تجارت قدرتمند چین نیرو محرکهای جدید برای رشد اقتصادی جهان
چین به عنوان یک حامی سرسخت جهانی سازی به ماندن در مسیر گشایش سطح بالا متعهد است و بنا بر این در حال تضمین رشد اقتصادی پیوسته و استوار خود و ارائه کمکهای تازه به اقتصاد جهانی است.
بر خلاف دیدگاههای بدبینانهای که توسط برخی سیاستمداران و رسانههای آمریکایی به آن دامن زده میشود، مجموعهای از شاخصها نشان میدهد تجارت خارجی چین یک شتاب رو به بالای پیوسته را حفظ کرده است. این در واقع نتیجه اجتنابناپذیر پیگیری مستمر سیاست گشایش سطح بالای چین محسوب میشود که فرصتهایی تازه و نیرو محرکهای جدید برای رشد اقتصادی جهان خلق کرده است.
دادههای «اداره کل گمرک چین» در روز سه شنبه ۳۰ جولای (۹ مرداد) نشان داد تجارت کالای چین برای هفتمین سال پیاپی رتبه اول را در جهان کسب کرده و اکنون به یک شریک مهم و اصلیِ بیش از ۱۵۰ کشور و منطقه تبدیل شده است.
چین تاکنون ۲۲ منطقه تجارت آزاد آزمایشی راه اندازی کرده و در حال ساخت «بندر تجارت آزاد هاینان» است. سیاستهایی شامل کاهش فهرست منفی برای سرمایه گذاری خارجی و لغو محدودیتهای دسترسی در بخشهای خدماتی مثل مخابرات و درمان برای تشویق سرمایه گذاری خارجی هر چه بیشتر، به اجرا در آمده است.
چین همچنین فعالانه همکاری «کمربند و جاده» و پلتفرمهای چندجانبهای مثل «مشارکت اقتصادی جامع منطقهای» را برای تسهیل جریان تجارت خارجی روانتر و تقویت ادغام اقتصادی جهان، ترویج کرده است.
این تدابیر فقط بخشی از تلاشهای چین برای توسعه گشایش سطح بالا برای منافع متقابل بیشتر است. این تلاشها که مطابق با مسیر صحیح جهانی سازی اقتصادی به طور خاص در میانه حمایتگرایی تجاری فزاینده و احساسات ضد جهانیسازی بسیار مهم هستند.
«عبدالعزیز الشعبانی» پژوهشگر سعودی در «مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی الریاض» گفت: رشد تجارت خارجی سریع چین به شکلی قابل توجه اقتصاد جهانی را با تقویت کارایی زنجیره تامین، افزایش دسترسی به کالاهای متنوع و تحریک فعالیت اقتصادی در سراسر جهان، تقویت کرده است.
با توجه به آنکه جهان با چالشهای لجام گسیخته تغییرات اقلیمی دست و پنجه نرم میکند، چین کمکهای اساسی به گذار سبز جهانی کرده است.
چین از صادرات کالاهایی که عمدتا با نیروی انسانی بالا مانند پوشاک تولید میشدند به محصولات فناوربنیان و سبز تغییر مسیر داده است. خودروهای برقی، باتریهای خورشیدی و باتریهای لیتیوم-یونی که به عنوان «سه جدید» چینی فناوربنیان طبقهبندی میشوند، ارزش صادراتی ۱۵۰ میلیارد دلاری را در سال گذشته میلادی به ثبت رساندند و در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۲، ۲۹.۹ درصد رشد یافت.
«هنگ گویئه» «مدیر اجرایی مرکز پژوهشهای اجتماعی و اقتصادی اتاقهای بازرگانی و صنعت چینِ مالزی» گفت: تلاش چین در راستای تولید پیشرفته و فناوریهای جدید به ویژه در بخش سبز یک اثر جانبی مثبت روی شرکای تجاری آن خواهد داشت.
صنعت خودروهای برقی جهان با مازاد ظرفیت روبرو نیست بلکه با مشکل کمبود ظرفیت روبروست.
بر اساس تحقیقات «آژانس بینالمللی انرژی»، برای دستیابی به هدف خنثی سازی کربن، فروش خودروهای برقی جهانی باید تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۴۵ میلیون دستگاه برسد که سه برابر رقم سال ۲۰۲۳ و بسیار فراتر از ظرفیت تولید کنونی جهان خواهد بود.
گشایش مستمر صنعت انرژی جدید چین سود اقتصادی بزرگتری را برای جهان به ارمغان آورده و فرصتهای توسعه بیشتری خلق میکند.
شبکه تجاری چین با همکاری تجاری روزافزون با بازارهای نوظهور شامل «اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا» (آسهآن)، آمریکای لاتین و دیگر کشورهای «بریکس» به شکل قابل توجهی توسعه یافته است.
چین به واسطه تقویت روابط تجاری با بازارهای نوظهور نه فقط رشد تجاری را برای خود محقق ساخته بلکه چشماندازهای اقتصادی این کشورهای در حال توسعه را نیز تقویت کرده است.