قطارهای باری چین-اروپا چه تغییراتی را برای تجارت خارجی به ارمغان آوردهاند؟
عملیات قطارهای باری چین-اروپا از ابتدای سال جاری میلادی یک روند رشد ثابت را حفظ کردهاند. جدیدترین آمارها نشان میدهد تعداد تجمیعی قطارهای باری چین-اروپا طی سالهای گذشته از ۸۵ هزار عدد فراتر رفته است. این اژدهاهای فولادین پرشتاب چه تغییراتی را برای تجارت خارجی به ارمغان آوردهاند؟
پشت این ۸۵ هزار قطار رشد روزافزون مستمر تعداد بانکها قرار دارد.
از ابتدای امسال، در مجموع بیش از ۲۶۰۰ قطار باری چین-اروپا فعالیت کردهاند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک رشد ۵.۳ درصدی را نشان میدهد و برای چهل و ششمین ماه متوالی به عملیات بیش از هزار قطار در یک ماه، دست یافتهاند.
پشت این ۸۵ هزار قطار کیفیت عملیاتی به طور مستمر در حال بهبود قرار دارد. در پنجمین روز ماه نخست قمری چین، شهر «شیآن» اولین قطار باری چین-اروپا با یک جدول زمانی کامل در سال اژدها را به حرکت در آورد. فقط ۱۰ روز طول میکشد تا این قطار از شیآن به شهر «دویسبورگ» آلمان برسد که دو روز کمتر از سال گذشته و حدود یک هفته کوتاهتر از اولین قطار است.
این قطار اروپا در کل جدول زمانی، بالاترین سرعت و بالاترین ارزش بار را دارد. محصولات آن عمدتا کالاهای با ارزش افزوده بالا مثل خودروهای انرژی جدید هستند. میانگین ارزش هر کانتینتر حدود ۸۰۰ هزار یوان است که ۱۳ درصد بالاتر از قطارهای عادی محسوب میشود.
حجم تجاری حمل شده توسط قطارهای چین-اروپا در سال گذشته از ۷۵ میلیارد دلار فراتر رفت که در مقایسه با میانگین سه سال قبل یک رشد ۵۰ درصدی را نشان میدهد.
پشت این ۸۵ هزار قطار شبکه تجاری رو به گسترش وجود دارد. ساخت بنادر دیجیتال مداما رو به بهبود است. حالا وقتی شما درخواست ترخیص گمرکی در یک نقطه عزیمت از یک قطار چین-اروپا را ارائه میدهد، این بندر قادر است ظرف چند ثانیه آن را انجام دهد.
عملیات ترخیص گمرکی کارآمد به شبکه حمل و نقل قطارهای باری چین-اروپا کمک کرده به توسعه خود ادامه دهند. تازهترین دادهها نشان میدهد قطارهای باری چین-اروپا در حال حاضر به ۲۵ کشور در اروپا رسیده و تعداد شهرهای متصل از ۲۱۷ در سال گذشته به ۲۱۹ افزایش یافته است.
طی ۱۰ سال گذشته یعنی از زمانی که یک خط ریلی بود تا حالا که به یک شبکه ریلی تبدیل شده، نسبت ارزش واردات و صادرات قطارهای باری چین-اروپا در حجم واردات و صادرات کالا بین چین و اروپا از ۰.۳ درصد به ۶ درصد افزایش یافته و یک سکوی جدید برای همکاری اقتصادی و تجاری میان کشورهای در امتداد این مسیر، ایجاد کرده است.