جاری شدن تحول سبز در بزرگراههای چین
با توجه به اینکه تعداد روزافزونی از تاسیسات انرژی پاک مورد استفاده قرار میگیرند، بزرگراههای چین در حال تجربه تحول سبز هستند.
در کنار بزرگراهی که «تاییوان» و «شینجو» را در استان «شانشی» (شمال چین) به هم متصل میکند، اقیانوسی از صفحات خورشیدی در پستی و بلندیها خودنمایی میکنند و تیرکهای شارژ خودروهای برقی با تعدادی رو به رشد در جایگاههای استراحت و خدماتی و ایستگاههای عوارضی به چشم میخورند.
خانم «لی شیا» رانندهای که در حال شارژ خودروی برقی خود در این بزرگراه است، گفت: تیرکهای شارژ ۱۰ سال قبل در جایگاههای خدماتی بزرگراه کم بودند اما حالا تقریبا تعدادشان استاندارد است.
وی تاکید کرد که خودروهای برقی برای سفرهای بزرگراهی راحت هستند چرا که زیرساخت و خدمات شارژ این خودروها در حال گسترش است.
لی افزود: دیگر نیازی نیست نگران صفهای طولانی شارژ در ایام تعطیلات و آخر هفتهها باشیم.
سیستم فتوولتائیک (برق خورشیدی) بزرگراه نوامبر سال گذشته به طور کامل راهاندازی شد و وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین امسال آن را به عنوان پروژه نمونه فتووولتائیک هوشمند در سطح ملی، مورد تایید قرار داد.
«چن جیانون» مدیر این پروژه گفت: این پروژه شکلی موثر زمین و سازههای بلا استفاده را از طریق تولید انرژی خورشیدی توزیع شده به کار گرفته و در عین کاهش انتشار کربن، تامین برق پایدار را تضمین میکند.
به گفته وی پروژه فوق به یک مرجع برای استفاده از انرژی پاک در بزرگراهها تبدیل شده است.
چین یک کشور پیشتاز در بخش انرژی تجدیدپذیر جهانی است و کشوری با طولانیترین مسافت بزرگراهی در دنیاست. طبق آمار تا پایان ژوئن امسال ۲۴.۷۲ میلیون خودروی برقی در جادههای چین تردد کرده بودند و پتانسیل عظیم توسعه در ادغام بزرگراهها و بخش فتوولتائیک وجود دارد.
بر اساس مجموعه دستورالعملی که وزارت حمل و نقل چین اوایل سال جاری میلادی منتشر کرد، این کشور کشف و راهاندازی مناطق خدمات بزرگراهی با کربن تقریباً صفر و همچنین ساخت زیرساختهای فتوولتائیک مرتبط را ترغیب میکند.
مناطق استانی در سراسر چین از جمله «شانگهای»، «سیچوان» و «هونان»، از طرحهایی برای ترویج کاربرد فتوولتائیک در نواحی بزرگراهی رونمایی کردهاند و تمرکز خود را بر مقیاس و توزیع تاسیسات فتوولتائیک و فناوریهای ذخیره انرژی قرار داده تا پایداری سیستم برق و قابلیتهای تنظیم عرضه برق را تقویت کنند.
همچنین توسعه تاسسیات و خدمات مرتبط با دیگر اشکال انرژی پاک مثل سوخت هیدروژنی در دستور کار ملی قرار دارد. از ابتدای امسال رانندگانی که در استان «شاندونگ» (شرق چین) از خودروهای هیدروژنی استفاده میکنند از مزیت استفاده رایگان (بدون پرداخت عوارضی) در بزرگراهها بهرهمند شدهاند.
استان «سیچوان» (جنوب غربی چین) متن پیشنهادی مشابهی را تدوین کرده و در نظر دارد ایجاد زیرساختهای سوختگیری هیدروژن را در مناطقی با سناریوهای کاربردی فراوان تسریع بخشد.
جایگاههای سوختگیری متانول در بزرگراه جدیدی که مناطق شهر «جینجونگ» در استان شانشی را به هم پیوند میدهد، ایجاد شدهاند و این جاده تا پایان سال جاری به روی ترافیک باز خواهد شد. سوخت متانول دارای مزایای احتراق پربازده و آلایندههای پاک است و نقطه انجماد پایین آن به این معنی است که رانندگان نباید نگران مشکلات یخزدگی باشند.
«لی جیانبینگ» که کامیون قدیمی دیزلی خود را با یک خودروی با سوخت متانول، عوض کرده گفت: روشن کردم موتور گازوئیلی در زمستانهای یخبندانِ شانشی سخت بود. با افزایش جایگاههای سوختگیری متانول، سفر آسانتر خواهد شد.
«دا جوشیا» مهندس ارشد در «گروه هلدینگ حمل و نقل شانشی» گفت: با ارتقاء مداوم زیرساختها در امتداد بزرگراهها، سیستم حمل و نقل انرژی پاک شامل خودروهای برقی، هیدروژنی و متانولی بیش از پیش بهبود خواهد یافت.
به عقیده وی این امر به تحقق تعهدات دوگانه کربن چین کمک خواهد کرد.
چین وعده مقابله با تغییرات آب و هوایی و دنبال کردن یک مسیر تغییرناپذیر توسعه سبز و کمکربن را داده است. این کشور قول داده آلایندههای دی اکسید کربن را تا قبل از سال ۲۰۳۰ به اوج رسانده و تا پیش از سال ۲۰۶۰ به هدف خنثیسازی کربن دست یابد.