به آب اندازیِ نسل جدید کشتی‌ها در چین؛ کمک به مدرنیزاسیون حمل و نقلِ آبراهی داخلی

«شبکه خبری آذربایجان» یکشنبه ۲۵ آگوست (۴ شهریور) با انتشار گزارشی تحت عنوان «انقلاب حمل و نقل چین»، نوشت چین طی سال‌های اخیر مدرنیزاسیون مسیرهای حمل و نقل آبی داخلی را شدیدا ارتقاء بخشیده و بر توسعه پایدار تمرکز کرده است.

چین به عنوان بخشی از تلاش‌هایش برای کاهش آلاینده‌های مضر و گذار به سوی روش‌های پاک‌تر و کارآمدتر حمل و نقل، عرصه‌ پیشگامانه جدیدی را در سیستم حمل و نقل آبراهیِ داخلی خود گشوده است.

این اقدام بزرگ شامل معرفی کشتی‌های نسل جدید نوآورانه با فناوری پیشرفته و طراحی استاندارد‌شده است. این کشتی‌ها نه فقط برای بهره برداری ارزانتر هستند بلکه با محیط زیست سازگارتر هم هستند.

کشتی ۹۰ متری با سوخت LNG (گاز طبیعی مایع) و کشتی برقی ۶۷.۶ متری که به طور مستقل توسط شرکت کشتی سازی شاندونگ شین‌نگ توسعه یافته و ساخته شده بود در تاریخ ۲۲ آگوست (۱ شهریور) به آب انداخته شد که اتفاقی بزرگ برای صنعت کشتیرانی چین قلمداد می‌گردد.

این کشتی‌ها برای رودخانه‌ها و کانال‌ها طراحی شده‌ و طراحی استانداردی دارند به گونه‌ای که تولید انبوه را ساده می‌کند و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و بازد حمل و نقل آبراهیِ داخلی چین را به شکل قابل توجهی بهبود می‌بخشد.

به گفته مقامات چینی به آب انداختن این کشتی‌های جدید چشم انداز حمل و نقل آبراهیِ داخلی را تغییر خواهد داد.

یکی از مشخصه‌های بارز این کشتی‌های جدید افزایش ظرفیت کانتینری آنهاست. کشتی‌های سنتی فقط قادرند حدود ۷۰ کانتینر حمل کنند اما این کشتی‌های جدید می‌توانند تا ۱۶۱ کانتینر را در خود جای دهند. افزایش چشمگیر ظرفیت کانتینری به معنای سفرهای کمتر و بازده کلی بیشتر در حمل و نقل بار است.

به علاوه، این کشتی‌ها دارای طراحی بدنه کم مصرف هستند که مقاومت در برابر آب را کاهش می‌دهد فاکتوری که به نوبه خود مصرف سوخت را پایین خواهد آورد.

این بهینه‌سازی‌ها ۳ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کند و مقاومت در برابر آب را تا ۶ درصد کاهش می‌دهد امری که یک گام مهم به سوی دریانوردی پایدارتر محسوب می‌شود.

مزایای زیست‌محیطی این کشتی‌ها نیز شگفت انگیر هستند. در این کشتی‌ها نه فقط انتشار آلاینده‌ها بیش از ۹۰ درصد کاهش می‌یابند بلکه آلاینده‌های کربن نیز تا ۱۵ درصد کاهش خواهند یافت که یک پیروزی بزرگ در مبارزه علیه تغییرات اقلیمی به حساب می‌آید.

این کشتی‌های جدید در حال حاضر بزرگترین کشتی‌های کم‌مصرف هستند که در «کانال بزرگ چین» فعالیت می‌کنند و ورود آن‌ها به عرصه حمل و نقل عنوان گامی کلیدی در بهبود سلامت زیست‌محیطی منطقه تلقی می‌گردد.

آیندهٔ حمل و نقل آبراهیِ داخلی چین چشم اندازی روشن دارد. این کشتی‌های جدید سوخت کمتری مصرف می‌کنند و هزینه‌های بهره برداری پایین‌تری خواهند داشت و در عین حال بازده را از طریق استفاده هوشمند از منابع افزایش می‌دهند.

این تحول برای پیشبرد زیرساخت حمل و نقل چین، به پیش راندن رشد اقتصادی و به حداقل رساندن تاثیرات زیست‌محیطی، حیاتی است.

چین در حال تقویت رهبری خود در فناوری سبز و توسعه پایدار است و به آب انداختن این کشتی‌های جدید نمونه‌ای بارز از این تعهد است.

روی هم رفته، بهره برداری از این کشتی‌های جدید در آبراه‌های داخلی چین یک گام بزرگ به سوی دریانوردی پایدارتر محسوب می‌شود. این تحول نشان دهنده تعهد چین به نوآوری و مسئولیت پذیری زیست‌محیطی است.

انتظار می‌رود این ابتکارات نه فقط شرایط زیست‌محیطی را بهبود بخشد بلکه رشد اقتصادی را با کارآمدتر کردن و کاهش هر چه بیشتر هزینه‌های حمل و نقل در چین، بیش از پیش ارتقاء دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا