موانع دیجیتال آمریکا مقابل چین فقط پیامدهای منفی به دنبال دارد

واشنگتن دوباره فهرست ممنوعیت واردات چین را گسترش داده است. وزارت بازرگانی ایالات متحده روز دوشنبه از ابتکاری گسترده برای ممنوعیت نرم افزار و سخت افزار توسعه یافته چین از وسایل نقلیه متصل به اینترنت در آمریکا خبر داد.

این ابرقدرت جهان در مواجهه با توسعه سریع فناوری چین مدت‌هاست سعی در ساخت دیواری دیجیتال مقابل این کشور که آن را یک رقیب می‌پندازد، کرده است. آمریکا در اوایل سال ۲۰۱۹ «هواوی» شرکت مخابراتی چین را در فهرست منفی قرار داد، اقدامی که شرکت‌های ایالات متحده را از عرضه به شرکت‌های خارجی که «تهدید بالقوه امنیتی» ایجاد می‌کنند، منع می‌کند.

سپس سدِ ضدِ پکنِ واشنگتن به پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی محبوب چینی و جرثقیل‌های ساخت چین که در بنادر آمریکا کار می‌کنند، کشیده شد.

دولت بایدن امسال هم خودروهای برقی چینی را هدف گرفته است. آمریکا اندکی پس از اعلام تعرفه ۱۰۰ درصدی بر خودروهای برقی ساخت چین، از قطع نرم افزار و سخت افزار چینی در داخل خودروها خبر داد. این تازه‌ترین جداسازی محصولات چینی احتمالا به یک قانون همیشگی تبدیل خواهد شد.

روشن است که یک «پرده آهنین» دیجیتال در حال پایین آمدن میان دو اقتصاد بزرگ جهان است. طمع آمریکا به عنوان قدرت هژمونیک جهان برای تسلط بر فناوری‌های نوظهور باعث افزایش رقابت غیرمنصفانه شده و بنا بر این تنش‌ها با دیگر کشورها به ویژه چین را شدت بخشیده است. درست مثل رقابت تسلیحاتی دوران «جنگ سرد»، رقابت برای برتری فناوری توسط آمریکا علیه چین آشکار شده است.

اشتیاق به برتری، نه به اصطلاح نگرانی‌های امنیت ملی، است که پشت اقدامات تبعض آمیز مکرر واشنگتن علیه شرکت‌ها و محصولات چینی قرار دارد. امنیت ملی ابزاری در دسترس برای ایالات متحده است که با آن می‌تواند از اصول بازار سوء استفاده کند و رقبا را با آن سرکوب نماید.

آمریکا از زمان اقدام یکجانبه خود علیه هواوی در سال ۲۰۱۹، هنوز هیچ مدرکی مبنی بر «تهدید چین» ارائه نکرده است. جنجال درباره پتانسیل چین برای دستکاری از راه دور خودروهای متصل در جاده‌های ایالات متحده و وارد کردن کد به سیستم‌های برق و زیرساخت حیاتی آمریکا به هنگام بحران، مسخره هستند.

خبرگزاری «شین‌هوا» به نقل از «جفری ساکس» استاد علم اقتصاد و مدیر «مرکز توسعه پایدار در دانشگاه کلمبیا»، نوشت: به نظرم  دولت آمریکا ممکن است در حال برنامه‌ریزی نوعی بدافزار باشد (که خود) قصد دارد در برخی از سیستم‌های متصل نصب کند.

وی تاکید کرد: قطع هیچ مدرکی وجود ندارد که چین در حال انجام این کار است.

آمریکا با ممنوعیت محصولات چینی از خاک ایالات متحده، با اشتیاق محصولات خود را در سراسر جهان به فروش رسانده است. بر اساس اعلام «استاتیستا»، شرکت آلمانی متخصص در داده‌های بازار و مصرف، به عنوان مثال بیش از یک میلیون شرکت در سراسر دنیا از نرم افزار «مایکروسافت ۳۶۵» استفاده می‌کنند.

طبق تخمین استاتیستا، بازار خودروهای برقی آمریکا امسال می‌تواند به درآمد ۹۴.۹ میلیارد دلاری برسد.

این طور به نظر می‌رسد که تلاش‌های ایالات متحده برای جدا کردن چین از زنجیره‌های تامین جهانی، موانعی را برای فروش بیشتر محصولات آمریکایی از بین می‌برد. اما آیا این همان رقابت منصفانه‌ای است که ایالات متحده از آن حمایت کرده است؟ قطعا نه.

از این بدتر اینکه، درز داده‌ها در آمریکا دیگر چیز عجیبی نیست.

طبق اعلام یک وب‌سایت «اطلاعات امنیتی» مستقر در آمریکا، اطلاعات خصوصی ۲.۹ میلیارد شهروند آمریکایی، از جمله نام کامل، کد تامین اجتماعی، آدرس و حتی اطلاعات مربوط به بستگان آنها در آگوست امسال در دارک وب منتشر شده است – فقط از یک مورد درز «داده‌های عمومی ملی آمریکا».

اگر واشنگتن واقعا درباره موضوع امنیت صداقت دارد بهتر است دستکم به مشکلات داخلی خود قبل از بی اعتبار سازی دیگران، بپردازد.

آمریکا با بی اعتبار سازی و جدا سازی رقبا می‌خواهد برتری خود را تضمین کند. اما این اشتیاق به جای هژمونی فقط با پیامدهای منفی قابل توجهی همراه خواهد بود.

چین مزیت بی نظیری در تولید باتری‌های خودروهای برقی دارد و این به معنای آن است که، همانطور که روزنامه «نیویورک تایمز» هشدار داده، «در صورت عدم دسترسی به جدیدترین فناوری، خطر عقب افتادن آنها وجود دارد.»

درست مثل زمانی که آن «پرده آهنین» که جهان را در دوره جنگ سرد به بلوک‌های ایدئولوژیکی تقسیم کرده بود،‌ هیچکس نفعی نبرد، جدا شدن از اکوسیستم فناوری جهانی فقط به سناریوهای ضرر چندگانه در عصر یکپارچگی جهانی منجر خواهد شد.

حکمرانی فناوری نیازمند همکاری است. ایجاد موانع برای عدم برخورداری رقبا شبیه به کشتن دادن ۸۰۰ سرباز برای کشتن هزار سرباز دشمن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا