فناوری جدید در نمایشگاه تجارت دیجیتال؛ تاکید بر شتاب تجارت خارجی چین

«سومین نمایشگاه جهانی تجارت دیجیتال» که هم اکنون در شهر «هانگ‌جوئو» مرکز استان «جه‌جیانگ» (شرق چین) در حال برگزاری است، نگاهی اجمالی به فناوری‌های پیشرو ارائه کرده به گونه‌ای که پتانسیل رو به رشد چین را در زمینه تجارت خارجی نشان می‌دهد.

این نمایشگاه طی یک بازه پنج روزه ۴۴۶ محصول و فناوری جدید به نمایش گذاشته؛ از ربات‌هایی که کارهای چشمگیر مثل باز کردن بطری و دسته بندی زباله انجام می‌دهند تا انسان‌های دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی که در رقابت‌های مناظره شرکت می‌کنند.

خانم «کگالادی ملیا تِما» مشاور نوآوری و فناوری «آژانس توسعه شرکت‌های کوچک» از کشور آفریقای جنوبی گفت: بیشتر از همه هوش مصنوعی پزشکی به نمایش گذاشته شده در اینجا مرا شگفت زده کرد مثل بازوهای جراحی رباتیک و کلینیک‌های غربالگری.

وی افزود: پرستاران قادرند از محصولات غربالگری مدیریت بیماری مزمن برای بیماران استفاده کنند که هم در خانه و هم در کلینیک‌ها قابل استفاده است. این محصولات هزینه‌ها را کم می‌کند و امکان پایش از راه دور بیمار را فراهم می‌سازد و دارای ظرفیت بالایی است.

فناوری‌های دیجیتالی مثل کلان‌داده‌ها، محاسبات ابری و بلاک‌چِین در کانون توجه این نمایشگاه قرار دارند و این نشان می‌دهد که چین چگونه از این نوآوری‌ها برای پیشبرد تجارت خارجی خود بهره می‌برد.

در غرفه «شرکت آی‌فلایتک» که پیشرو در حوزه صنعت هوش مصنوعی و فناوری گفتار چین است، چندین بازدیدکننده آفریقایی از طریق یک صفحه ترجمه پیشرفته چندزبانه مجهز به هوش مصنوعی غرق در گفتگوهای بدون تاخیر با عوامل غرفه شدند. با وجود اینکه محیط نمایشگاه شلوغ و پر از سر و صدا بود، صفحه نمایشگرِ مجهز به فناوری‌های پیشرفته تشخیص صدا به دقت صدای انسان را می‌گرفت و به پاسخ می‌داد.

«لیو چینگ‌فنگ» رئیس شرکت آی‌فلایتک گفت: تجارت خارج از کشور طی سال‌های آینده تبدیل به موتور رشد چشمگیری برای ما خواهند شد. هدف ما این است که در آینده یک سوم بخش‌های تجاری ما مربوط به خارج از کشور باشد.

محصولات فرهنگی چین نیز در این نمایشگاه توجه فراوانی را به خود جلب کرده است. در بخش سرگرمی دیجیتال، محصولات نوآورانه مثل نمایش هوش مصنوعی از «سو دانگپو» شاعر مشهور «سلسله سونگ» (۱۲۷۹-۹۶۰)، موزه مجازی موسیقی سنتی چین و همچنین نمایش سه بعدی از چهار سر حیوانات برنزی از «کاخ تابستانی قدیمی» (یوان‌مینگ‌یوان)، نگاهی اجمالی درباره غنای فرهنگ چین در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

«وو شوانگ» یکی از اعضای «شرکت جه‌جیانگ کایوئو انیمیشن»، یک سازنده بازی ورق داخلی، گفت: ترکیب فناوری دیجیتال با عظمت فرهنگ سنتی چین نه فقط فرصت‌های صادراتیِ ما را گسترش داده، بلکه رشد صنعت فرهنگ چین را نیز تقویت کرده است.

بازدیدکنندگان همچنین با راه حل‌های حمل و نقل آینده نگرانه روبرو می‌شوند از جمله تاکسی‌های قایق خودران و وسایل نقلیه برقی «نشست و برخاست عمودی» (eVTOL) که همگی برای نخستین مرتبه در نمایشگاه امسال در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند.

«ژاسلان مادیف» وزیر توسعه دیجیتال، نوآوری‌ها و صنعت هوافضای جمهوری قزاقستان تاکید کرد: چین به درستی یک رهبر جهانی در فناوری‌های دیجیتال و نوآوری‌ها محسوب می‌شود. پیشرفت چین در تجارت دیجیتال نه فقط مسیرهای جدید همکاری را ایجاد می‌کند بلکه زیرساخت‌های تجارت جهانی را تقویت می‌سازد و باعث رشد توسعه پایدار در سراسر جهان می‌شود.

وی افزود: فناوری‌ها و نوآوری‌های چین در حال تقویت زنجیره‌های تامین هستند و آنها را سریع‌تر و کارآمدتر می‌کنند و در عین حال دسترسی به کالا و خدمات را هم بهبود می‌بخشند.

بر اساس «گزارش توسعه تجارت جهانی دیجیتال ۲۰۲۴» که طی این نمایشگاه منتشر شد، تجارت جهانی دیجیتال طی سال ۲۰۲۳ به حدود ۷.۱۳ تریلیون یوان (۱.۰۲ تریلیون دلار) رسید که نسبت به رقمِ ۶.۰۲ تریلیون یوان در سال ۲۰۲۱، رشد را نشان می‌دهد و حاکی از یک میانگین نرخ رشد سالانه ۸.۸ درصدی است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که مقیاس واردات و صادرات تجارت الکترونیک فرامرزی چین طی سال گذشته میلادی به ۲.۷۳ تریلیون یوان رسید که در مقایسه با سال ۲۰۲۲ حاکی از یک افزایش ۱۵.۳ درصدی است.

«مرکاد لیبره» که یک پلتفرم تجارت الکترونیک پیشرو در آمریکای لاتین است، شاهد افزایش ۷۰ درصدی فروشندگان آنلاین چینی و افزایش ۷۵ درصدی فروش آنها در پلتفرم خود در سال ۲۰۲۳ بود.

به گفته نماینده این شرکت در نمایشگاه که بر اهمیت رو به رشد بازار چین نیز تاکید نمود، مرکاد لیبره خدمات تجارت الکترونیک فرامرزی خود را برای فروشندگان چینی در مکزیک، برزیل، شیلی و کلمبیا باز کرده است.

این نمایشگاه به عنوان تنها رویداد سطح ملی چین با تمرکز بر موضوع تجارت دیجیتال، بیش از ۱۵۰۰ شرکت از جمله بیش از ۳۰۰ شرکت بین‌المللی و بیش از ۳۰ هزار خریدار را در سال جاری میلادی جذب خود کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا