هشدار کارشناسان درباره ناآرامی‌های بیشتر در خاورمیانه

به اعتقاد تحلیلگران با افزایش خطر ناآرامی و آشفتگی عمیق‌تر در خاورمیانه، تنش‌ها میان حزب الله و اسرائیل و همچنین ایران و اسرائیل افزایش یافته است. تا اینجا اقدام تلافی جویانه ایران حاکی از خویشتن‌داری است و اینکه آیا می‌توان از یک جنگ فراگیر دوری کرد، بیشتر به اقدامات بعدی اسرائیل بستگی دارد.

بر اساس اعلام «خبرگزاری ملی» رسمی لبنان، اسرائیل در شامگاه پنجشنبه دستکم ۱۰ مرتبه جنوب بیروت را بمباران کرد. تشدید حملات اسرائیل در حالی صورت گرفته که ایران روز سه شنبه حملات موشکی علیه اسرائیل انجام داد. ایران اعلام کرده حمله اخیر در پاسخ به ترور «سید حسن نصر الله» رهبر جنبش حزب الله و دیگر شخصیت‌های مطرح بوده است.

بر اساس گزارش شبکه خبری «سی ان ان»، طی هفته‌های گذشته دستکم هفت فرمانده و مقام ارشد حزب الله طی حملات اسرائیل کشته شده‌اند.

کارشناسان با تحلیل حمله ایران می‌گویند تهران عمدتا در موضع دفاعی قرار دارد و با وجود دور جدید اقدامات تحریک آمیز اسرائیل خویشتن‌داری پیشه کرده است.

همانگونه که «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه اظهار داشت، این اقدام بعد از تقریبا دو ماه خویشتن‌داری بسیار زیاد از سوی ما، به منظور فراهم کردن امکان آتش‌بس در غزه، بود.

«لی شینگ‌گانگ» پژوهشگر «موسسه مطالعات ریم مدیترانه» در «دانشگاه مطالعات بین‌المللی جه‌جیانگ» به روزنامه «چاینا دیلی» گفت: ایران با وجود اقدامات تحریک‌آمیز مکرر نمی‌تواند در این برهه بی تفاوت باقی بماند. در غیر این صورت، اتحاد با همپیمانان منطقه‌ای متزلزل خواهد شد.

«جانگ یوان» استاد «موسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای» نیز به چاینا دیلی گفت: دولت ایران باید جایگاه خود را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای حفظ کند و همچنین باید به انتظارات متحدانش پاسخ دهد.

لی خاطرنشان کرد تعهد ایران برای پیشگیری از یک بحران منطقه‌ای در چگونگی رسیدگی این کشور به حوادث پیشین روشن است — ایران در بمباران سفارت خود در سوریه در ماه آوریل و ترور «اسماعیل هنیه» رهبر حماس در تهران در ماه آگوست با خویشتن‌داری واکنش نشان داد.

و با اشاره به تحولات بعدی گفت: آینده به اینکه چگونه اسرائیل علیه ایران در آینده تلافی کند، بستگی دارد، همچنین به شدت و سرختی این اقدام تلافی وابسته است.

جانگ نیز افزود: اگر اسرائیل اقدامات تلافی جویانه شدیدی انجام دهد، به طور خاص اگر به تاسیسات نفتی و حتی هسته‌ای ایران حمله کند، ایران شاید تحت فشار این وضعیت پاسخ نظامی دهد.

وی ادامه داد: هنگامی این دو وارد یک جنگ تمام عیار شوند، می‌تواند پیامدهای فراوانی برای هر دو کشور و حتی کل منطقه خاورمیانه داشته باشد، که با منافع کنونی آمریکا همراستا نیست.

«جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده پنجشنبه اظهار داشت که گمان نمی‌کند یک جنگ تمام عیار در خاورمیانه اتفاق بیافتد.

لی در این باره گفت: این اظهار نظر نشان دهنده این است که آمریکا خواستار کشیده شدن به این باتلاق نیست.

جانگ یوان نیز تاکید کرد: آمریکا به عنوان کشوری که بیشتری نفوذ را بر اسرائیل دارد خواستار یک جنگ تمام عیار در خاورمیانه برای بر هم زدن چیدمان راهبردی جهانی آن نیست.

در این میان کارشناسان علت اصلی آشفتگی کنونی در خاورمیانه را تعصب آمریکا و پشتیبانی واشنگتن از اسرائیل می‌دانند.

جانگ همچنین تاکید کرد: اگر تفکر یکجانبه هژمونی و برتری ایالات متحده مهار نشود، شمشیر «داموکلس» جنگ همچنان بالای سر خاورمیانه وجود خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا