پشتیبانی بیشتر از علم و نوآوری در چین

«جومارت اوتوربایف» مفسر ویژه امور جاری شبکه «CGTN»، نخست وزیر سابق جمهوری قرقیزستان، استاد دانشکده کمربند و جاده «دانشگاه نرمال پکن»، عضو «مرکز بین‌المللی نظامی گنجوی» و نویسنده کتاب «تولد دوباره اقتصادی آسیای مرکزی در سایه بازی بزرگ جدید» طی یادداشتی در وب‌سایت CGTN تحت عنوان «سومین جلسه عمومی؛ علم و نوآوری پشتیبانی بیشتری دریافت می‌کند» به بررسی تصمیم حزب حاکم چین در این حوزه پرداخته است.

بیانیه رسمی نشست چهار روزه سومین جلسه عمومی بیستمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین (CPC) فقط یک سند جدید محسوب نمی‌شود. این یک سند مهم است که به روندهای موجود در دنیای در حال تغییر اشاره می‌کند و بر نیاز به توسعه پتانسیل نوآورانه چین تاکید می‌نماید. بر اساس بیانیه منتشره از سوی رسانه‌های رسمی چین در ۱۸ جولای (۲۸ تیر)، این کشور در آستانه موج جدید نوآوری فناوریه و تحول صنعتی مدرن است. اهمیت تصمیمات اتخاذ شده در این نشست نمی‌تواند نادیده گرفته شود و اقدام فوری برای تضمین موفقیت تلاش‌های مدرنیزاسیون به سبک چینی ضروری است.

نفوذ تحقیقات علمی چین به سرعت در حال افزایش است. برای مثال دانشمندان چین در سال ۲۰۲۲، با انتشار ۳۶۰ هزار مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی با ۶۴۹ هزار و ۶۰۰ استناد، رتبه اول جهانی را به خود اختصاص دادند. دستاوردهای چین در مالکیت معنوی نیز به طور پیوسته در حال رشد است. تعداد پروانه اختراع صادر شده توسط چین در سال گذشته میلادی به ۹۲۱ هزار عدد رسید و تعداد کلی حق ثبت اختراع معتبر را به ۴.۹۹ میلیون عدد رساند.

کل هزینه تحقیق و توسعه (R&D) چین در سال گذشته میلادی به ۳.۳۳ تریلیون یوان (۴۵۵ میلیارد دلار) رسید که نشان‌دهنده افزایش ۲۸۰ درصدی طی ۱۰ سال است. سرمایه‌گذاری‌ها در فناوری‌های مدرن به شکلی سریع در حال رشد است. بر اساس اعلام «اداره ملی آمارچین»، سرمایه‌گذاری در صنایع فناوری پیشرفته این کشور در سال گذشته میلادی، ۱۰.۳ درصد نسبت به سال قبل آن افزایش یافت. اقتصاد دیجیتال چین در سال ۲۰۲۲ به ۵۰.۲ تریلیون یوان رسید و رشد سالانه اسمی آن عدد ۱۰.۳ درصد را به ثبت رساند.

همچنین نتایجی قابل توجه در توسعه انرژی سبز حاصل شده است. بر اساس اعلام «اداره ملی انرژی چین»، ظرفیت انرژی خورشیدی نصب شده چین تا پایان سال ۲۰۲۳ به حدود ۶۱۰ گیگاوات رسید و در عین حال ظرفیت انرژی بادی نصب شده هم حدودا به ۴۴۰ میلیون کیلووات رسید.

صنعت خودروهای برقی چین نیز در حال تجربه رشدی سریع است. طی سال گذشته میلادی ۹.۴۴ میلیون دستگاه خودروی برقی تولید شد که در مقایسه با سال ۲۰۲۲ یک رشد ۳۰.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

تحقیق و توسعه برای پیشبرد نوآوری و پیشرفت با کیفیت بالا حیاتی هستند. در حالی که چین به صورت سنتی بر توانمندی‌های تولید خود برای رشد اقتصادی تکیه کرده، اخیرا پیشرفتی اساسی در اثبات خود به عنوان یک رهبر در صنایع دانش‌بنیان انجام داده است.

نوآوری نیرومحرکه ابتدایی پشت توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

مثال‌های قابل توجه متعددی از شرکت‌های فناوری پیشرفته چینی وجود دارد که به دلیل اولویت دادن به سرمایه‌‌گذاری در تحقیق و توسعه به عنوان رهبران جهانی در حال ظهور هستند. با این وجود موفقیت‌های اخیر «هوآوی» حتی در این حوزه بی همتاست. این شرکت در نهم جولای (۱۹ تیر) تکمیل «مرکز تحقیق و توسعه دریاچه لیان‌چیو» جدیدترین پردیس تحقیق و توسعه خود در شانگهای را اعلام کرد.

مرکز جدید هوآوی کار آن در ساخت واحد طراحی تراشه با نام «های‌سیلیکون» را تقویت خواهد کرد. این مرکز بر تحقیق درباره فناوری‌های وایرلس و تلفن‌های هوشمند، تمرکز خواهد کرد.

مقیاس سرمایه‌گذاری‌های هوآوی گسترده است. بر اساس گزارش سالانه این شرکت، سال گذشته میلادی ۲۳ درصد درآمد کلی خود یعنی ۱۶۴.۷ میلیارد دلار را در ابتکارات متنوع تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرد. به شکلی قابل توجه ۱۱۴ هزار کارمند که ۵۵ درصد از نیروی کار هوآوی را تشکیل می‌دهند، در حوزه تحقیق و توسعه فعال هستند.

چین به عنوان یک رهبر در رقابت فناوری پیشرفته جهانی ظهور کرده است. تحلیل منتشره از سوی یک اندیشکده استرالیایی در سال گذشته، خاطرنشان کرد که چین در حساس‌ترین و نوظهورترین حوزه‌های فناوری پیشرو است.

این گزارش نشان داد که از ۴۴ بخش فناوری پیشرفته تحلیل‌شده، چین در ۳۷ صنعت پیشرو است و بیش از ۹ بار بیشتر از آمریکا تحقیقات با تاثیرگذاری بالا تولید کرده است.

چین هدف بلندپروازانه‌تری برای تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در علوم پایه دارد. با توجه به تصمیمات حساس اتخاذ شده در سومین جلسه عمومی حزب، آن روز دور نخواهد بود که «مرکز تحقیق و توسعه دریاچه لیان‌چیو» و دیگر مراکز مشابه به «سیلیکون ولی» آسیایی که به سرعت در حال توسعه هستند‌، تبدیل شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا