همکاری کیفی «کمربند و جاده»؛ بستری برای توسعه مشترک و سودمند جهانی
چین و شرکایش از آغاز سال ۲۰۲۴ گامهای استواری برای تحقق مشترک همکاری با کیفیت بالا تحت چارچوب ابتکار «کمربند و جاده» (BRI) برداشتهاند.
با طنین انداز شدن سوتهای طولانی، قطارهای باری چین-اروپا ایستگاههای شهرهای سراسر چین از جمله «شیآن»، «ههفی»، «لیانیونگانگ» و «چیفنگ» را ترک و اولین سفرهای امسال خود را آغاز کردند.
قطار باری اکسپرس «لانکانگ-مکونگ» راه آهن چین-لائوس از بندر ریلی «موهان» در استان «یوننان» (جنوب غربی چین) وارد چین شده و محمولهای جدید از دوریانهای تایلندی را برای بازار چین آورده است.
چین و مالدیو با امضای اسناد همکاری بر تمرکز روی تحقق همکاری کیفیِ کمربند و جاده در تلاش برای هماهنگی بهتر راهبردهای توسعه خود، توافق کردند.
«شهرک صنعتی ققنوس»، یک پروژه پرچمدار همکاری چین-ترینیداد و توباگو تحت ابتکار کمربند وجاده، رسما افتتاح شده که نشاندهنده همکاری جهشی میان دو کشور از تجارت و زیرساخت گرفته تا پیوند و ارتقاء صنعتی است.
«شی جینپینگ» رئیس جمهور چین در پاییز ۲۰۱۳ با بینش اساسی نسبت به توسعه تاریخی و یک درک عمیق از روند زمانه، ابتکار کمربند و جاده را پیشنهاد کرد.
این ابتکار مهم یک توسعه خلاقانه است که روح جادههای ابریشم باستانی را در میان گرفته – دو فقره از دستاوردهای بزرگ تاریخ و تمدن بشری – و به پیش میرود. کمربند و جاده روح باستانی را با حال و هوا و فرهنگ دوره جدید غنی ساخته است. طی دهه گذشته یا کمی بیشتر، چین و شرکایش همکاری کیفی را تحت ابتکار کمربند وجاده انجام دادهاند به گونهای که به گستردهترین و بزرگترین پلتفرم همکاری بینالمللی تبدیل شده است.
کمربند و جاده با پایبندی به اصول رایزنی گسترده، کمک مشترک و منافع مشترک، رعایت مفاهیم همکاری باز، سبز و پاک و پیروی از یک رویکرد فوق استاندارد، مردممحور و پایدار یک سمفونی را با حضور تمام شرکا روی صحنه برده که ویژگیهایش «پیوند سخت» در زیرساخت، «پیوند نرم» در قوانین و استانداردها و «پیوند صمیمانه» با مردم کشورهای شریک آن است.
ابتکار کمربند و جاده بیش از سه هزار پروژه همکاری خلق نموده، حدود یک تریلیون دلار سرمایهگذاری را ایجاد و به خروج نزدیک به ۴۰ میلیون نفر از فقر کمک کرده و به این ترتیب تحقق مجموعههای دستاوردهای ملی، پروژههای معیشتی و همکاریهای متمایز را تسهیل نموده است. این ابتکار به شکلی اساسی به تمام شرکا ثابت کرده که بشریت جامعهای با یک سرنوشت مشترک است.
پروژههای بارز ابتکار کمربند و جاده از جمله راه آهن چین-لائوس، راه آهن پرسرعت جاکارتا-باندونگ راه آهن استاندارد مومباسا-نایروبی و راه آهن آدیس آبابا-جیبوتی، به شکلی موثر ارتباط کشورها و مناطق مربوطه را ارتقاء دادهاند.
برگزاری کارگاههای آموزشی «لوبان»، برنامههایی برای معرفی فناوری «جونتسائو» (فناوری استفاده از علف هزر به عنوان محیط کشت قارچ خوراکی و دارویی) و فناوری برنج هیبریدی و همچنین سایر برنامههای «کوچک اما هوشمند» مردممحور که تحت کمربند و جاده راهاندازی شدهاند، به طور مداوم برای مردم کشورهای مربوطه مفید بوده است.
این داستانهای روشن درباره اینکه چگونه همکاری کمربند و جاده شکاف عمیق را به گذرگاه، کشورهای محصور در خشکی را به کشورهای مرتبط با خشکی و مکانهای توسعه نیافته را به سرزمینهای پررونق تبدیل کرده؛ نشان میدهد همکاری برد-برد مسیری مطمئن برای موفقیت در راهاندازی ابتکارات مهمی است که به همه سود میرساند.
با توجه به اینکه جهان با چالشهایی جدی شامل شتاب توسعه ناکافی و افزایش شکاف توسعه روبروست، ضروریتر از قبل است که جامعه بینالملل اجماع و توان خود برای باز بودن و همکاری در کنار هم قرار دهد تا به وسیله تلاشهای مشترک توسعه جهانی سودمند و جامع را به پیش ببرد.
شی جینپینگ در سخنرانی کلیدی خود در آیین افتتاحیه سومین «مجمع همکاری بینالمللی کمربند جاده» (BRF) که اکتبر ۲۰۲۳ برگزار شد، هشت گام اصلی چین برای پشتیبانی از تحقق مشترک همکاری کیفی کمربند و جاده را اعلام و یک جهت جدید را مشخص، چشماندازهای تازهای را باز و انگیزهای جدید را به همکاری بینالمللی تحت ابتکار کمربند و جاده تزریق کرد.
چین دست در دست طرفهای مختلف برای اجرای همه جانبه نتایج سومین مجمع همکاری بینالمللی کمربند و جاده، بهبود کیفیت همکاری و کشف زمینههای همکاری بیشتر برای توسعه کیفی ابتکار کمربند و جاده، انگیزه جدیدی را به ساخت جامعهای با سرنوشت مشترک برای بشریت تزریق خواهد کرد.