طرح «گذار سبز» برای ساخت «چینِ زیبا»

مجموعه دستورالعمل‌هایی در خصوص گذار سبزِ جامعِ توسعه اقتصادی و اجتماعی اخیرا توسط کمیته مرکزی حزب کمونیست و شورای دولتی چین در تلاش برای تحکیم هر چه بیشتر نقش رهبری چین در گذار سبز و نشان دادن تعهد راسخ این کشور به محقق ساختن اهداف کاهش کربن آن، رونمایی شده است.

طبق این دستورالعمل‌ها دولت چین اولویت فراوانی به گذار سبز می‌دهد. تصمیم گیرندگان چینی با عقلانیت یک چارچوب راهبردی به هنگام که اهداف کلیدی را برای گذار گسترده سبز کشور مشخص می‌کند، ترسیم کرده‌اند تا هدف ساخت یک «چین زیبا»، تقویت توسعه کیفی و تعیین آنچه برای تضمین آینده‌ای مرفه نیاز است، محقق گردد.

چین طی چند دهه گذشته مجموعه‌ای پیچیده‌ از طرح‌ها، مقررات و راهبردها را برای پرداختن به تغییرات اقلیمی، حفاظت زیست‌محیطیی و بلایای طبیعی ایجاد کرده است. این چارچوب‌ها شامل سطوح محلی، ملی و جهانی هستند. دستورالعمل‌های اخیر تعهد چین تسریع توسعه زیست محیطی-تمدنی و با کیفیت بالا را تقویت خواهد کرد.

رهبری چین در گذار سبز از طریق متوازن سازی رشد و پایداری حکمرانی اقلیمی جهانی را متحول خواهد کرد و یک جامعه جهانی با سرنوشت مشترک ایجاد می‌کند.

این دستورالعمل‌ها یک نقشه راه روشن برای اینکه چگونه بخش‌های اقتصادی و اجتماعی مهم به شکلی قابل توجه تا سال ۲۰۳۰ در گذار سبز به پیش خواهند رفت، فراهم می‌کند.

اقتصاد چین تا سال ۲۰۳۵ با انتشار کربن به اوج خود و سپس کاهش تدریجی، عمدتا سبز، کم‌کربن و چرخشی خواهد بود و رشد اجتماعی و اقتصادی یک مسیر کاملا سبز را در آغوش می‌گیرد.

به علاوه، این دستورالعمل‌های راهگشا اهداف کاری قابل شمارشی را مشخص کرده که در هر زمینه تفکیک شده‌اند.

تا سال ۲۰۳۰، سهم انرژی غیرفسیلی چین به حدود ۲۵ درصد کل مصرف انرژی افزایش خواهد یافت، ظرفیت نصب‌شده نیروگاه برق‌آبی تلمبه ذخیره‌ای از ۱۲۰ میلیون کیلووات فراتر خواهد رفت و بخش پایستگی انرژی و حفاظت زیست‌محیطی حدود ۲.۱ تریلیون دلار ارزش خواهد داشت.

این دستورالعمل‌های به‌هنگام وقتی نوبت به توسعه یک سیستم تولید سبز می‌رسد اهدافی را برای صنایع کلیدی – انرژی سبز، بازیافت، حمل و نقل سبز، خدمات، حفاظت زیست‌محیطی، پارک‌های صنعتی و بازتولید سبز – مشخص می‌کند.

چین در حال تلاش برای ارتقاء استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از طریق سرمایه گذاری، تامین مالی، مالیات و سیاست‌های قیمت‌گذاری در راستای این تغییر جهانی است. این کشور همچنین باید به گذار سبز و توسعه پایدار بپردازد تا بتواند در بازار شدید جهانی شکوفا گردد.

با این حال چین به طور مداوم در حال کسب قابلیت بیشتر برای انجام تعهدات خود ذیل «توافق پاریس» و «اهداف توسعه پایدار» (SDGs) مربوط به گذار به انرژی پاک و کاهش اثرات تغییرات اقلیمی است.

این دستورالعمل‌ها وظایف کاری متعددی را بر شمرده از جمله حفاظت و بهینه‌سازی فضای سرزمینی، ترویج گذار کم‌کربن و سبز در انرژی و ساختارهای صنعتی، و ترویج گذار سبز در بخش حمل و نقل و توسعه شهری-روستایی.

آزادسازی کلی آلاینده اصلی چین مستمرا کاهش خواهد یافت و کیفیت محیط زیست این کشور باید بهبود می‌یافت.

این دستورالعمل‌ها همچنین منعکس کننده برنامه آینده چین برای کار در جهت ایجاد یک راهبرد توسعه پایدار است که مبتنی بر انعطاف پذیری طبیعت و آب و هوا، گسترش بازار محصولات و خدمات سبز و ایجاد انقلاب‌های فناوری، تولید سازگار با محیط زیست و سایر برنامه‌های زیست محیطی مقاوم در برابر آب و هوا است.

چین به عنوان الگویی برای توسعه پایدار، به ویژه هنگامی که پایداری زیست‌محیطی در نظر گرفته می‌شود، لحاظ شده و هنوز هم لحاظ می‌گردد.

چین تازه شروع به بهره برداری از ظرفیت عظیم خود برای تولید انرژی سبز از انرژی خورشیدی، بادی، برق آبی، باد دریایی و انرژی هسته‌ای ساحلی کرده است. چین در خط مقدم رشد پایدار قرار دارد و این امر از پیشرفت‌های قابل توجه آن در خودروهای برقی، انرژی‌های تجدیدپذیر و احیای زیست‌محیطی عیان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا