هاربین یخ و برف را به «کوههای طلا و نقره» تبدیل کرده است
همانطور که برنامه ریزی شده بود «چهلمین جشنواره بینالمللی یخ و برف هاربین» جمعه ۵ ژانویه (۱۵ دی) آغاز به کار کرد و مردم در این «شهر یخی» یک تعطیلات عمومی منحصر به فرد را آغاز کردند. هاربین به عنوان شمالیترین شهر مرکزی یک استان در چین آب و هوایی با ویژگی سرمای آلپی دارد و به یکی از داغترین نمادهای فرهنگی اخیر در شبکههای اجتماعی تبدیل شده است.
هاربین در سال ۱۹۸۵ اولین جشنواره بینالمللی را با موضوع فعالیتهای یخ و برف برگزار کرد و تا به امروز ادامه یافته است. حالا جشنواره بینالمللی یخ و برف هاربین در چین به یکی از چهار جشنواره بزرگ زمستانی در کنار «جشنواره یخ و برف ساپورو» در ژاپن، «کارناوال زمستانی کبک» در کانادا و «جشنواره اسکی اسلو» در نروژ تبدیل شده است.
«دنیای یخ و برف» نقطه عطف زمستانی هاربین محسوب میشود. در روز مانند سنگ یشم شفاف و در شب مانند یک تابلوی نقاشی رنگارنگ است.
گردشگران در مقابل سازههای یخی و برفی عکس میگیرند؛ چرخ و فلک غول پیک برفی به زیبا میچرخد و به همه اینها جو آرام و بی صدای آسمان شب را هم اضافه کنید؛ سرسره ۵۲۱ متری پر از نور است و فریاد شادی و نشاط جمعیت با خندههای بلند آنها در هم میآمیزد…
امروز بیش از ۶۰ سال از نخستین «مهمانی باغ فانوس یخی» که سال ۱۹۶۳ در هاربین برگزار شد، میگذرد. از «فانوسهای یخی» که با شمع روشن میشدند گرفته تا لولههای فلورسنت و نوارهای نور ال ای دی تا جلوههای نوری هوشمند…توسعه فناوری فانوس یخی شاهد میراث عمیق فرهنگ یخ و برف بوده و همچنین برای گردشگران تغییراتی اساسی را در این سرمای شدید به ارمغان آورده و به شکلی بسیار زیبا یخ و برف را به جادو تبدیل کرده است.
اگر یخ را چهره هاربین بدانیم آنگاه برف لباسهای زیبای آن است. «سی و ششمین نمایشگاه برف جزیره خورشید» به شکلی با شکوه برگزار میشود. مجسمه اصلی ۱۰۰ متری «ادلوایز» توسط بیش از ۸۰ مجسمهساز برفی طی بیش از ۱۰ روز ساخته شده است. این دختر زیبا یک تاج بر سر دارد و موهای بلندش نمادی از شور و حیات است و آرزوهای خوشبختی و سعادتمندی را منتقل میکند.
طرفداران اسکی در «تفریگاه اسکی یابولی» کوه را به سمت پایین سُر میخورند و برف پشت سر آنها به هوا پاشیده میشود. در میان آنها کودکان پنج سالهای هستند که هنوز به مدرسه ابتدایی نرفتهاند، عاشقان وفادار برف که بیش از ۷۰ سال سن دارند و جوانانی که به اندازه کافی شجاع هستند تا اسکی را تجربه کنند.
طی روزهای گذشته محتواهای پرطرفدار فراوانی در پلتفرمهای شبکههای اجتماعی چین درباره گردشگران جنوبی «ناز پرورده» منتشر شده که باعث یک موج جدید در تقاضای بازار گردشگری یخ و برف شدهاند.
گزارش منتشره از سوی آژانس مسافرتی «تونگچنگ تراول» نشان داد که طی تعطیلات سال نوی میلادی، محبوبیت گردشگری یخ و برف به شکلی قابل توجه افزایش یافته و محبوبیت گردشگری هاربین در مقایسه با سال قبل ۲۴۰ درصد رشد داشته است.
بر اساس محاسبات ابردادهها، هاربین بیش از سه میلیون گردشگر داشت و به مجموع درآمد گردشگری ۵.۹ میلیارد یوانی رسید که هر دو رکوردی تاریخی محسوب میشوند.
«یخ و برف کارت ویزیت هاربین برای “دوستیابی” است. چگونگی تبدیل توجه به یک جاذبه واقعی موضوعی است که هنوز باید درباره آن فکر شود.» «دای بین»، رئیس آکادمی گردشگری چین، با اشاره به «محبوبیت هاربین» تاکید کرد کلید این است که تصویر گردشگری با کیفیت، گرم و حسن نیت را منتقل کنیم. در آینده، ما باید از فرصتها برای افزایش بیشتر سرمایه گذاری در گردشگری استفاده کنیم.
وی افزود، پروژهها، زیرساختهای گردشگری را بهبود میبخشند، خدمات عمومی گردشگری را بهبود می بخشند و صحنه گردشگری را نوآورانهتر و گرمتر میکنند.