تحریم‌های آمریکا علیه چین؛ زمان گفتن حقایق فرا رسیده است

یک ماه دیگر فرا رسیده و موج دیگری از تحریم‌های اقتصادی از سوی آمریکا علیه چین به کار گرفته می‌شود. مثل همیشه برچسب سهل الوصول «امنیت ملی» برای توجیه این تحریم‌های جدید استفاده شده است.

به نظر شما جدیدترین «تهدید» امنیت ملی از جانب چین چیست؟ قطعات رایانه‌ای پیشرفته در خودروهای خودران. کاخ سفید در ۲۳ سپتامبر (۲ مهر) از پیشنهادی برای ممنوعیت ورود چنین خودروهایی به آمریکا در صورتی که دارای قطعات رایانه‌ای ساخت چین باشند، رونمایی کرد.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد مردم این کشور باور کنند که چنین قطعاتی در هنگام بحران می‌تواند دستکاری شود و نابود کننده باشد.

«جینا ریموندو» وزیر بازرگانی ایالات متحده این ممنوعیت بالقوه را با کلماتی توجیه کرد که مستقیم از یک کتاب راهنمای «جنگ سرد» بیرون آمده است؛ «در شرایط بحرانی، دشمنان خارجی می‌توانند همزمان تمام خودروهای خود را که در آمریکا کار می‌کنند خاموش یا کنترل کنند.

در عین حال «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید بدون ارائه هیچگونه مدرکی مدعی شد که «شواهد فراوان» وجود دارد مبنی بر اینکه چین بدافزار و دیگر کدهای مغرضانه را در زیرساخت‌های آمریکا نصب کرده تا بتوانند بی درنگ فعال شوند.

اگرچه شاید نظر احمقانه‌ای باشد اما شاید روزی در آینده برسد که رئیس جمهور آمریکا، هر کس که در آن زمان باشد زن یا مرد، حقیقت را درباره تعرفه‌های ضدچینی با مردم آمریکا در میان بگذارد.

او جمله‌ای شبیه این می‌گوید: هموطنان آمریکایی من، حقیقت تلخ این است که من و روسای جمهور قبلی به سه دلیل به هم پیوسته از تعرفه استفاده کرده‌ایم. اول، عدم وجود یک اجماع دوحزبی به این معنا که این نهاد نمی‌تواند قانون واقع بینانه‌ای تصویب کند که نشاط واقعی به اقتصاد آمریکا تزریق کند. دوم، تقریباً همه ما سیاستمداران در واشنگتن از اتحاد با صنایع مختلف امتناع کرده‌ایم – صنعت خودرو تنها یک نمونه است – و نتوانستیم اطمینان حاصل کنیم که فناوری‌ها و تفکر قرن بیست و یکم هر روز خود را در معرض نمایش قرار می‌دهند. سوم، تعهد آمریکا به اهداف کوتاه مدت و تقویت بازار سهام، مقابل راهبردهای واقعی برای مقابله با چالش‌های امروزی مانع ایجاد می‌کند.

در این مقطع احتمال دارد که رئیس جمهور به زودی با درخواست اخراج از کاخ سفید روبرو شود. در هر صورت، بیان حقیقت درباره ممنوعیت خودروهای چینی یک بازی خطرناک است.

همانطور که مجله «فارین افرز» (مثل بسیاری از نشریات) اشاره کرده، به جای اینکه چین قطعات و لوازم را مستقیما به آمریکا بفرستد، به یک کشور ثالث ارسال می‌کند. مکزیک فقط یک مثال است؛ در آنجا مونتاژ می‌شوند و سپس به ایالات متحده ارسال می‌شوند. مهم‌تر از این، شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه تعرفه‌های بسیار بالا یا ممنوعیت‌های تمام عیار که توسط واشنگتن شروع شده، مانع از توسعه فناوری پیشرفته در داخل چین نمی‌شود.

تنها به عنوان یک مثال، شگفتی مقامات آمریکایی را به یاد بیاورید که وقتی فهمیدند پیچیده‌ترین گوشی هوشمند چینی که توسط هواوی ساخته شده، از مدرن‌ترین و قدرتمندترین تراشه ۷ نانومتری استفاده می‌کند که توسط «شرکت بین‌المللی تولید تراشه‌»، تراشه‌ساز چینی تولید شده است.

البته محصولات هواوی در آمریکا ممنوع هستند و واشنگتن نیز برای انجام همین کار به فشار بی پایان بر متحدان خود متوسل شده است.

دورویی ممنوعیت خودروها به ورود به ایالات متحده در صورتی که دارای قطعات کامپیوتری ساخت چین باشد و ادعاهای ضعیف در خصوص تهدید امنیت ملی کماکان به آمریکا آسیب می‌رساند.

در سطحی پایه‌ای، آنها تضمین می‌کنند که به‌جای دسترسی آمریکایی‌ها به خودروهای برقی با کیفیت اقتصادی که خرید آنها به نفع محیط زیست است، یا باید خودروهای برقی گران‌تری بخرند یا به رانندگی با خودروهای پرمصرف ادامه دهند، گزینه‌ای که هرگز نمی‌تواند برا کل جهان خوب باشد.

ادعاهای منفی و ساده‌لوحانه مبنی بر «چین خطرناک است» باید دور انداخته شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا