یوان بین‌المللی‌تر؛ واقعیتی روزافزون

به گفته کارشناسان، در حالی که بین‌المللی شدن یوان در میانه تکمیل ترتیبات نهادی مرتبط و افزایش علاقه سرمایه‌گذاران بین‌المللی به دارایی‌های مبتنی بر یوان به طور پیوسته در حال تقویت است، می‌توان تلاش‌های مستمری برای تسهیل توسعه بازار یوان برون‌مرزی انجام داد تا این ارز بتواند نقشی پررنگ‌تر در سطح جهان بازی کند.

نظر این کارشناسان در حالی مطرح شده که طبق محاسبه «جامعهٔ جهانی ارتباطات مالی بین بانکی» یا SWIFT، سهم پول رایج چین در پرداخت‌های جهانی، طبق معیار ارزش، طی ماه جولای به بالاترین رقم تاریخ یعنی ۴.۷۴ درصد رسیده است.

SWIFT اعلام کرد یوان طی ماه جولای برای نهمین ماه متوالی چهارمین ارز فعال در پرداخت‌های جهانی از نظر ارزش باقی ماند. به طور کلی، ارزش پرداخت یوان نسبت به ماه ژوئن ۱۳.۳۷ درصد افزایش یافت.

طبق تاکید SWIFT در حالی که یوان با ۵.۹۹ درصد سهم بازار در ماه ژوئن از یورو پیش افتاد و به دومین ارز بزرگ جهانی در بازار مالی تجارت تبدیل شد، سهم آن در ماه جولای به ۶ درصد افزایش یافت و به پول چین کمک کرد تا جایگاه دوم را پس از دلار آمریکا حفظ کند.

بر اساس تصمیم کمیته مرکزی حزب کمونیست چین درباره تعمیق هر چه بیشتر اصلاحات به صورتی فراگیر برای پیشبرد مدرنیزاسیون به سبک چینی — که طی سومین جلسه عمومی بیستمین کمیته مرکزی حزب به تصویب رسید— باید برای  پیشبرد پیوسته و محتاطانه بین‌المللی سازی یوان و توسعه بازارهای برون‌مرزی یوان تلاش کرد.

«چن یولو» رئیس «دانشگاه نانکای» گفت که پیشبرد بین‌المللی سازی یوان می‌تواند به حفظ ثبات یک سیستم ارز ذخیره متنوع کمک کند.

 

«بانک خلق چین» (بانک مرکزی)، روز دوشنبه یادداشت تفاهمی با بانک مرکزی ویتنام در خصوص تبادل دوجانبه ارز محلی به امضا رساند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی چین، این بانک تا پایان سال گذشته میلادی با بیش از ۴۰ بانک مرکزی برای سوآپ ارزهای محلی دوجانبه قراردادهایی منعقد کرد که ارزش کل آن به ۴.۱۶ تریلیون یوان (۵۸۰ میلیارد دلار) رسیده است.

کارشناسان «مؤسسه بین‌المللی پول« در «دانشگاه رنمین چین» در گزارشی که اواخر جولای منتشر شد، تاکید کردند در حالی که روابط ژئوپلتیکی جهانی دستخوش تغییراتی اساسی شده و تاثیر منفی سیاست دلار قدرتمند آمریکا در حال تاثیرگذاری بر بخشی گسترده از جهان است، توافقات سوآپ ارزی دوجانبه محلی به پاسخگویی به نیاز روزافزون جهان برای امنیت مالی، کمک کرده است.

دو موسسه جدید طی ماه جولای مستقیما به «سیستم پرداخت بین‌بانکی فرامرزی» یا CIPS متصل شدند — این سیستم در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد تا کانال‌هایی را برای پرداخت‌ها و تسویه‌های برون‌مرزی یوان یکپارچه کند. به این صورت تعداد کلی مشارکت‌کنندگان مستقیم به ۱۵۰ عدد رسید. ۶ مؤسسه جدید دیگر ماه گذشته به طور غیرمستقیم در این سیستم مشارکت داشتند و مجموع مشارکت‌کنندگان به ۱۴۰۱ عدد افزایش یافت.

«سیستم پرداخت بین‌بانکی فرامرزی» (CIPS) پیوندها را با سیستم‌های پرداخت در اقتصادهای حاضر در «ابتکار کمربند و جاده» تقویت کرده است.

رئیس «دانشگاه نانکای» گفت که همچنین استقراض با یوان در بازارهای برون‌مرزی، تسویه یوان برای تجارت برون‌مرزی و دسترسی سرمایه گذاران خارج از کشور به بازارهای اوراق قرضه و سهام چین را تسهیل کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا