی موثر اجماع کشورهای بریکس درباره مسائل جهانی را تقویت خواهد کرد و نیروهای مثبتی را تقویت می‌کند که صلح و توسعه جهانی را ترویج می‌کنند.

ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و اتیوپی رسما از اول ژانویه امسال در همکاری بریکس عضویت یافتند و «همکاری بزرگتر بریکس» تحت توجه جامعه جهانی به طور رسما آغاز به کار کرد.

«مهدی خورسند» تحلیلگر ایرانیِ مسائل چین و اوراسیا گفت: من کمک چین به ترویج صلح، ثبات و توسعه مشترک جهان را تحسین می‌کنم.

به عقیده وی یک نمونه بارز این کمک، آشتی تاریخی میان ایران و عربستان سعودی با میانجیگری پکن است.

«عبدالعزیر شبانی» پژوهشگر «مرکز پژوهش‌های سیاسی و راهبردی ریاض» در عربستان سعودی، گفت: جهان در تمامی لحظات حساس خواستار شنیدن صدای چین است و من سراپا منتظر شنیدن پیشنهاداتی هستم که رئیس جمهور شی جین پینگ در نشست کازان ارائه خواهد کرد.

این پژوهشگر سعودی بر این باور است که مشارکت عربستان در همکاری بریکس دارای چشم اندازهای وسیعی است به ویژه با اجرای عمیق «چشم انداز ۲۰۳۰» عربستان سعودی و «ابتکار کمربند و جاده»، پتانسیل توسعه عربستان سعودی در انرژی، سرمایه گذاری، اتصال و نوآوری‌های فناوری همچنان آزاد خواهد شد.

«احمد علی» پژوهشگر «مرکز تحقیقات خلیج دبی» در امارات متحده عربی، گفت مدل همکاری «بریکس پلاس» که توسط چین پیشنهاد شده، در را برای کشورهای بازار نوظهور و کشورهای در حال توسعه برای ادغام شدن با همکاری بریکس، می‌گشاید.

هر چه «حلقه دوستان» کشورهای بریکس توسعه یابد، نفوذ و جاذبه «همکاری بزرگتر بریکس» هم افزایش می‌یابد.

به نظر «عزت سعد» مدیر «کمیته امور خارجی مصر»، توسعه سازوکار همکاری بریکس، تجلی و صدای کشورهای «جنوب جهانی» در امور بین‌المللی را تقویت خواهد کرد. چین نیرویی مهم است که همکاری بریکس را رهبری و صداهای قابل اعتماد کشورهای در حال توسعه و کشورهای بازار نوظهور را نمایندگی می‌کند.

«بالو دمیسی» استاد «دانشگاه آدیس آبابا» در اتیوپی هم گفت همکاری با شرکای بریکس مثل چین به شکلی موثر به جذب سرمایه گذاری خارجی، بهبود لجستیک تجاری و صادرات متنوع برای اتیوپی کمک کرده است.

«رونی لینز» مدیر «مرکز مطالعات چینِ برزیل» گفت مفهوم ساخت جامعه‌ای با سرنوشت مشترک برای بشریت و سه ابتکار جهانی مهم که شی جین پینگ مطرح کرده، به شکلی گسترده در کل جهان به ویژه در کشورهای «جنوب جهانی» طنین انداز شده است. چین نقشی حیاتی در ایجاد اجماع میان کشورهای بریکس، ترویج هماهنگی و همکاری میان کشورها و پیشبرد دستور کار مشترک، ایفاء می‌کند.

«سیتمبیسو بنگو» مدیر اندیشکده «موسسه کریس هانی» در آفریقای جنوبی نیز خاطرنشان کرد که «همکاری بزرگتر بریکس» پلتفرم‌ها و فضاهایی برای پشتیبانی و همکاری متقابل برای دستیابی به اهداف توسعه و مدرنیزاسیون کشورهای مختلف، ایجاد خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا