شتاب تجارت خدمات چین؛ آزادسازی فرصت‌های جدید برای همکاری اقتصادی جهان

چین در حال آماده شدن است تا تجارت خدمات خود را به نقطه‌ای درخشانی در عرصه جهانی تبدیل و فرصت‌هایی تازه را در سرتاسر جهان در تلاش‌های سیاست‌های گشایش و توسعه مبتنی بر نوآوری خود ایجاد کند.

در میانه تب و تاب برگزاری «نمایشگاه بین‌المللی تجارت خدمات چین ۲۰۲۴» (CIFTIS) که از ۱۲ سپتامبر (۲۲ شهریور) شروع شده و ۱۶ سپتامبر (۲۶ شهریور) خاتمه می‌یابد، غرفه داران خارجی با معرفی محصولات جدید، تبادل ایده و جستجوی همکاری‌های جدید، خوش بینی خود به بازار چین را ابزار داشتند.

«دیوید جانگ» مدیرعامل «Nestle Zone Greater China» گفت: شرکت نستله به بازار چین اعتماد دارد.

وی خاطرنشان کرد که این غول غذایی جهان امیدوار به استفاده از نمایشگاه تجارت خدمات برای تقویت همکاری و تبادلات بیشتر و پاسخگویی بهتر به نیازهای مشتریان چینی است.

طی CIFTIS امسال که با موضوع «خدمات جهانی، رفاه مشترک» برگزار شد، ۸۵ کشور و سازمان بین‌المللی و بیش از ۴۵۰ شرکت متعلق به فهرست «فورچون جهانی ۵۰۰» و شرکت‌های برجسته حضور یافتند.

خانم «کاپاروا قندوز» مدیرعامل شرکت «آسکونای تور» در غرفه قرقیزستان برای بازدیدکنندگان توضیح داد که چگونه می‌توانند تعطیلاتی خوب را در این کشور بگذرانند؛ پیاده روی پیرامون دریاچه‌های زیبای پنهان در دره‌ها، بازدید از میراث باستانی در امتداد «جاده ابریشم» باستانی و گذراندن شب در چادر زیر آسمان پرستاره.

وی گفت: شرکت ما ماهانه قادر به پذیرایی از بیش از ۵۰ گردشگر چینی است که نسبت به سال ۲۰۲۳ بیش از دوبرابر شده و امیدوارم این رقم مجددا در سال آینده دوبرابر شود.

خانم قندوز خاطرنشان کرد که تلاش‌های چین برای پیشبرد سفرهای برون مرزی و فرصت‌های تجاری به دست آمده از آن را احساس کرده است.

تجارت خدمات مسافرتی چین به سرعت احیاء شده و به شکلی چشمگیر همکاری اقتصادی و تجاری بین‌المللی را ترویج می‌کند. ارزش صادرات تجارت خدمات چین طی نیمه نخست ۲۰۲۴ در مقایسه با ۶ ماه اول سال گذشته میلادی جهشی ۱۳۱.۹ درصدی را به ثبت رساند و در عین حال ارزش واردات نیز در مقایسه با مدت مشابه ۲۰۲۳، ۴۱.۵ درصد افزایش یافت.

«یین یونگ» شهردار پکن در یکی از نشست‌های CIFTIS گفت پایتخت چین به ارتقای زیرساخت‌های گردشگری و کیفیت خدمات خود ادامه خواهد داد. این شهر در ماه جولای «Beijing Pass» را رونمایی کرد که یک کارت چند منظوره‌ برای گردشگران خارجی است که پرداخت‌های حمل و نقل، اماکن گردشگری و مراکز خرید را تسهیل می‌کند.

تجارت خدمات مسافرت مظهر توسعه تجاری قدرتمند چین در حوزه خدمات است. «وانگ دونگ‌تانگ» از وزارت بازرگانی چین گفت: طی دهه گذشته متوسط نرخ رشد سالانه تجارت خدمات بر حسب دلار ۶.۲ درصد بوده که بالاتر از نرخ رشد متوسط جهانی است.

به کارگیری پشت سر هم سیاست‌های تسهیل طی سال ۲۰۲۴، چین را در میان «حلقه دوستان» جذاب‌تر کرده است. چین طی ماه مارس امسال نسخه‌های ملی و آزمایشی منطقه آزاد تجاری فهرست‌های منفی برای تجارت خدمات برون مرزی را به منظور تقویت سیاست گشایش رونمایی کرد.

پیش از شروع نمایشگاه تجارت خدمات امسال، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها که ۲۰ وظیفه مهم در پنج بُعد است، منتشر شد. انتظار این است که دستورالعمل‌های مذکور مقیاس تجارت خدمات را گسترش دهد، ساختار را بهینه کند، کارایی را بهبود بخشد و قدرت تجارت خدمات را افزایش دهد.

«جکی جوئو» رئیس شرکت «KPMG China» گفت درهای چین در بخش خدمات در حال گشوده‌تر شدن است، صنعتی که بخشی مهم از توسعه کیفیِ اقتصاد چین محسوب می‌شود.

وی افزود KPMG امیدوار به استفاده از نمایشگاه تجارت خدمات، خدمات حرفه‌ای خود و شبکه‌های بین‌المللی آن بری کمک بهتر به شرکت‌های خارجی برای توسعه در بازار چین و کمک به شرکت‌های چینی برای جهانی شدن است.

شرکت‌های چندملیتی به دنبال بهره بردن از حوزه‌های رشد جدید در توسعه کیفیِ چین هستند که در نمایشگاه تجارت خدمات ۲۰۲۴ نیز از صنایع کم‌کربن گرفته تا فناوری‌های دیجیتال، جذابیت قابل‌توجهی به دست آورده است.

«گروه هلدینگ عجلان و بروس» یکی از بزرگترین شرکت‌های عربستان سعودی، با در نظر گرفتن فرصت‌های تجاری در چین برای سومین سال متوالی در CIFTIS شرکت کرده تا دستاوردهای همکاری با شرکای چینی را به نمایش بگذارد.

«محمد العجلان» نائب رئیس شرکت مذکور گفت چین در حال به اشتراک گذاری سود توسعه در حوزه‌های گوناگون شامل زیرساخت، انرژی، توسعه سبز و اقتصاد دیجیتال است.

«گرنت رونگ» مدیر روابط دولت چین «گروه ویلو» که محصولات، فناوری‌ها و راه‌حل‌های پمپ هوشمند کم مصرف را در نمایشگاه امسال به نمایش گذاشته، گفت: ما فرصت‌های گسترده‌ای را در تلاش‌های ملموس دولت چین در حوزه گذار سبز شاهد بوده‌ایم.

به گفته وی شرکت ویلو به توسعه پایدار اهمیت می‌دهد که مطابق با هدف کربن دوگانه چین است.

رونگ خاطرنشان کرد که دو پایگاه تولید این شرکت در «پکن» و «چانگ‌جوئو» هدف تولید بدون آلاینده کربن را محقق ساخته‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا