پیشتازی چین در تحول انرژی با اتکا به نیروهای تولیدی با کیفیت جدید

از ابتدای سال جاری میلادی شمار زیادی از پروژه‌های انرژی جدید در چین راه اندازی شده است. فرمت‌های تجاری جدید در عرصه انرژی مانند ذخیره انرژی، انرژی هیدروژنی و نیروگاه‌های مجازی تسریع یافته و تحول انرژی به شکلی پیوسته به سوی جلو در حال پیشرفت است.

توسعه انرژی تجدیدپذیر چین طی سال ۲۰۲۳ تغییراتی تاریخی را نشان داد و مجموع ظرفیت نصب‌شده به ۱.۴۵ میلیارد کیلووات رسید و بیش از نیمی از کل ظرفیت تولید برق نصب‌شده را به خود اختصاص داد و از ظرفیت نصب‌شده برق حرارتی عبور کرد.

منابع انرژی جدید مانند برق بادی و برق خورشیدی به جریان اصلی ظرفیت نصب‌شده جدید و تولید برق تبدیل شده‌اند. ذخیره انرژی جدید، انرژی هیدروژنی و دیگر صنایع وارد مرحله توسعه در مقیاس بزرگ شده‌اند.

اما در عین حال توسعه انرژی جدید همچنان با مجموعه‌ای از چالش‌ها مثل فشار تقاضای شدید، محدودیت‌های فراوان عرضه و روند سخت تحول سبز و کم‌کربن دست و پنجه نرم می‌کند.

طبق این کتاب سفید، از میان چالش های داخلی در روند تحول انرژی کشور می توان به وابستگی شدید به واردات نفت و گاز که باعث فشار سنگین در عرصه امنیت انرژی می شود، سهم بالای زغال سنگ در ساختار انرژی که باعث آلودگی محیطی و انتشار گازهای گلخانه‌ای زیاد می شود، و راندمان پایین استفاده از انرژی و عقب افتادگی در این زمینه در مقایسه با کشورهای پیشرفته، اشاره کرد.

در این کتاب سفید آمده است چالش های خارجی تحول انرژی چین شامل درگیری‌های ژئوپلتیکی جهانی، افزایش عدم قطعیت و بلاتکلیفی در عرضه منابع نفت و گاز و تشدید رقابت میان قدرت‌های بزرگ پیرامون صنعت انرژی جدید است.

راه حلِ این چالش‌ها توسعه شدید صنعت انرژی جدید، ترویج کاربرد پاک از انرژی سنتی، بهبود بهره وری کاربرد انرژی و تسریع تحول انرژی همزمان با تضمین امنیت انرژی است.

پیشتازی در توسعه کارآمد انرژی جدید با فناوری‌های نوین

تحول از انرژی سنتی به انرژی جدید، کاهش وابستگی به منابع انرژی خارجی، افزایش وابستگی به فناوری… فناوری‌های کلیدی در زمینه انرژی جدید به کانون توجه جهان در رقابت های‌ بین‌المللی در عرصه تحول انرژی تبدیل شده است. به لطف نوآوری فناورانه، هزینه تولید برق تجدیدپذیر در چین به سرعت کاهش یافته است. هزینه برق خورشیدی طی ۱۰ سال گذشته ۹۰ درصد افت داشته و هزینه برق بادی ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته و به این ترتیب زیربنایی محکم برای جایگزینی انرژی فسیلی سنتی ایجاد شده است.

طبق پیش بینی برخی کارشناسان، مجموع ظرفیت انرژی نصب‌شده چین تا سال ۲۰۳۰ احتمالا از ۴.۲ میلیارد کیلووات عبور کند که از این میزان، ظرفیت نصب‌شده برق بادی و برق خورشیدی ۱.۷ میلیارد کیلووات معادل ۴۰ درصد خواهد بود.

ترویج تحول و ارتقای انرژی سنتی با اتکا به نیروهای تولیدی با کیفیت جدید

توسعه نفت و گاز چین در حال حاضر به ژرف‌دریا و نواحی با عمیق ۱۰ هزار متر کشیده شده و دشواری‌های آن در حال افزایش است. بدین ترتیب، به منظور تولید پایدار و افزایش تولید برق، لازم است تا تلاشهای بیشتری برای تحقیق و توسعه تجهیزات فنی انجام شود.

چین در حوزه مصرف انرژی از طریق اقدامات اصلاحی برای کاهش مصرف انرژی و انتشار کربن در زمینه‌های کلیدی مثل صنعت، حمل و نقل، ساخت و ساز و کشاورزی، به شماری از فناوری‌های کاربردی کربن‌زدایی عمیق دست یافته و به کاربرد فناوری‌های کاهش انتشار کربن و کربن منفی سرعت بخشیده است.

پیشبرد ادغام میدانی عمیق و نوآوری انرژی با اتکا به نیروهای تولیدی با کیفیت جدید

بزرگترین ویژگی دور جدید انقلاب فناوری و تحول صنعتی، ادغام عمیق انرژی جدید و فناوری دیجیتال به عنوان «نیروی محرکه دوگانه» انقلاب فنی و صنعتی جاری است. از یک سو، با استفاده از فناوری‌های دیجیتال مثل اینترنت اشیاء، کلان‌داده، محاسبات ابری و هوش مصنوعی به اهداف مدیریت هوشمند فرآیند تولید و مصرف  انرژی، بهبود بازده مصرف انرژی، فعال‌سازی قالب‌ها و مدل‌های جدید کسب‌وکار از جمله نیروگاه‌های مجازی و پلتفرم های داده های بزرگ انرژی می رسیم؛ از سوی دیگر، این امکان هم فراهم می شود که انرژی‌های تجدیدپذیر به منبع انرژی سبز برای تکامل مداوم فناوری دیجیتال تبدیل می شود.

توسعه نیروهای تولیدی با کیفیت جدید مسیر کلیدی برای تحول انرژی سبز و کم‌کربن چین و تضمین امنیت انرژی است. چین با افزایش سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه فناوری‌های انرژی جدید، بهینه سازی ساختار انرژی، ترویج تحول دیجیتال انرژی و تقویت همکاری بین‌المللی می‌تواند به شکلی موثر به چالش‌های دوگانه توسعه اقتصادی و محدودیت‌های زیست‌محیطی پاسخ دهد و راه‌حل‌های چینی را برای انقلاب انرژی جهان ارائه دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا