آغاز یک سفر اکتشافی جدید در فلات «چینگ‌های-شی‌زانگ»

چین روز یکشنبه یک اکتشاف علمی را در «لهاسا» برای بررسی فلات «چینگ‌های-شی‌زانگ» – معروف به «برج آبیِ» آسیا – با منطقه هدفی شامل «یک یخچال طبیعی، دو دریاچه و سه رود» آغاز کرد.

در این منطقه «یخچال طبیعی پوروگ کانگری»، بزرگترین یخچال طبیعی جهان، واقع در مناطق میانی تا کم عرض جغرافیایی، و همچنین «دریاچه سیلینگ» و «دریاچه نامتسو»، به ترتیب بزرگترین و دومین دریاچه‌های بزرگ در شی‌زانگ، قرار دارد. منطقه مذکور همچنین خاستگاه «رود یانگ‌تسه»، «رود نوجیانگ» و «رود یارلونگ جانگ‌بو» است.

اقلیم و محیط زیست این منطقه طی ۲۰ سال گذشته دستخوش تغییراتی قابل توجه شده که شامل عقب نشینی سریع یخچال‌های طبیعی و توسعه سریع دریاچه است.

این تغییر و تحولات ساختار و عملکرد اکوسیستم منطقه‌ای را تحت تاثیر قرار داده و پیامدهایی چشمگیر برای بقا و توسعه انسانی داشته است.

این اکتشاف علمی، بر اساس دیدگاه علم سیستم زمین، ویژگی‌های آب و هوای منطقه‌ای و تغییرات اکولوژیکی را شناسایی کرده و سازوکارهای پشت این تغییرات را آشکار می‌سازد.

این ماموریت علمی همچنین تغییرات کاربردی کلیدی در سدهای امنیتی اکولوژیکی منطقه‌ای را ارزیابی خواهد کرد و تدابیر ضروری برای حفاظت و احیای اکولوژیکی را در کنار پیشنهادات علمی به منظور توسعه سبز، پیشنهاد می‌دهد.

بیش از ۴۰۰ پژوهشگر به سرپرستی دانشمندان مشهوری چون «یائو تاندونگ» و «لونی تامپسون» در این اکتشاف علمی حضور خواهند داشت.

این پژوهشگران در۶ تیم پژوهشی سازماندهی خواهند شد و هر کدام با تمرکز خاص خود، از جمله تغییرات و تاثیرات بر «برج آبی» آسیا، اکوسیستم‌ها و چرخه‌های کربن، محیط‌های کوهستانی و سلامت، چشم اندازهای منابع و انرژی، تکامل ساختاری و زیست محیطی و مسیرهای سبز توسعه به تحقیق و بررسی علمی مشغول می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا