تردید افکار عمومی جهان نسبت به پنهان کاری آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا

پنهان کاری، استانداردهای دوگانه و سوء استفاده از قدرت باعث شده رسوایی موضوع دوپینگ «اریون نایتون» ستاره دوومیدانی آمریکا در حال تبدیل شدن به یک بحران مشروعیت برای آژانس مبارزهبا دوپینگ ایالات متحده شود.

نتایج نظرسنجی شبکه «سی جی تی اِن» رادیو و تلویزیون مرکزی چین نشان می‌دهد که ۹۵.۵۷ درصد از پاسخ‌دهندگان در سراسر جهان معتقدند که آژانس مبارزه دوپینگ آمریکا در مورد ورزشکاران درگیر با موضوع دوپینگ این کشور دست به پنهان‌کاری زده تا باعث تبرئه آنان شود.

در ماه مارس سال جاری، در آزمایش دوپینگ اریون نایتون مواد ممنوعه آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ وجود داشت اما آژانس مبارزه با دوپینگ ایالات متحده با ادعای استفاده از گوشت آلوده به این مواد توسط این ورزشکار، اجازه داد او در مسابقات شرکت کند.

در این نظرسنجی، ۹۰.۱۵ درصد از پاسخ دهندگان ازسراسر جهان بر این باور بودند که اقدام ایالات متحده برای حمایت از حضور نایتون در المپیک پاریس باعث تضعیف جدی روحیه رقابت عادلانه در مسابقات ورزشی شده است. علاوه بر این، ۹۶.۲۳ درصد از پاسخ دهندگان نیز به شدت خواستار آن شدند که به منظور بازگرداندن اعتماد عمومی، تعداد آزمایش‌های دوپینگ برای ورزشکاران آمریکایی در طول المپیک پاریس افزایش پیدا کند.

رفتارهای غیراخلاقی مانند اعلام «معافیت‌های پزشکی» و«مصرف قانونی داروهای ممنوعه» توسط ورزشکاران آمریکایی پیوسته نام آژانس مبارزه بادوپینگ آمریکا را بیشتر با یک نهاد «ضد» مبارزه با دوپینگ مترادف کرده و بر خشم، عصبانیت و بی اعتمادی افکار عمومی بین المللی افزوده است.

در این نظرسنجی، ۹۱.۶۱ درصد از پاسخ دهندگان سوءظن خود را نسبت به وجود مشکل دوپینگ سازمان‌یافته در ورزش آمریکا اعلام کرده اند. ۹۵.۸۳ درصد از آنان نیز بر این باور بوده اند که اقدامات آژانس مبارزه با دوپینگ ایالات متحده موجب تضعیف جدی روحیه عدالت و انصاف در رقابت های المپیک شده است.

ویتولد بانکا، رئیس آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ درهمین رابطه خاطرنشان کرده است که نهادهای مجری قانون در سراسر جهان، از ایالات متحده به خاطر تبدیل شدن به بازار بزرگ فروش و توزیع مواد نیروزا انتقاد کرده اند. ۹۳.۸۵درصد از پاسخ دهندگان در مواجهه با «بی‌اعتباری» ریشه دار ورزش آمریکا عمیقاً ابراز نگرانی کرده‌‎اند و تردید خود نسبت به منصفانه و شفاف بودن نتایج آزمایش دوپینگ در المپیک ۲۰۲۸ لس آنجلس را ابراز کرده اند.

این نظرسنجی در پلتفرم های انگلیسی، اسپانیایی،فرانسوی، عربی و روسی سی جی تی ان منتشر شده و در عرض ۲۴ ساعت، در مجموع ۱۴ هزار و ۵۸۰ کاربر از سراسر جهان با شرکت در آن، نظرات خود را بیان کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا