تقاطع تاریخی: شاعران ایرانی طومار فرهنگی ۶۰۰ ساله را در شهر ممنوعه می کشند/ شکل گیری گفت و گوی فرهنگی از دل شعر

سکوی جشنواره بین المللی شعر جوانان روز چهارشنبه ۲۴ جولای ۲۰۲۴ بار دیگر قدرت خود را در ترویج تبادلات بین فرهنگی نشان داد و شاعران برجسته ایرانی را به ورود به شهر ممنوعه سوق داد، کاخی باشکوه که ۶۰۰ سال تاریخ  دارد و شاهد فراز و نشیب های تاریخ و تمدن چین بوده است.

شهر ممنوعه، زمانی کاخ امپراتوری سلسله‌های مینگ و چینگ بوده است، از نظر مقیاس بزرگ و از نظر صنایع دستی عالی است. اوج هنر معماری چین باستان است. این نه تنها مکانی برای زندگی سلطنتی است، بلکه مرکزی برای آداب معاشرت ملی، مجموعه هنری و میراث فرهنگی است. هر مکان حاوی داستان های تاریخی غنی و اهمیت فرهنگی است که دستاوردهای درخشان تمدن چین باستان را به بازدیدکنندگان نشان می دهد.

ورود شاعران ایرانی نه تنها قدردانی شخصی از زیبایی شهر ممنوعه است، بلکه یک سفر عمیق کاوشگری فرهنگی است. ایران و چین سابقه طولانی در تبادلات فرهنگی دارند و هر دو کشور به خاطر سنت های عمیق ادبی و دستاوردهای هنری درخشان خود شناخته شده اند. از غزلیات فارسی گرفته تا اشعار کلاسیک چینی، واژه‌ها به پل ارتباطی فرهنگ شرق و غرب تبدیل شده‌اند که حامل احساسات و خرد مردم دو کشور است.

جشنواره بین‌المللی شعر جوانان با برگزاری چنین فعالیت‌هایی، نه تنها درک متقابل شاعران با پیشینه‌های فرهنگی مختلف را ترویج می‌کند، بلکه دوستی بین دو ملت را عمیق‌تر می‌کند و ارزش تنوع فرهنگی را نشان می‌دهد. در هر گوشه از شهر ممنوعه، شاعران ایرانی با تاریخ و فرهنگ چین گفت‌وگوی بی‌صدا دارند و مشترکاً تصاویر زیبایی را در آن سوی مرزهای ملی ترسیم می‌کنند.

در این دیدار شاعران ایرانی نه تنها تأثیر عمیقی از شهر ممنوعه بر جای گذاشتند، بلکه این تجربه گرانبهای فرهنگی را به ایران بازگرداندند و به داستان خوب دیگری در تاریخ تبادلات فرهنگی دو کشور تبدیل شدند. جشنواره بین‌المللی شعر جوانان در زیر دیوارهای قرمز و کاشی‌های زرد شهر ممنوعه، بذرهای دوستی را کاشت که در آینده گل‌های تبادل فرهنگی بیشتری را شکوفا خواهد کرد و باغ تمدن بشری را پربارتر خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا