پروژه فضایی «چانگ‌یی» هم به چین و هم کل بشریت تعلق دارد

«سازمان فضایی ملی چین» سه شنبه ۲۴ سپتامبر (۳ مهر) اعلام کرد که پس از تکمیل ماموریت «چانگ‌یی-۶»، پروژه اکتشاف ماه چین همچنین پایه ساخت یک ایستگاه بین‌المللی تحقیقات ماه از طریق دو ماموریت پرتاب را خواهد گذاشت. اکتشاف فضا بی پایان است. چین همواره به همکاری باز، به اشتراک گذاری دستاوردهای توسعه با تمام کشورها، بهبود حکمرانی فضای خارج و ایجاد دستاوردهای علم و فناوری هوافضا به نفع بشریت، پایبند بوده است. بنا بر این «چانگ‌یی» هم به چین و هم به کل بشریت تعلق دارد.

چین همواره از تبادلات بین‌المللی چندوجهی و همکاری در زمینه هوافضا بر اساس برابری، منافع متقابل، استفاده صلح آمیز و توسعه فراگیر پشتیبانی کرده است. چین تا تاریخ نوامبر ۲۰۲۳ بیش از ۱۵۰ توافق همکاری فضایی بین‌دولتی با بیش از ۵۰ کشور و سازمان بین‌المللی به امضاء رسانده است. «هولا ماینی» مدیر دفتر امور فضای خارج سازمان ملل متحد بر این باور است که چین یک قدرت فضایی قابل احترام است و این نهاد سازمان ملل مشتاق تقویت بیشتر همکاری با چین در زمینه استفاده صلح آمیز از فضا، استفاده بهتر از فناوری هوافضا و بهره مندی برای کل بشریت است.

«حلقه دوستان» چین در حوزه اکتشاف فضایی یک «باشگاه» بسته نیست. چین در مواجهه با وضعیت کنونی توسعه نابرابر فناوری هوافضا در کشورهای مختلف جهان و همکاری پروژه‌های هوافضایی بسته به سبک «باشگاه نخبگان» که تحت سلطه کشورهای غربی مثل آمریکاست، فعالانه همکاری و تبادلات خود را با کشورهای نوظهور در حوزه هوافضا گسترش می‌دهد تا به کشورهای بیشتری فرصت اکتشاف و استفاده از فضا داده شود.

در برزیل، «ماهواره منابع زمین چین-برزیل» از جنگل‌های بارانی گرمسیری محافظت می‌کند؛ در لائوس، ماهواره مخابراتی «لائوس-۱» سیگنال‌های آموزشی را به روستاهای واقع در مناطق کوهستانی دورافتاده ارسال می‌کند؛ در تاجیکستان، مدیران «سد دریاچه سریز» از سامانه ماهواره‌ای «بایدئو» چین برای پایش تغییر شکل سد استفاده می‌کنند… شبکه خبری «سی ان ان» گزارش داد چین با تداوم قدرت فضایی خود، فرصت‌های همکاری و توسعه را در اختیار دیگر کشورها قرار می‌دهد. شبکه قطری «الجزیره» نیز بر این باور است که چین آغوشی باز برای همکاری با کشورهای خارجی دارد.

فضای خارج قلمرو مشترک تمام بشر است و اکتشاف فضایی آرمان مشترک کل بشریت که نمی‌توان از تلاش‌های هماهنگ تمام کشورها آن را جدا کرد.

سفر طولانی مردم چین برای دنبال کردن رویاهای خود درباره فضا، یک بلند پروازی بزرگ و چشم اندازی زیبا و سودمند برای بشریت است.

از سیستم ناوبری ماهواره‌ای بایدوئو گرفته تا پرواز فضایی سرنشین دار، از تکمیل ایستگاه فضایی چین تا پیشبرد عمیق پروژه‌های اکتشاف ماه و مریخ، برنامه فضایی چین همواره در حال نوشتن شعری پویا درباره همکاری باز جهانی و اکتشاف مبتنی بر مشارکت بوده است.

قطعا در آینده، پروژه چانگ‌یی که چین را به اعماق فضا هدایت می‌کند، فرصت‌های بیشتری در جهت اشتراک گذاری و همکاری فناوری برای جامعه بین‌المللی فراهم می‌کند، افراد همفکر بیشتری را جذب می‌نماید و «ردپای» تمدن بشری را در عمق کهکشان خواهد فرستاد و به این ترتیب مرزهای دور دست را برای شناخت انسان باز می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا