آمریکا موظف به متوقف ساختن حملات علیه صلح بانان سازمان ملل است

«نیروی موقت سازمان ملل در لبنان» (یونیفل) روز یکشنبه ۱۳ اکتبر (۲۲ مهر) اعلام کرد که دو تانک اسرائیلی پس از مسدود کردن حرکت پرسنل یونیفل در روز گذشته، دروازه اصلی یکی از پایگاه‌های صلح بانان در جنوب لبنان را منهدم کرده و «به زور وارد» مقر آنها شدند. این اقدام ارتش اسرائیل بخشی از حملات آن به نیروها و مواضع سازمان ملل طی چند روز اخیر است.

ارتش اسرائیل از ۲۳ سپتامبر (۲ مهر) و در میانه تنش‌های شدید با حزب الله حملات هوایی گسترده با نام «پیکان‌های شمال» علیه لبنان انجام داده است. این کمپین نظامی شامل حملات علیه مواضع یونیفل در جنوب لبنان هم شده جایی که دستکم پنج نیروی صلح بان سازمان ملل طی هفته گذشته زخمی شده‌اند.

اما ارتش اسرائیل روایت متفاوتی از این حادثه ارائه کرده و اعلام کرده برای تخلیه سربازانی که توسط موشک ضد تانک زخمی شده بودند، به موقعیت یونیفل تجاوز کرده است.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که هر گونه حمله به صلح بانان «ممکن است جنایت جنگی محسوب شود» و گفت که «پرسنل یونیفل و مواضع آنها هرگز نباید مورد هدف قرار بگیرند.»

بر اساس بیانیه سخنگوی او، گوترش خاطرنشان کرد: حملات علیه صلح بانان نقض قوانین بین‌المللی از جمله قوانین بشردوستانه بین‌المللی است.

اسرائیل مکرر از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل خواسته که از مناطقی در جنوب لبنان که پس از آغاز تهاجم زمینی به لبنان در ۳۰ سپتامبر (۹ مهر) و هدف قرار دادن حزب الله، درگیری‌ها تشدید شد، عقب نشینی کنند.

نزدیک به ۱۰ هزار صلح بان از حدود ۵۰ کشور به همراه حدود ۸۰۰ پرسنل غیرنظامی در لبنان مستقر هستند. این نیروها از سال ۱۹۷۸، در منطقه بین رودخانه «لیتانی» و مرز لبنان و اسرائیل به رسمیت شناخته شده توسط سازمان ملل تحت عنوان «خط آبی»، گشت زنی می‌کنند.

چین به عنوان یکی از کشورهایی که به ماموریت صلح بانی سازمان ملل در لبنان کمک می‌کند، نگرانی عمیق خود را ابراز داشته و حمله ارتش اسرائیل به مواضع و برج دیدبانی یونیفل را که تعدادی از پرسنل آن زخمی شدند، به شدت محکوم کرده است.

یونیفل وظایف صلح بانی خود را بر اساس دستور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل انجام می‌دهد. بنا بر این هر گونه حمله علیه صلح بانان سازمان ملل نقض جدی قوانین بشردوستانه بین‌المللی و قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت تلقی می‌گردد. بدیهی است که این اقدامی غیرقابل قبول است و اسرائیل باید چنین حملاتی را فورا متوقف سازد.

چین به دنبال تحقیقات درباره این حادثه بود و در تلاش برای پاسخگو ساختن مسئولان آن از طرف اسرائیلی خواسته اقداماتی را برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی اتخاذ کند.

طرف‌های درگیر باید با جدیت، ایمنی و امنیت همه پرسنل و اموال سازمان ملل، از جمله یونیفل اطمینان را تضمین کنند. چین از همه طرف‌ها به ویژه اسرائیل خواسته تدابیر فوری برای کاهش تنش‌ها اتخاذ کرده، ایمنی پرسنل حافظ صلح سازمان ملل را تضمین نموده و از گسترش بیشتر یا خارج شدن از کنترل درگیری جلوگیری کنند.

غزه به جهنمی روی زمین تبدیل شده است. در این گیر و دار، در لبنان خساراتی عظیم متوجه ساختمان‌های غیرنظامی شده، هزاران نفر قربانی شده‌اند و بیش از یک میلیون نفر از جمله شمار فراوانی از آوارگان فلسطینی، آواره شده‌اند.

آتش بس باید یک اولویت بسیار مهم باشد. تمام طرف‌ها در لبنان خواستار یک آتش بس فوری شده‌اند. «اتحادیه عرب» نیز درخواست روشنی در این خصوص مطرح کرده است.

روشن است که کلید پایان این بحران در دست کیست. اسرائیل باید تعصب بی جا به استفاده از زور را کنار بگذارد، تصمیم سیاسی صحیح را اتخاذ کند، از نقض حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان دست بردارد و ماجراجویی خطرناک خود را که ممکن است منطقه را وارد یک فاجعه جدید کند، پایان دهد.

ایالات متحده به عنوان تنها کشوری که پشتیبانی نظامی و مالی بی قید و شرط برای عملیات‌های نظامی اسرائیل در کل منطقه فراهم می‌کند، باید تعلل منفعلانه، لاپوشانی و همدستی خود را متوقف سازد.

آمریکا موظف است برای جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع، مسئولانه عمل کرده و نقشی سازنده بازی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا