افزایش فشار جهانی بر آمریکا به دلیل اقدامات ضد دوپینگ این کشور

پس از به راه انداختن هیاهو و سیاهنمایی علیه ورزشکاران چینی بر سر به اصطلاح «مشکلات دوپینگ» طی ماه‌های اخیر، آمریکا در حال حاضر با فشار روزافزون به دلیل نقض‌های مطرح شده خودش در این خصوص دست و پنجه نرم می‌کند و حالا «کمیته بین‌المللی المپیک» (IOC) و «آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ» (WADA) زبان به اعتراض گشوده‌اند.

تحلیلگران چینی از آمریکا خواسته‌اند به سوالات و نگرانی‌های افکار عمومی پاسخ دهد و همچنین از بی اعتبار کردن دیگران، رفتارهای ناشی از استاندارد دوگانه و مداخله در امور دیگران دست بردارد.

به باور آنها مهم نیست آمریکا چگونه به سؤالات و سوء ظن در قبال اقداماتادعایی ضد دوپینگ خود پاسخ می‌دهد، مساله اینجاست که تردیدزدایی از اینکه آیا قادر است یک المپیک عادلانه و غیرسیاسی را در سال ۲۰۲۸ در لس آنجلس برگزار کند، به دلیلبه راه انداختن کارزار سیاه نمایی گستاخانه‌اش علیه چین، دشوار خواهد بود.

«مارک آدامز» سخنگوی کمیته بین‌المللی المپیکبا توجه به تشدید کارزار سیاه نمایی فوق درباره مسائل دوپینگ حین بازی‌های المپیکپاریس، روز پنجشنبه ۸ آگوست (۱۸ مرداد)‌ حمایت خود از WADA را ابراز داشتو گفت IOC به همکاری با شرکای خود برای اطمینان از اینکه سیستم‌های ضد دوپینگ«خوب و قدرتمند» هستند، ادامه خواهد داد.

لازم به ذکر است که آژانس جهانی ضد دوپینگ اخیرا هدف حملات آمریکا قرار گرفته چرا که تایید کرد چین پس از جنجالرسانه‌های ایالات متحده درباره رویداد سال ۲۰۲۱ که تست ۲۳ شناگر چینی به دلیلآلودگی غیرعمدی به ماده «تری متازیدین» (TMZ) مثبت شد، بیگناه است و تقصیری ندارد.

جار و جنجال آمریکا درباره پرونده سال ۲۰۲۱ باعث شد از آوریل ۲۰۲۴ طرح آزمایش بیش از حد ضد دوپینگ علیه ورزشکاران چینی پیش از برگزاری و در حین بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس انجام شود.

اما از سوی دیگر «آژانس مبارزه بادوپینگ آمریکا» (USADA) به «اریون نایتون»قهرمان دوی سرعت این کشور اجازه داد پس از اینکه تست او درباره آلودگی به ماده«ترنبولون» مثبت شد، بدون هیچ تعلیقی در المپیک پاریس حضور یابد. USADA نتیجه تست نایتون را به دلیل آلودگی با گوشت دانست علی‌رغم این حقیقت که ترنبولون اغلب به عنوان یک آلاینده یافت نمی‌شود.

در همین حال آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای به افشاگری درباره طرحی پرداخت که به ورزشکاران آمریکایی که دوپینگ کرده‌اند،اجازه می‌داد بدون هیچ مجازاتی سال‌ها در مسابقات شرکت کنند. WADA خاطرنشان کرد که این رویه نقض آشکار «قوانینضد دوپینگ جهانی» و مقررات USADA محسوب می‌شود.

«یو یوان‌ تان تیان» یکی از بازوهای رسانه‌ایِ «رادیو و تلویزیون مرکزی چین» (CMG) روز جمعه گزارش داد که «آژانس بین‌المللی آزمایشات ضددوپینگ» (ITA) به رسانه‌ها اعلام کرد که گزارش‌های مرتبط به آزمایش‌های بیش ازحد ضد دوپینگ در تیم شنای المپیک چین منجر شده است.

درخواست رقابت جوانمردانه

«آژانس مبارزه با دوپینگ چین» (CHINADA) پنجشنبه هفته گذشته خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره سوءرفتار USADA و آزمایش گیری شدید در خصوص ورزشکاران دوومیدانی آمریکا و انجام اقداماتی برای احیای اعتماد جهانی به رقابت منصفانه شد.

آژانس مبارزه با دوپینگ چین با ذکرچندین مورد رسوایی مربوط به دوپینگ آمریکا، تاکید کرد با توجه به سابقه منفی ریشهدار در وزرشکاران ایالات متحده و بی توجهی مکرر آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا بهرویه‌ها و استانداردها، دلایلی برای مشکوک بودن به وجود مشکل نظام‌مند دوپینگ در دو و میدانی در ایالات متحهده وجود دارد و موارد مثبت موجود در آن شایسته بررسی و توجه مداوم است.

«شین‌هوا» خبرگزاری رسمی چین نیز پنج نگرانیو سوءظن درباره کار ضد دوپینگ آمریکا را فهرست کرده که شامل چگونگی تضمین بازی جوان مردانه در زمانیکه اکثریت قریب به اتفاق ورزشکاران آمریکایی خارج از سیستم جهانی ضد دوپینگ WADAهستند و «قانون ضد دوپینگ رودچنکوف» آمریکا که به این کشور اجازه می‌دهد تحریم هایی را علیه دیگران اعمال کند، اما نه ضد ورزشکاران آمریکایی، است.

بر اساس نتیجه نظرسنجی که اخیرا توسطشبکه CGTN منتشر شد، ۹۶.۸۴ درصد از بیش از ۱۵ هزار پاسخ دهنده در سراسر جهان بر این باورندکه ایالات متحده احترامی برای آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ قائل نیست و در عینحال ۹۶.۲۵ درصد قاطعانه «استانداردهای دوگانه» آمریکا در قبال مقررات دوپینگ رامورد انتقاد قرار دادند.

یک مفسر گفت: علت مستقیم این نمایشمضحک ضددوپینگ که آمریکا علیه چین به راه انداخته این است که ایالات متحده چین راچالشی برای تسلط چنددهه‌ای خود در برخی رشته‌های ورزشی می‌بیند.

به عقیده او این ذهنیت آمریکا در باطن با سرکوب توسعهفناوری «هوآوی» توسط واشنگتن و سیاه نمایی علیه چین به وسیله ادعای «رقابت ناعادلانه»،هیچ تفاوتی ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا