داستان سبز فیل های آسیایی در چین

طی دو روز گذشته، فیل های آسیایی در استان یون‌نان واقع در جنوب غربی چین بار دیگر از منطقه حفاظت‌شده خود خارج شدند و تحت حمایت پلیس و ناظران محلی، ۴۲ فیل پس از آنکه با آرامش و خوشحالی مسیر خود را پشت سر گذاشتند، در نهایت  با ایمنی به منطقه حفاظت‌شده بازگشتند.

این امر مردم را به  یاد سه سال پیش انداخت که ۱۵ فیل آسیایی محل زنگی خود را ترک کردند و پس از چهار ماه سفر، با کمک و راهنمایی مردم به منطقه حفاظت‌شده بازگشتند.

به سلامت بازگشتن فیل‌های این بار هم بحث های داغی را در بین کاربران اینترنت در سراسر جهان برانگیخته است.

اگر فیل ها در حین سفر خود محصولات کشاورزی را بخورند، چه باید بکنیم؟ “حوادث” ناشی از عبور حیواناتی از مزارع کشاورزی شامل بیمه می شود که بخشی از بیمه عمومی در برابر آسیب های حیوانات وحشی است که اولین بار توسط استان یون‌نان به کار گرفته شده و در سال ۲۰۲۳، به عنوان یک نمونه توسط دبیرخانه کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های حیوانات و گیاهان وحشی در معرض خطر انقراض مورد تأیید قرار گرفت.

«شیونگ‌چائو‌یونگ»، معاون مرکز حفاظت و مدیریت فیل‌های آسیایی در شی‌ شوانگ‌بانای استان یون‌نان در همین رابطه گفت که با تلاش‌های طرف های مختلف، اکنون فیل‌ها با مردم محلی در کنار یکدیگر در هماهنگی زندگی می کنند و مردم به شکلی خلاقانه در حال محافظت از این فیل‌های آسیایی هستند. همکاران ما از سراسر جهان هنگامی که به اینجا سفر کنند، تحت تاثیر امکانات، نیروها، بودجه و همچنین حرفه ای بودن آموزش‌های ما برای ایجاد هماهنگی با فیل ها قرار می‌گیرند و آن را ستایس می کنند.

این اقدامات تنها یک گوشه کوچک از تلاشهای چین در حفاظت از محیط زیست است. استان یون‌نان، در مرز جنوب غربی چین، یکی از مناطق با تنوع زیستی غنی در جهان است.

این منطقه بزرگترین بانک منابع ژرم پلاسم حیات وحش را در آسیا تأسیس کرده و با چندین مؤسسه داخلی و بین المللی برای ذخیره سازی منابع ژرم پلاسم و تحقیقات جهانی همکاری می کند.

یکی از مسئولان این بانک به خبرنگاران گفت: ما اکنون در حال مطالعه نسل جدید فناوری برای نگهداری بذر در دمای بسیار پایین هستیم تا بذرها  پس از تصفیه ویژه  در دمای منفی ۱۹۶ درجه سانتیگراد ذخیره سازی شوند. اگر در این زمنیه موفق باشیم، موفق به حفاظت دائمی از بذرها خواهیم شد و از این طریق سهم بیشتری در حفاظت از تنوع زیستی خواهیم داشت.

حفاظت از محیط زیست در چین عمیقاً در قلب مردم ریشه دوانده است. در سومین جلسه عمومی بیستمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین که چندی پیش برگزار شد، ترتیبات ویژه‌ای برای تعمیق اصلاحات در سیستم تمدن زیست محیطی اعلام شد که بر بهبود سیستم مدیریت محیط زیست و تقویت مکانیسم هماهنگی برای حفاظت از تنوع زیستی تاکید دارد. در واقع حفاظت از محیط زیست به معنای حفاظت از نیروهای تولیدی و بهبود محیط زیست به معنای توسعه نیروهای تولیدی خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا