چرا اعمال تعرفه‌‌های اضافی ایالات متحده علیه چین مورد استقبال قرار نگرفته است؟

دفتر نماینده تجاری ایالات متحده اخیراً اعمال تعرفه‌های جدید علیه چین را که در ابتدا قرار بود از اول اوت اجرا شود، به تعویق انداخت و گفت که به بررسی نظرات عموم مردم ادامه می‌دهد.

با توجه به بیش از ۱۰۰۰ نظر ارائه شده توسط صدها شرکت و انجمن صنعتی، اکثریت مردم با اعمال تعرفه‌های جدید علیه چین مخالف هستند که علل آن شامل برهم زدن نظم تجارت جهانی، افزایش هزینه و آسیب‌رسانی به منافع شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان، عدم محصولات جایگزین، کاهش اشتغال، تضعیف مزیت رقابتی شرکت‌ها، تخریب سلامت عمومی و تأثیر‌گذاری بر صنعت کشتیرانی می‌شود.

این نشان می‌دهد که اقدام ایالات متحده برای اعمال تعرفه‌های اضافی علیه چین تا چه حدی مورد استقبال و پسند قرار نگرفته است.

استفاده بی‌رویه ایالات متحده از تعرفه‌ها علیه چین بار اقتصادی اضافی را بر دوش شرکت‌های دو کشور و مصرف‌کنندگان آمریکایی وارد کرده است. طبق برآوردهای قبلی «مودی»، مصرف‌کنندگان آمریکایی ۹۲ درصد از هزینه ناشی از اعمال تعرفه‌های اضافی علیه چین را متحمل شده و هر خانوار آمریکایی سالانه ۱۳۰۰ دلار اضافی هزینه می‌کند.

«کریگ آلن» رئیس شورای بازرگانی آمریکا و چین معتقد است که حفظ تعرفه‌های قبلی و اعمال تعرفه‌های اضافی در نهایت سختی رقابت شرکت‌های آمریکایی در داخل و خارج از کشور را افزایش می‌دهد، مشاغل ایالات متحده را کاهش و در دوره تورم فشارهای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آمریکایی را افزایش می‌دهد.

توسل یکجانبه به تعرفه‌های بالا برای حفاظت از رقابت‌پذیری شرکت‌های آمریکایی نیز تنها به نتیجه معکوس می‌رسد.

«دِرو برنشتاین» یکی از بنیانگذاران شرکت حسابداری مارکوم آسیا (Marcum Asia CPAs LLP)، با انتشار مقاله‌ای در وب‌سایت مجله فوربس آمریکا اشاره کرد که ایالات متحده در چند دهه گذشته با استفاده از تعرفه‌ها از برخی صنایع خود که دیگر دارای برتری‌های نسبی نبوده اما دارای حساسیت‌های سیاسی است، حمایت کرده است. در حال حاضر، این صنایع حیات گذشته خود را از دست داده است. «در صورتی که تعرفه‌ها به بخش دائمی سفت و سخت وضعیت اقتصادی تبدیل شود، این در نهایت روند زوال و رکود یک کشور را تسریع می‌کند.»

اعمال تعرفه‌های اضافی علیه چین برخلاف تقاضای واقعی توسعه اقتصادی ایالات متحده بوده و شرایط واقعی اجتماعی و افکار عمومی را نادیده گرفته است. دولت آمریکا باید به صداهای واقعی محافل صنعتی گوش دهد، دست از سوء استفاده از اقدامات تجاری یکجانبه بر دارد، بی درنگ تعرفه‌های اضافی علیه چین را لغو کند و هر چه زودتر به سیستم تجارت چندجانبه با پایه قوانین و مقررات بازگردد.

اعمال تعرفه‌های اضافی توسط آمریکا علیه چین هم به خودش و هم به دیگران آسیب می‌رساند. این رفتار نه تنها بدنامی برای خود آمریکا ایجاد کرده بلکه پشتیبانی عمومی و رقابت‌پذیری این کشور را نیز از بین می‌برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا