مناسبات پایدار و در حال توسعه چین-ویتنام؛ امری که جامعه بین‌المللی مشتاقانه انتظار آن را می‌کشد

«تو لام» دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست ویتنام (CPV) و رئیس جمهور این کشور به دعوت «شی جین‌پینگ» دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس جمهور چین از ۱۸ تا ۲۰ آگوست (۲۸ تا ۳۰ مرداد) دیداری رسمی از چین دارد.

این نخستین سفر خارجی آقای تو لام بعد از دو هفته پس از انتخاب به عنوان دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست ویتنام در تاریخ ۳ آگوست (۱۳ مرداد) است.

سفر تو لام همچنین نخستین سفر دیپلماتیک سطح بالا به عنوان رهبر حزب کمونیست ویتنام نیز محسوب می‌شود.

این سفر نه فقط نشان‌دهنده تمایل مثبت چین و ویتنام به ارتقاء هر چه بیشتر روابط دوجانبه به منظور دستیابی به نتایج مفیدتر بر اساس ساخت مشترک جامعه مهم راهبردی با سرنوشت مشترکِ چین-ویتنام است، بلکه اثبات می‌کند که رهبری جدید ویتنام در حال اتخاذ اقداماتی کاربردی برای حمایت و توسعه هر چه بیشتر دوستی چین-ویتنام است، امری که جامعه بین‌المللی مشتاقانه انتظار آن را می‌کشد.

همکاری کاربردی میان چین و ویتنام در حوزه‌های مختلف طی سال‌های اخیر به نتایجی قابل توجه دست یافته و در حال شتاب بیشتر است.

شرکت‌های چینی اخیرا بزرگترین خوشه صنعت فتوولتائیک را در خارج از کشور در ویتنام ساختند و ساخت اولین پروژه راه آهن سبک ویتنام را بر عهده گرفتند.

قطارهای باری بین‌المللی چین-ویتنام طی هفت ماه نخست سال جاری میلادی از لحاظ حجم بار ماهانه سه بار رکوردشکنی کردند؛ پروژه «بندر هوشمند چین-ویتنام» (یویی‌گوان-یویی) وارد مرحله گسترده ساخت جاده شده و اتصال بندر فرامرزی تسریع یافته است.

چین بزرگترین شریک تجاری ویتنام است و ویتنام بزرگترین شریک تجاری چین در «آسه‌آن» قلمداد می‌گردد. پتانسیل اقتصادی و تجاری دوجانبه مستمرا تحریک شده است. حجم تجاری دوجانبه طی هفت ماه نخست ۲۰۲۴ رشدی ۲۵ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. لوازم خانگی و گوشی‌های هوشمند ساخت چین این روزها نرخ نفوذ بالایی در ویتنام دارند و در عین حال محصولات کشاورزی ویتنام مثل هندوانه و دوریان به دلیل مزایای مکمل فصلی آنها به طور گسترده‌ای در بازار چین مورد استقبال قرار می‌گیرند.

دوستی پرورش یافته توسط نسل‌های رهبران دو حزب و کشور منافعی ملموس برای مردمان دو طرف به ارمغان آورده است.

دوستی چین-ویتنام در حال نشان دادن یک روند پایدار و درازمدت است امری که نه فقط نیازهای دو کشور و ملت را پاسخ می‌دهد بله به الگویی برای دیپلماسی همسایگی برای دیگر کشورها تبدیل شده است.

در دوره جدید آشفتگی و تغییرات جهان که صلح و توسعه منطقه‌ای با ناپایداری و تردید چشمگیر دست و پنجه نرم می‌کند، اهمیت پیشرفت دو کشور در ساخت یک جامعه راهبردی مهم چین و ویتنام با سرنوشت مشترک، از سطح دوجانبه فراتر خواهد رفت.

چین و ویتنام در حال حاضر در مرحله‌ای حساس از توسعه و ساخت قرار دارند. دوستی مستحکم و پایدار چین-ویتنام برای گذار از گذشته و پا گذاشتن در آینده، ضروری است.

امید می‌رود که دو کشور با تقویت همکاری‌ها و تبادلات در زمینه‌های مختلف و در تمام سطوح، پیشرفت‌های جدید در ترویج جامعه راهبردی چین-ویتنام با سرنوشت مشترک، ارتقاء مشترک روند مدرنیزاسیون آسیا و ایجاد فرصت‌های جدید توسعه برای کشورهای آسیا از جمله چین و ویتنام داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا