نخست وزیر نروژ: تعرفه‌های اروپا علیه خودروهای چینی به دو طرف آسیب می‌زند

نخست وزیر نروژ: تعرفه‌های اروپا علیه خودروهای چینی به دو طرف آسیب می‌زند

«یوناس گار استوره»، نخست وزیر نروژ اخیرا در سفر خود به چین با «رادیو و تلویزیون مرکزی چین» مصاحبه‌ای اختصاصی انجام داد که در جریان آن با اشاره به اعمال تعرفه اتحادیه اروپا علیه خودروهای برقی چین گفت، هیچ کشوری نباید چنین تعرفه‌هایی را اعمال کند چرا که فقط به دو طرف آسیب می‌زند.

استوره در جریان سفر به چین، با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین دیدار و دو طرف درباره مسائلی مهم مانند مناسبات دو جانبه و رویارویی با چالش‌های بزرگ تبادل نظر کردند.

نخست وزیر نروژ با اشاره به این دیدار ظهار کرد: بسیار خوشحالم همراه رهبر چین برخی ابعاد همکاری دو جانبه را بررسی کردیم. از لحاظ تحول سبز، ما درباره رویارویی با تغییرات آب و هوایی و همکاری فناوری برای دستیابی به تحول سبز به توافق رسیده‌ایم. ارائه معافیت روادید ۱۵ روزه از جانب چین برای شهروندان نروژی تسهیلاتی در اختیار گردشگران و بازرگانان نروژ گذاشته و همچنین درباره ارزیابی و ترویج روابط تجاری دو جانبه، مقابله مشترک با تغییرات اقلیمی و تدوین مقرراتی برای هوش مصنوعی صحبت کردیم.

وی تاکید کرد: چین در حال تبدیل شدن به بزرگترین جامعه اقتصادی جهان است و امیدواریم چین در این زمینه‌ها با آمریکا، اتحادیه اروپا، هند و دیگر کشورها همکاری کند.

استوره با اشاره به امکان اعمال تعرفه اتحادیه اروپا علیه خودروهای برقی چینی و در پاسخ به علت عدم حضور نروژ در تصمیم یادشده اتحادیه اروپا، اظهار داشت: نروژ عضو اتحادیه اروپا نیست، اما از طریق توافق‌نامه‌های گوناگون روابط نزدیک با بازار اروپا را حفظ می‌کنیم. ما در سیاست های تجاری اتحادیه اروپا حضور نداریم. از سوی دیگر  به نظرم هیچ کشوری نباید چنین تعرفه‌ای را اجرا کند چون یک تعرفه تنبیهی معمولا منجر به اقدامات تلافی جویانه و آسیب دیدن هر دو طرف می‌شود. نروژ خودرو تولید نمی‌کند و در سیاست تجاری یادشده اتحادیه اروپا هم مشارکت نمی‌کند. من نمی خواهم فشار اضافه را بر مصرف کنندگان نروژی اعمال کنم چون آنها حق دارند خودروهای مورد پسند خود را انتخاب کنند.

نخست وزیر نروژ با اشاره به نظر خود درباره «ابتکار توسعه جهانی»، «ابتکار امنیت جهانی» و «ابتکار تمدن جهانی» ارائه شده از جانب رئیس جمهور شی جین پینگ، خاطر نشان کرد: به نظرم این ابتکارات شایسته مطالعه جدی است. هر یک از ما از طریق خود آرمان جهانی خود را ابراز می‌کند. اظهارات آقای شی مملو از فرهنگ و سنتی‌های غنی چینی است و امیدواریم این ابتکارات با اقدامات مشخص مانند روابط چین با سایر کشورها از جمله نروژ در صحنه بین‌المللی اجرا شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا