فناوری هیدروژن چین تقویت‌کننده اهداف کربنِ المپیک پاریس

همزمان با روی آوردن جهان به راه‌حل‌های انرژی پاکتر، قدرت هیدروژن در کانون توجه‌ها قرار گرفته است. تجهیزات سوخت‌گیری هیدروژنیِ تولید چین در نمایشی چشمگیر از ظرفیت خود، نقشی اساسی در المپیک پاریس ایفا کرده‌اند.

این تاسیسات حالا منبع انرژی برای خودروهای هیدروژنی هستند که ورزشکاران را بین محل‌های برگزاری مسابقات، جابجا می‌کنند.

«لیو شینگ» نائب رئیس شرکتی که تجهیزات هیدروژن را تولید می‌کند، گفت: این دسته از تجهیزات واقعا متمایز هستند. آنها نه فقط استانداردهای فنی چین را کسب کرده‌اند بلکه گواهی‌های اروپایی را نیز به دست آورده‌اند.

«گروه انرژی پاک هوپو» که دفتر مرکزی آن در شهر «چنگدو» استان «سی‌چوان» (جنوب غربی چین) واقع شده، تجهیزات مشابهی را تامین کرده و مشترکا ایستگاه‌های هیدروژن را برای بازی‌های المپیک زمستانی پکن ۲۰۲۲ و «یونیورسیاد چنگدو» ساخته بود.

تجهیزات سوختگیری هیدروژنی بیشتری پیش از صادر شدن به کانادا، استرالیا و فرانسه در دفتر مرکزی شرکت در حال مونتاژ و تست است. این شرکت اعلام کرده که بیش از دستگاه را ایستگاه‌های هیدروژن در سراسر جهان تولید و عرضه کرده است.

لیو گفت: کشورهای توسعه یافته به مانند چین همان سطح آگاهی و تعهد نسبت به انرژی سبز و شیوه‌های کم کربن را دارند و در آن مشترک هستند.

وی افزود توسعه پیشرفته انرژی هیدروژنی در اروپا جریانی ثابت از سفارشات را برای شرکت به دنبال داشته است.

 

انرژی هیدروژن برای صنعت حمل و نقل

انرژی هیدروژن به عنوان کلیدی برای گذار سبز در صنعت حمل و نقل در نظر گرفته می‌شود چرا که مسئول دومین یا سومین سهم انتشار دی اکسید کربن در سطح جهان است.

این صنعت با توجه به تقاضاهای انرژی بالای حمل و نقل طولانی مدت، به طور خاص برای روی آورن به انرژی هیدروژنی مناسب است. اما مسیر کاربرد تجاری گسترده آن با چالش‌هایی همراه است.

«چین وی‌رونگ» یکی از اعضای «آکادمی مهندسی روسیه» که رئیس موسسه تحقیقاتی انرژی هیدروژن و فناوری ذخیره سازی هیدروژن در «دانشگاه جنوب غربی جیائوتنگ» نیز هست، گفت: کاربرد انرژی هیدروژن در حمل و نقل ریلی، مانند تبدیل از نفت به هیدروژن، از لحاظ فنی تکامل یافته و هیچ مشکلی در کاربرد مهندسی ایجاد نمی‌کند اما باید ویژگی‌های فنی، استانداردها و تدابیر مدیریتی خود را تقویت کنیم.

وی افزود: زیرساخت اساسی مثل تاسیسات سوختگیری هیدروژن نیازمند بهسازی بیشتر است.

برای تقویت استقبال گسترده از انرژی هیدروژنی، سیاست‌های بیشتری در سطوح استانی و محلی مورد بحث قرار گرفته است. در همین راستا انتظار می‌رود خودروهای هیدروژنی در استان سی‌چوان از پرداخت عوارض بزرگراهی معاف شوند.

شرکت‌ها می‌گویند سیاست‌های مطلوب به همراه تقاضای بازار دلگرم کننده، شتاب قابل توجهی به سرمایه گذاری‌های آنها در حوزه تحقیق و توسعه افزوده که در عوض به اهداف خنثی سازی کربن کشور کمک خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا