رئیس جمهور زیمبابوه: چین در توسعه تمام کشورهای آفریقایی مشارکت کرده است

«امرسون منانگاگوا» رئیس جمهور زیمبابوه ۶۰ سال قبل برای تحصیل به چین سفر کرد. تجربه فراموش نشدنی سفر به چین چه فواید همیشگی برای او داشته است؟ منانگاگوا به عنوان یک شرکت کننده فعال در «مجمع همکاری چین-آفریقا»، فرصت‌های توسعه‌ای که این سازوکار برای قاره آفریقا به ارمغان می‌آورد را چگونه ارزیابی می‌کند؟ نظر رئیس جمهور زیمبابوه در خصوص ترویج مشترک مدرنیزاسیون و ساخت یک جامعه سطح بالای چین-آفریقا با سرنوشت مشترک چیست؟

بخشی از مصاحبه اختصاصی «رادیو و تلویزیون مرکزی چین» با امرسون منانگاگوا رئیس جمهور زیمبابوه را بخوانید:

خبرنگار: آقای رئیس جمهور، با توجه به اینکه برای شرکت در رویداد بزرگ خانواده چین-آفریقا یعنی «نشست سران مجمع همکاری چین-آفریقا ۲۰۲۴» به پکن سفر کرده‌اید، لطفا دیدگاه‌ها و دستاوردهای خود را از ین نشست با ما به اشتراک بگذارید.

رئیس جمهور زیمبابوه: از اینکه در چین به گرمی از ما استقبال شد، خوشحالیم. این نخستین بار نیست که چین و کشورهای آفریقایی، «نشست سران مجمع همکاری چین-آفریقا» را برگزار می‌کنند. این فرصتی برای چین و آفریقاست تا با هم با چالش‌ها روبرو شوند و در موفقیت سهیم شوند زیرا همه ما به بهبود هر چه بیشتر زندگی مردم پایبندیم و امیدوار به خلق آینده‌ای بهتر در کنار هم هستیم. در این لحظه که سران کشورها دور هم جمع شده‌اند، این فرصت را مغتنم می‌شماریم.

خبرنگار: شما در آخرین «نشست سران مجمع همکاری چین-آفریقا» در پکن در سال ۲۰۱۸ شرکت کردید. نظر شما درباره اهمیت مجمع همکاری چین-آفریقا در تقویت ارتباطات میان تمام طرف‌ها و ایجاد یک وضعیت جدید همکاری طی این سال‌ها چیست؟

رئیس جمهور زیمبابوه: اگر بخواهیم مجمع ۲۰۱۸ را با مجمع امسال مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که کشورهای ما شاهد تغییراتی عظیم بوده‌اند. این بخاطر آن است که ما همگی به مدرنیزاسیون و صنعتی سازی کشورهای خود پایبندیم. متوجه شده‌ایم که برخی از مشکلات پیش روی کشورهای ما در چین حل شده، بنا بر این نیازی نیست که از صفر شروع کنیم بلکه می‌توانیم از راه حل چینی بیاموزیم.

خبرنگار: شما به برخی شهرها در استان‌های «جیانگ‌سو»، «هونان» و «گوانگ‌دونگ» سفر کرده‌اید. دستاورد شما چه بود؟ فکر می‌کنید چه تجربیاتی الهام‌بخش فرآیند مدرنیزاسیون کشور شما هستند؟

رئیس جمهور زیمبابوه: طی ۶۰ سال گذشته سفرهای زیادی به چین داشته‌ام و با چشمان خودم شاهد توسعه و مدرنیزاسیون جهشیِ شهرهای چین بوده‌ام. فکر کنید پکن ۶۱ سال قبل چگونه بود و حالا چه تغییری کرده است. تفاوت زیادی به وجود آمده است. تا زمانی که ما روی استفاده از منابع داخلی برای ساختن کشور خود تمرکز کنیم و هر کس مسئولیت خود را بر عهده بگیرد، قادریم کشور را مطابق با چشم انداز خود بسازیم و به اهداف مورد نظر دست یابیم.

خبرنگار: پس از اینکه در سال ۲۰۱۸ قدرت را در دست گرفتید، چین اولین کشور خارج از قاره آفریقا بود که به آن سفر کردید. به نظر شما تعمیق هر چه بیشتر مناسبات چین-زیمبابوه چه نقشی در توسعه روابط چین-آفریقا ایفاء کرده است؟

رئیس جمهور زیمبابوه: صادقانه باید گفت، چین در توسعه تمام کشورهای آفریقایی مشارکت کرده است. معتقدم که روند توسعه بیشتر کشورهای قاره آفریقا را می‌توان نتیجه همکاری با چین دانست. دیروز (۳ سپتامبر) من با عالی جناب «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین دیدار کردم. در گفتگوی با آقای شی به پروژه‌های زیرساخت مورد حمایتِ چین اشاره کردم. ما همچنین درباره تحول ملی و ایجاد زیرساخت زیمبابوه گفتگو کردیم. بدیهی است که زیمبابوه و چین یک سنت همکاری دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا