توضیحات «شی جین پینگ» درباره راهِ با ویژگی چین برای حل مسائل قومیتی

«شی جین پینگ»، رئیس جمهوری خلق چین روز جمعه ۲۷ سپتامبر (۶ مهر) در آستانه هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین، لوح‌‌های تقدیر را به گروه‌ها و افراد نمونه‌ای که سهمی برجسته‌ در امور وحدت و پیشرفت اقوام داشته‌اند، اهدا و سخنرانی ایراد کرد. وی در سخنرانی خود، ضمن تشریح مشخصه‌های راه با ویژگی‌های چینی برای حل مسائل قومیتی، شکل‌گیری و توسعه آگاهی جامعه ملت چین را برشمرد و برنامه‌هایی مشخص را برای پیشبرد مدرنیزاسیون به سبک چینی و تحقق رفاه مشترک برای همه اقوام اعلام کرد.

△شی جین پینگ لوح‌های تقدیر را به گروه‌ها و افراد شاخص در زمینه کمک به وحدت و پیشرفت اقوام اهدا می‌کند

△جشن محصولات فراوان کشاورزی توسط اقوام مختلف

چین دارای قلمرو وسیع و اقوام زیادی است. شی جین پینگ در سخنرانی خود خاطرنشان کرد که ملت چین یک ملت بزرگ با سابقه تمدنی بیش از ۵۰۰۰ سال است که همه اقوام به طور مشترک قلمرو وسیع سرزمین چین را گشوده‌اند و یک کشور چند قومی واحد ایجاد کرده‌اند، فرهنگ چینی با شکوه را خلق کرده‌اند و روحیه ملت بزرگ را پرورش داده‌اند.

وی تاکید کرد که در طول ۱۰۰ سال گذشته از زمان ایجاد حزب کمونیست چین، این حزب خلاقانه راهی با ویژگی چینی را برای حل مسائل قومی پیدا کرده است. آقای شی تصریح کرد: این مسیر بر منافع اساسی و منافع کلی ملت چین متمرکز است، همه اقوام را تا حد زیادی متحد می‌کند و وحدت مشترک و رفاه و توسعه مشترک همه اقوام را تحقق می‌بخشد. این مسیر بر برابری اقوام مختلف پایبند است و با ستم قومیتی و تبعیض قومیتی مخالف است و حقوق سیاسی برابر همه اقوام را تضمین می‌کند و همچنین به طور صحیح رابطه بین حفظ وحدت ملی و اجرای خودمختاری قومی منطقه‌ای را درک کرده و بر ترکیب وحدت و خودمختاری، ترکیب عوامل قومی و عوامل منطقه‌ای پایبند است تا ملت چین را به جامعه‌ای با سرنوشت مشترک با هویت بالاتر و انسجام قوی‌تر تبدیل کند. شی جین پینگ تاکید کرد که عمل ثابت کرده است که این مسیر کاملا درست است.

از هجدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین، کمیته مرکزی حزب با محوریت شی جین پینگ، ایده مهم ایجاد جامعه ملت چین با آینده مشترک را مطرح کرده است که به برنامه ایدئولوژیک حزب در برخورد با مسائل قومیتی در عصر جدید تبدیل شده است. شی جین پینگ با تمرکز بر این خط فکری اصلی، در کنفرانس قدردانی از گروه‌ها و افراد شاخص در زمینه کمک به وحدت و پیشرفت اقوام، به وضوح گفت: ما باید همه اقوام را تشویق کنیم تا مانند دانه انار یکدیگر را محکم در آغوش بگیرند و ملت چین را به سمت جامعه‌ای با سرنوشت مشترک فراگیرتر و منسجم‌تر سوق دهیم.

رهبر چین زمانی به وضوح توضیح داد که «۵۶ گروه قومی با هم متحد می‌شوند و همین جامعه ملت چین با سرنوشت مشترک است.»

چین به منظور ارتقای توسعه اقتصادی مناطق اقلیت قومی در این «خانواده بزرگ»، مجموعه‌ای از سیاست‌ها و اقدامات را مانند کمک‌های همتا، حمایت از توسعه گروه‌های قومی با جمعیت کم، و حفاظت و توسعه روستاها و شهرکهای با ویژگی‌های قومی تنظیم و اجرا کرده است. رشد اقتصادی کلی پنج منطقه خودمختار مغولستان داخلی، گوانگ‌شی، شی‌زانگ، نینگ‌شیا، و شین‌جیانگ و سه استان اقلیت نشین گوئی‌جو، یون‌نان و چینگ‌های، برای سالهای متوالی از نرخ رشد متوسط سراسر کشور فراتر رفته است و درآمد سرانه قابل تصرف ساکنان نیز افزایش چشمگیری داشته است.

شورای دولتی چین به منظور ستایش گروه‌ها و افراد شاخصی که کمک‌های برجسته‌ای به «خانواده بزرگ» کرده‌اند، از سال ۱۹۸۸ تا کنون، هر پنج سال یک‌بار کنفرانس تقدیر برگزار کرده است. در این کنفرانس این بار، شی جین پینگ برنامه‌های مشخصی را برای ترویج مدرنیزاسیون به سبک چینی و دستیابی به رفاه مشترک در مناطق اقلیت قومی اعلام کرد.

وی گفت که باید توسعه باکیفیت مناطق اقلیت‌های قومی تسریع شود و ادغام اقتصادی مناطق مختلف بیشتر گردد. باید همزمان با توسعه، زندگی مردم را تضمین و بهبود بخشیم و به طور مداوم درخواست مردم اقوام مختلف را برای زندگی بهتر برآورده سازیم. باید به مبادلات و ادغام بین همه گروه‌های قومی کمک کرد. باید توسعه اقتصادی و اجتماعی و تخصیص منابع عمومی را هماهنگ سازد و ساخت و ساز تاسیسات زیربنایی مانند راه و ترابری در مناطق مرزی را تقویت بخشید و فعالانه شهرسازی نوین و مردم محور را ترویج کرد و به شیوه‌ای منظم به جابجایی و ادغام جمعیت اقوام مختلف، کمک کرد.

شی جین پینگ همچنین بر لزوم مدیریت امور قومیتی مطابق با قانون و ارتقای مستمر توانایی و سطح اداره امور قومی تاکید کرد. وی افزود: باید ضمن حفظ و بهبود سیستم خودمختاری قومی منطقه‌ای، بهبود تدریجی قوانین و مقررات مربوطه و سیاست‌های حمایتی متفاوت منطقه‌ای، از حقوق و منافع مشروع مردمِ همه گروه‌های قومی مطابق با قانون دفاع کرد.

△ در شهر نان‌نینگ، منطقه خودمختار قوم جوانگ گوانگ‌شی، واقع در جنوب چین، مردم اقوام مختلف با شادی می‌رقصند

△ کشاورزان انگور را در یک پایگاه کاشت در منطقه خودمختار قوم هویی چانگ‌جی، منطقه خودمختار قوم اویغور شین جیانگ واقع در شمال غربی چین می‌چینند

△ منطقه خودمختار قوم تبت یوشو در استان چینگ‌های واقع در شمال غربی چین فعالیت‌های فصل گردشگری فرهنگی را برگزار می‌کند

△ کارگاه تولید شرکت گلدوزی قومی در استان گوئی‌جو، واقع در جنوب غربی چین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا