«کانتون فیر» برای شکستن بن بست تجاری بینالمللی بر چه چیزی تکیه میکند؟
«صد و سی و پنجمین نمایشگاه واردات و صادرات چین» که به فاز اول «کانتون فیر» نیز مشهور است، ۱۹ آوریل (۳۱ فروردین) به کار خود پایان داد. در کانتون فیر امسال بیش از ۲۹ هزار غرفه دار شرکت داشتند که رکورد بالایی محسوب میشود. طی این رویداد نه تنها حلقه دوستان مداما گسترش یافت بلکه مذاکرات و تراکنشهای میدانی نیز شدیدا رونق داشت و به «آغازی خوب» را به ثبت رساند. این تحول در برههای که اقتصاد جهانی در رکود و مصرف در حال کاهش است، امر ساده و راحتی نیست.
کانتون فیر کنونی از ۱۵ آوریل (۲۷ فروردین) تا ۵ می (۱۶ اردیبهشت) در سه فاز در شهر «گوانژو» (استان گوانگدونگ) برگزار میشود و پلتفرم آنلاین آن نیز طبق معمول در سراسر سال کار میکند.
از روی چند داده میتوانیم میزان محبوبیت این نمایشگاه را ببینیم؛ خریداران ثبت شده از ۲۱۵ کشور و منطقه در سراسر جهان که بیش از ۱۴۰ هزار نفر هستند به اینجا میآیند؛ تعداد غرفه داران از ۲۹ هزار نفر عبور کرده که رکوردی بالا محسوب میشود و بیش از ۴۳۰۰ غرفه دار جدید هم اضافه شدهاند. ۶۸۰ شرکت وجود دارد و منشا آنها به ۵۰ کشور و منطقه توسعه یافته است.
تحقق چنین نتایجی کار آسانی نیست. رکود اقتصادی کنونی جهان، کاهش تقاضای خارج از کشور، افزایش حمایت گرایی تجاری و موانع بالا، تجارت خارجی چین را تحت فشار چشمگیری قرار داده است. کانتون فیر به عنوان پنجره چین به جهان خارج به عنوان «نمایشگاه شماره ۱ چین» هم شناخته میشود بار سنگینی را بر دوش میکشد.
این مسئولیت تزلزل ناپذیر کانتون فیر است که به شرکتها یاری برساند تا بتوانند از موانع عبور کنند.
اولین هدف آن خدمت به راهبرد مهم توسعه نیروهای مولد جدید است؛ دومین هدف کمک به شرکتها برای کاوش یک بازار بینالمللی گسترده است؛ سومین هدف کمک به شرکتهای چینی و خارجی برای دستیابی به یک تامین و تدارکات دقیقتر است.
در نهایت با کمک کانتون فیر شرکتهای داخلی دقیقتر میتوانند به ۲۵۰ شرکت برتر خرده فروشی جهانی و شرکتهای بزرگ چند ملیتی متصل شوند تا به منافع متقابل و نتایج برد-برد دست یابند.
نوآوری علمی و فناوری عنصر اصلی توسعه نیروهای مولد جدید و یک ابزار مهم برای شکستن تنگنای تجارت خارجی است. فاز اول کانتون فیر «تولید پیشرفته» را به عنوان شعار خود در نظر گرفته تا صنایع پیشرفته و پشتیبانی فناوری را برجسته سازد.
بر اساس آمار، بیش از ۵۵۰۰ شرکت کیفی و شاخص که دارای عناوین قهرمانی انفرادی ملی فناوری پیشرفته و تولیدی هستند در این نمایشگاه حضور یافته که نسبت به نمایشگاه قبلی ۲۰ درصد افزایش داشته است.
«گروه خودرویی گوانژو» یک شرکت مطرح در حوزه خودروهای انرژی جدید در چین محسوب میشود. در این دوره آنها مدلهای پیشرفته در سه گروه: اسپورت، چندمنظوره و شاسی بلند را عرضه کردند. تمام این خودروها برقی هستند. به محض آنکه در معرض دید قرار گرفتند فورا توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کردند.
چشمگیرترین مورد در کانتون فیر امسال ارتقای کلی نمایشگاهها با محتوای فناورانه و هوش پیشرفته است که دستاوردهای توسعه بهره وری جدید چین را برجسته میسازد.
برآورد شده که تا ۱۳ آوریل (۲۵ فروردین) ۱۴۴ هزار خریدار خارجی از ۲۱۵ کشور و منطقه پیش ثبت نام انجام دادهاند؛ خریداران از آمریکا ۲۱.۴ درصد و کشورهای عضو «سازمان توسعه و همکاری اقتصادی» (OECD) ۱۳ درصد افزایش داشتهاند.
تعداد خریداران شامل کشورهای شریک ابتکار «کمربند وجاده» رشدی ۴۵.۹ درصدی را به ثبت رسانده، کشورهای خاورمیانه ۲۴.۷ درصد افزایش و کشورهای عضو «پیمان همکاریهای اقتصادی جامع منطقهای» (RCEP) نیز یک رشد ۱۵.۵ درصدی را نشان دادند.
کانتون فیر طی سالهای اخیر، ضمن تثبیت بازارهای سنتی، به شدت بازارهای کشورهایی را که به طور مشترک «کمربند و جاده» را میسازند، مورد کاوش قرار داده است.
کانتون فیر در حال حاضر با ۱۳۵ موسسه صنعتی و تجاری کشورهای شریک کمربند و جاده یک شراکت جهانی ایجاد کرده و این کشورها به بزرگترین گروه خریداران و غرفه داران نمایشگاه واردات تبدیل شدهاند.
شرکتهای جدید، محصولات جدید، قالبهای جدید کسب و کار و ایدههای جدید دائما در حال ظهور هستند.
با نگاه به نوآوری و خرد، میتوانیم شاهد بهبود و ارتقاء صنعت و تجارت خارجی چین از این دوره از کانتون فیر باشیم. در عین حال کانتون فیر به عنوان یک نشانه طلایی از تجارت بینالملل فقط یک نمایشگاه تجارت کالا نیست بلکه یک گردهمایی عظیم از تجار و بازرگانان سراسر جهان نیز هست.
کانتون فیر عزم چین برای گشایش و اعتماد به توسعه را نشان میدهد، فرصتی را برای شرکتهای چینی به منظور کشف بازارهای جدید به ارمغان میآورد و به شرکتهای کشورهای مختلف فرصت میدهد تا در فرصتهای توسعه چین سهیم شوند.