رئیس جمهور سیشل: آینده ابتکار «کمربند و جاده» روشن و پایدار است

«واول رامکالاوان» رئیس جمهور سیشل طی مصاحبه اختصاصی با «رادیو و تلویزیون مرکزی چین» که در کاخ ریاست جمهوری سیشل انجام شد، مکررا اظهار داشت که سیشل و چین همواره دوستانی خوب بوده‌اند. به باور وی همکاری میان دو کشور در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و بهداشت و تبادلات فرهنگی در یک وضعیت برد-برد قرار دارد.

آقای راماکالاوان گفت که ساخت مشترک ابتکار «کمربند و جاده» آینده‌ای روشن و پایدار دارد.

وی همچنین تاکید کرد که انتظارات فراوانی از نشست آتی «مجمع همکاری چین-آفریقا» دارد.

سیشل یک کشور جزیره‌ای کوچک در شرق آفریقاست که در دریای سومالی در شمال شرقی ماداگاسکار واقع شده و حدود ۱۳۴۴ کیلومتر از موگادیشو، پایتخت سومالی، فاصله دارد.

بخشی از مصاحبه اختصاصی رادیو و تلویزیون مرکزی چین با رئیس جمهور سیشل را می‌خوانید:

خبرنگار: تبادلات فرهنگی و درک متقابل میان دو کشور طی چند دهه گذشته تعمیق یافته است. دانشجویان سیشلی بیشتر و بیشتری برای تحصیل به چین سفر می‌کنند و «دانشکده کنفوسیوس» دوره‌های آموزش زبان چینی کرده است. علاوه بر این رویداد «روز چین» به شکلی موفقیت‌آمیز طی ۱۴ سال اخیر برگزار شده و با استقبال گرم مردم محلی روبرو گشته است. ارزیابی شما از اهمیت تقویت تبادلات فرهنگی میان دو کشور چیست؟

رئیس جمهور سیشل: داشتن تبادلات تنها راه ایجاد و حفظ روابط خوب است و اینها باید از طریق مردم محقق شود. فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی می‌تواند مردم را در کنار هم قرار دهد و آنها را با یکدیگر دوست سازد. گردشگری نیز راهی برای ما به منظور درک یکدیگر است. بسیاری از چینی‌ها در قرن بیستم به سیشل آمدند و آنجا سکنی گزیدند. در اینجا دو فرهنگ سیشلی و چینی حقیقتا با هم ادغام شده‌اند.

 

خبرنگار: به نظر شما نقش ابتکار «کمربند و جاده» در ترویج توسعه کشورهای آفریقایی و ترویج توسعه اقتصادی پایدار چگونه است؟

رئیس جمهور سیشل: مسلما ابتکار «کمربند وجاده»، ابتکاری خوب است بنا بر این سیشل نیز جزوی از آن است. اما مایلم تاکید کنم که چین خود را یک ابرقدرت نمی‌داند و خواسته خود را بر ما، کوچکترین کشور در آفریقا، تحمیل نمی‌کند بلکه بر اساس احترام متقابل به همکاری می‌پردازد. به نظر من آینده ابتکار «کمربند و جاده» روشن و پایدار است و این ابتکار، آینده همکاری میان دوستان تمام طرف‌هاست.

 

خبرنگار: نشست مجمع همکاری چین-آفریقا قرار است اواخر سال جاری در پکن برگزار شود. این بستری مهم هم برای چین و هم برای کشورهای آفریقایی است،‌ جایی که می‌توانیم کنار هم گرد آییم و درباره طرح‌های توسعه به بحث و تبادل نظر بپردازیم. آقای رئیس جمهور، انتظارات شما از این نشست چیست؟

رئیس جمهور سیشل: من انتظارات فراوانی دارم زیر ما رابطه همکاری دوجانبه مستحکمی برقرار کرده‌ایم. اگر ما حمایت بیشتری در حوزه پزشکی دریافت کنیم، اگر جوانان ما بتوانند بورسیه‌های بیشتری دریافت کنند، اگر بتوانیم فرصت‌های بیشتری برای تبادلات میان دو کشور ایجاد کنیم و اگر تجار سیشلی فرصت‌های بیشتری برای انجام تجارت و شروع کسب و کار در چین داشته باشند، قطعا یک موقعیت برد-برد خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا