چین چگونه در ۷۵ سال موتور محرک اقتصاد جهان شد؟

امسال هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین است. این ۷۵ سال شاهد معجزه توسعه سریع اقتصادی چین و نتایج برد-برد بین چین و جهان بوده است. از فقر و ضعف تا دومین اقتصاد بزرگ، بزرگترین کشور تولیدکننده، بزرگترین کشور در تجارت کالا و دومین مصرف کننده کالا در جهان … چین به موتور محرک مهم رشد اقتصادی جهانی تبدیل شده است.

از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۲۳، اقتصاد چین با نرخ متوسط سالانه ۸.۹ درصد رشد کرد که بسیار بالاتر از میانگین نرخ رشد اقتصاد جهانی ۳.۰ درصد در مدت مشابه بود. به خصوص در دهه گذشته، میانگین سهم چین در رشد اقتصادی جهان از ۳۰ درصد فراتر رفته است.

پس از ۷۵ سال تغییرات عظیم، چرا چین می تواند به منافع متقابل و نتایج برد-برد با جهان دست یابد؟

منافع متقابل و نتایج برد-برد بین چین و جهان اولاً ناشی از توسعه خود این کشور در جریان ارتباط نزدیک با دنیا است. چین از طریق اصلاحات و گشایش به توسعه خود دست یافته است و در عین حال رفاه و ثبات جهانی را از طریق توسعه خود ارتقا داده و به تثبیت کننده اصلی و منبع قدرت اقتصاد جهانی تبدیل شده است. در این میان بازار، زنجیره های تولید و تامین، نوآوری و سرمایه گذاری، کلیدواژه های اصلی برای درک «فرصت های چین» هستند.

بازار کمیاب ترین منبع است. بازار فوق العاده بزرگ چین، شرکت های خارجی بیشتری را برای سرمایه گذاری و ایجاد کسب و کار جذب می کند. در سال ۲۰۲۳،  پنجاه و سه هزار و ۷۶۶ شرکت سرمایه گذاری خارجی جدید در چین تاسیس شده که در مقایسه با سال قبل از آن ۳۹.۷ درصد افزایش یافته است. مقدار واقعی سرمایه خارجی استفاده شده به۱.۱۳ تریلیون یوان رسید که در رتبه دوم جهان قرار دارد.

زنجیره صنایع و زنجیره تامین تضمین مهمی برای توسعه اقتصاد جهانی است. زمانی که جمهوری خلق چین تأسیس شد، حتی کبریت و میخ هم باید وارد می شد و اکنون به تنها کشوری در جهان تبدیل شده است که تمام دسته بندی های صنعتی فهرست شده در کاتالوگ طبقه بندی صنعتی سازمان ملل را دارد. از کالاهای مختلف “ساخت چین” با قیمت مناسب و کیفیت بالا گرفته تا ” خلاقیت های چین” ، این کشور همچنان به ارائه منابع فراوان به جهان ادامه می دهد. به گفته آژانس بین المللی انرژی، بیش از نیمی از خودروهای الکتریکی فروخته شده در جهان در سال گذشته در چین تولید شده است.

در عین حال، سرمایه گذاری چین در خارج از این کشور ، توسعه اقتصادی محلی را تقویت کرده است. در سال ۲۰۲۳، حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی چین به ۱۷۷.۲۹ میلیارد دلار رسید که ۱۱.۴ درصد از سهم جهانی را به خود اختصاص داده است. «گابور ینایی» مدیر آژانس توسعه صادرات مجارستان چندی پیش گفت که همکاری و سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در مجارستان شامل تولید خودرو، اطلاعات الکترونیکی، تدارکات و سایر زمینه‌ها است که فناوری پیشرفته و تجربه مدیریت را به مجارستان می‌آورد.

چین بدون جهان نمی تواند توسعه یابد و توسعه جهان بدون چین تقریبا قابل تصور نیست. این حقیقت ساده در ۷۵ سال گذشته ثابت شده است و در آینده نیز تایید خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا