ضرورت تقویت همبستگی در میان اعضای «بریکس»

همزمان با اعلام وزارت خارجه چین مبنی بر اینکه «شی جین پینگ» رئیس  جهور این کشور قرار است از سه شنبه تا پنجشنبه در «شانزدهمین نشست سران بریکس» در کازان روسیه شرکت کند، پکن نیاز بریکس به تکیه بر فضای باز و همبستگی میان کشورهای «جنوب جهانی» را مورد تاکید قرار داد.

تحلیلگران در حال پیگیری نزدیک نشست امسال هستند زیرا گفتند این نخستین اجلاس بریکس است که پس از توسعه تاریخی اخیر آن برگزار می‌شود و همچنین اولین سالی است که اعضای آن، آن را «همکاری بزرگتر بریکس» لقب داده‌اند.

رهبر چین طی این نشست قرار است در گفتگوهای گروه کوچک و گروه بزرگ و همچنین گفتگوی سران «بریکس پلاس» شرکت و سخنرانی‌های مهمی ایراد کند.

آقای شی تبادل‌ نظرهای عمیقی با رهبران درباره وضعیت کنونی بین‌الملل، همکاری کاربردی بریکس، توسعه سازوکار بریکس و موضوعات مهم مورد علاقه مشترک، خواهد داشت.

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: چین آماده همکاری با دیگر طرف‌ها برای تحقق توسعه پیوسته و پایدار همکاری بزرگتر بریکس، گشودن عصری جدید برای «جنوب جهانی» به منظور قدرت یافتن از طریق همبستگی و ترویج مشترک صلح و توسعه جهانی است.

به عقیده کارشناسان و مقامات، سازوکار همکاری بریکس به یک پلتفرم حیاتی برای کشورهای بازار نوظهور و کشورهای در حال توسعه به منظور تقویت همبستگی و همکاری و حفاظت از منافع مشترک تبدیل شده است.

پس از افزود چند عضو جدید به بریکس که اخیرا رخ داد، سهم کشورهای بریکس از تجارت جهانی از ۲۰ درصد فراتر رفت و نفوذ بین‌المللی آنها بیش از پیش افزایش یافت.

بر اساس اعلام «اداره کل گمرک چین»، واردات و صادرات چین با دیگر کشورهای عضو بریکس طی ۹ ماه نخست سال جاری میلادی جمعا به ۴.۶۲ تریلیون یوان (۶۵۰.۶ میلیارد دلار) رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک رشد ۵.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

«وانگ لینگ‌جون» قائم مقام اداره کل گمرک چین گفت: تحت هدایت روح باز بودن، جامعیت، همکاری و برد-بردِ بریکس، خانواده بریکس به برداشت ثمرات جدید تجارت و تبادلات ادامه داده است.

«جانگ هان‌هوی» سفیر چین در مسکو با اشاره به نشست آتی بریکس در کازان گفت: روسیه یک شریک مهم چین در بریکس است.

وی هفته گذشته در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی روسیه، خاطرنشان کرد: پکن از پیشرفت روسیه به عنوان رئیس بریکس خشنود است. کشورهای بریکس نقشی مهم در عرصه بین‌المللی بازی می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا