تلاشهای مشترک چین و آفریقا برای ترویج توسعه سبز

آفریقا یکی از مناطقی است که تحت بیشترین تاثیرات ناشی از تغییرات آب و هوایی در جهان قرار گرفته و ترویج توسعه سبز یک الزام اجتناب ناپذیر برای کشورهای آفریقایی در جهت دستیابی به توسعه پایدار است. در سال‌های اخیر، چین و کشورهای آفریقایی پیوسته به تعمیق همکاری در توسعه انرژی پاک و مقابله با تغییرات آب و هوایی ادامه داده‌اند و سهم مهمی در توسعه سبز جهان داشته‌اند.

«ساهارا» که در سراسر قاره آفریقا گسترده شده، بزرگترین بیابان جهان است. در سال ۲۰۰۷ میلادی ۱۱ کشور در جنوب ساهارا سازمان آفریقایی “دیوار سبز بزرگ” را تحت رهبری اتحادیه آفریقا تأسیس کردند تا از این طریق با ساخت یک کمربند محافظ در عرض آفریقا و جلوگیری از گسترش بیشتر ساهارا با یکدیگر همکاری کنند. در سال ۲۰۱۷، سازمان “دیوار سبز بزرگ” و چین برای ایجاد یک مرکز تحقیقات “دیوار سبز بزرگ” و همکاری در زمینه‌های نظارت بر اکوسیستم، استفاده پایدار از منابع زمین، پرورش و آموزش استعدادها، انتقال فناوری و زمینه های دیگر با  یکدیگر یادداشت همکاری امضا کردند تا قابلیت های پیشگیری و کنترل بیابان زایی کشورهای آفریقایی تقویت یابد.

مارسلان سانو، مدیر ارشد دبیرخانه سازمان “دیوار سبز بزرگ” هنگام دیدار از چین گفت: “دیوار سبز بزرگ” آفریقا با الهام از پروژه توسعه جنگل های “سان‌به” از استان هی‌لونگ جیانگ در شرق تا شین جیانگ در غرب چین تشکیل شد. در سال‌های اخیر، کارشناسان چینی بارها از منطقه “ساحل” در لبه جنوبی صحرای ساهارا بازدید کرده‌اند تا برنامه‌های کنترل بیابان را بر اساس شرایط محلی مشخص کنند و با اقدامات هدفمند در جهت رسیدگی به مشکلات ناشی از بیابان‌زایی در کشورهای مختلف، به حصول پیشرفت در ساخت “دیوار سبز بزرگ” آفریقا کمک کنند.

تا کنون، چین بیش از صد پروژه انرژی پاک و توسعه سبز را در چارچوب مجمع همکاری چین و آفریقا در این قاره با موفقیت به اجرا رسانده و به توسعه پایدار و سبز آفریقا کمک شایان کرده است.

چین به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور در حال توسعه جهان و مشارکت‌کننده، سهم دهنده و رهبر مهم در ساخت تمدن زیست‌محیطی جهانی، نه تنها مسیر مدرن‌سازی را با همزیستی هماهنگ بین انسان و طبیعت دنبال می‌کند، بلکه تا حد توان تجریبات توسعه سبز خود را با کشورهای آفریقایی به اشتراک می گذارد و در زمینه های فناوری و ظرفیت سازی به شکل واقعی از آفریقا پشتیبانی می کند.

در کنیا، یک شرکت چینی ساخت نیروگاه زمین‌گرمایی ۳۵ مگاواتی «سوسیان» (Socian) را در پایان ژوئن سال گذشته به بهره برداری رساند. این اولین نیروگاه زمین‌گرمایی در آفریقا است که به طور کاملاً از طراحی تا ساخت و راه اندازی توسط یک شرکت چینی به طور مستقل انجام شده است. در غنا، شرکت‌های چینی در حال برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در پروژه تولید برق فتوولتائیک ۲۰۰ مگاواتی و ایجاد یک مزرعه بادی ۱۰۰ مگاواتی در شمال این کشور هستند که گزینه‌های متنوع‌تری برای انرژی پاک در اختیار غنا قرار خواهد ‌دهد و به تحول انرژی سبز در این کشور کمک خواهد کرد.  در آفریقای جنوبی، پروژه برق بادی «دئا»( De’A) که توسط شرکت‌های چینی کار سرمایه‌گذاری و ساخت انجام شده، هر سال حدود ۷۶۰ میلیون کیلووات ساعت برق پاک پایدار را در اختیار آفریقای جنوبی قرار می‌دهد که معادل جلوگیری از مصرف بیش از ۲۰۰ هزار تن زغال سنگ استاندارد است و به این کشور برای دستیابی به هدف افزایش نسبت انرژی خورشیدی و بادی در ساختار انرژی این کشور و رساندن آن از ۷ درصد به ۴۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ کمک می کند.

رودا وجیرا، یکی از مقامات برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد در همین رابطه گفت که همکاری با چین باعث برخوردار شدن کشورهای آفریقایی از فناوری پیشرفته و پشتیبانی می شود. بسیاری از کشورهای آفریقایی از همکاری خود با چین برای ترویج تحول سبز و اولویت دادن به انرژی پاک استفاده کرده اند که برای دستیابی به توسعه پایدار جهان بسیار مهم است.

در عصر تحول سبز جهانی، تلاشها و همکاری های چین و آفریقا با پشت سر گذاشتن فاصله های طولانی، بی شک نیروی محرکه مستمر را به توسعه پایدار چین و آفریقا تزریق خواهد کرد و به طور مشترک آینده ای پاک و زیبا خلق خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا