«اجلاس کارآفرینان جهانی» و آشکار شدن ۳ روند مهم در همکاری بین‌المللی

چندی پیش «اجلاس کارآفرینان جهانی HICOOL 2024» در پکن پایتخت چین برگزار شد. از این «جشنواره» کارآفرینی بزرگ جهانی می‌توانیم سه روند مهم در همکاری بین‌المللی کنونی را دریابیم .

روند اول: چین در حال تبدیل شدن به یک «میدان مغناطیسی قوی» برای استعدادهای در سطح جهان است

این اجلاس دانشمندان نام آور جهان، برندگان جایزه نوبل، کارآفرینان برجسته، سرمایه‌گذاران برتر، شرکت‌های یونیکورن برجسته نو ظهور و سایر مهمانان از هر طبقه و همچنین بیش از ۳۰ هزار استعداد علمی و خلاق از حدود صد کشور و منطقه در سراسر جهان را گرد هم آورده است. همچنین بیش از هزار سرمایه گذار جهانی برای بحث درباره فناوری‌های پیشرفته و به اشتراک گذاری دستاوردهای نوآورانه به پکن آمده‌اند.

پشت این «گردهمایی موفق»، جاذبه روزافزون چین برای شرکت‌ها و استعدادهای برتر نوآوری جهان قرار دارد و نفوذ این کشور در اکوسیستم کارآفرینی در حال گسترش است.

برخی تحلیلگران بر این باورند که مزیت نخبگی یک پیش شرط ضروری برای یک کشور به منظور شکل دهی مزایای علمی و فناوری، مزایای صنعتی و مزایای رقابتی است.

از آنجا که «نیروی مغناطیس» چین برای استعدادهای جهانی افزایش یافته، چین می‌تواند انتظار داشته باشد که در دور جدید انقلاب علمی و فناوری و انقلاب صنعتی پیشرو باشد.

روند دوم: نیروهای مولد کیفی جدید تدریجا به یک «آقیانوس آبی جدید» در همکاری بین‌المللی تبدیل می‌شوند

احیای اقتصادی جهان در حال حاضر هنوز کُند است و بهبود مجموع فاکتور مولد نیروی کار، کلیدی برای برون رفت از این تنگنا محسوب می‌شود.

در این شرایط، نیروی مولد کیفی جدید که با فناوری پیشرفته، بازده بالا و کیفیت بالا تعریف می‌شود، تدریجا به یک نقطه داغ برای همکاری بین‌المللی تبدیل شده است.

این اجلاس برای نخستین بار یک عرصه اتصال صنعتی برای راه اندازی رویدادهای ویژه مثل خودروهای برقی، زیست‌پزشکی و بنگاه‌های بزرگ، متوسط و کوچک ایجاد کرده است. نمایندگان شرکت‌های علم و فناوری تبادل نظرهای عمیقی در خصوص فناوری‌های پیشرفته در صنعت و تحول دستاورهای علمی و فناوری دارند و بستری موثر برای تبادل اطلاعات میان عرضه و تقاضا و واسطه‌های صنعتی بالادستی و پایین دستی ایجاد شده است.

«لان شینگ‌شین» استاد «دانشگاه تجارت و اقتصاد بین‌الملل» گفت همکاری بین‌المللی به کشورها کمک می‌کند تا برای تقسیم نیروی کار، دستیابی به صرفه به مقیاس، افزایش تلاش‌های نوآورانه و بهینه‌سازی ساختار تخصیص عوامل، بر مزایای نسبی اتکا کنند.

روند سوم: همکاری باز خواستِ مردم است

اجلاس کارآفرینان جهانیِ امسال، ۱۶۱ شریک جهانی خواهد داشت. طی این اجلاس، منابع فناوری نوآورانه بین‌المللی بیش از پیش در کنار هم قرار می گیرند. استرالیا، آلمان، فرانسه، تایلند و دیگر کشورها، شرکت‌های نوآوری فناوری با کیفیت بالای خود را اعزام کرده‌اند تا در این نمایشگاه نوآوری بین‌المللی حضور یابند؛ «گوگل»، «مرک»، «ایرباس» و دیگر شرکت‌های مشهور بین‌المللی نیز به این نمایشگاه آمده‌اند و غرفه نمایشگاهی ویژه برپا کرده‌اند.

در برخی کشورها، «جدا شدن و شکستن زنجیره‌ها» و «حیاط‌های کوچک و دیوارهای بلند» مکررا تبلیغ می‌شود و یکجانبه گرایی و حمایت گرایی در حال افزایش است.

این صف طولانی از غرفه داران پیامی روشن و صریح ارسال می‌کند: باز بودن، نه بسته بودن. همکاری، نه تقابل. این روند نه فقط خواسته عمومی جامعه تجاری جهانی است، بلکه خواسته مشترک مردم در کشورهای مختلف نیز هست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا