از نظر سرمایه گذاران جهانی «چین بعدی» همین چین است
«تسلا» دو هفته قبل پس از رسیدن به رکورد تولید دو میلیون دستگاه خودروی ساخته شده در چین توسط اَبَرکاخانه شانگهای، به یک نقطه عطف جدید دست یافت و مدت زمان تولید یک میلیون دستگاه خودرو از بیش از دو سال را به کمتر از ۱۳ ماه رساند.
موفقیت جدید بزرگترین کارخانه تسلا در سطح جهان نشان دهنده عظمت تولید چین، نقش تامین کنندگان چینی و ظرفیت بازار چین است و به نوشته «ورج» وبسایت اخبار فنی آمریکا، اطمینان مجددی است مبنی بر اینکه «آینده تسلا در چین است».
اما در حال حاضر زمان راحت نشستن و استراحت تسلا نیست. تولیدکنندگان خودروهای برقی داخلی که سرآمد آنها «BYD» پرفروشترین خودروساز چین است، رقابتی تنگاتنگ و هیجان انگیز با تسلا ایجاد کرده زیرا عملکرد باتری، فناوریهای خودران و سیستمهای سرگرمی بهتری دارد.
شرکت آلمانی «BMW» برای آنکه از تسلا و BYD عقب نماند اخیرا برنامه خود برای راه اندازی نسل بعدی خودروهای برقیِ اختصاصیِ بازار چین را اعلام کرد؛ لازم به ذکر است که حدود یک سوم فروش جهانی این خودروساز اروپایی در چین اتفاق میافتد.
علاوه بر این فرصتهای فراوانی وجود دارد چرا که دومین اقتصاد بزرگ جهان رویکرد «ساخت شده در چین» را به «طراحی در چین» تغییر داده و به توسعه فناوری و نوآوری خود در میانه تلاش بیوقفه بهمنظور ارتقاء و بهروزرسانی صنعتی شدت بخشیده است.
غولهای فناوری جهان با رونمایی اخیر تلفن همراه «هواوی» با نام «Mate 60» شوکه شدند چرا که دارای تراشههای بسیار پیشرفته ساخته شده توسط این غول مخابراتی چین است.
خانم «جنی جانسون» رئیس و مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه گذاری جهانی «فرانکلین تمپلتون» در «کنفرانس مدیران عامل جهانی فوربز» در سنگاپور گفت: شما درباره دومین اقتصاد جهان حرف میزنید. شما درباره اقتصادی حرف میزنید که سالانه بیش از هر کشور دیگری در جهان مهندس فارغ التحصیل میکند و بنا بر این از نظر نوآوری فکر میکنم فرصتهایی در پیش رو وجود دارد.
ظرفیت چین برای رشد اقتصادی آن را به مقصد اصلی جذب سرمایه گذاری کشورهای خارجی تبدیل کرده است. قابل توجه اینکه، بیش از صد مدیر شرکت خارجی طی هفت ماه نخست امسال به چین سفر کرده یا با وزاری چینی دیدار داشتهاند و این روند به شکل صعودی ادامه دارد.
چین در ماه آگوست از دستورالعملهای ۲۴ بندی برای بهبود هر چه بیشتر شرایط سرمایه گذاری خارجی خود رونمایی کرد و جریان سرمایه گذاری خارجی را افزایش داد تا انرژی قابل توجهی به گشایش بیشتر و با کیفیتتر تزریق کند.
«جو ناگی» از شرکت «مککینزی» میگوید سرمایه گذاران خارجی که به دنبال پتانسیل رشد هستند نیازی نیست برای دیدن «چین بعدی» به دوردستها نگاه کنند زیرا «چین بعدی همین چین است».
اندازه اقتصاد چین، پایههای آن و انعطاف پذیری آن خود گویای همه چیز است. وقتی کسی به اقتصاد چین نگاه میکند نباید فقط به نرخ رشد و مقایسه آن با نرخ رشد دو رقمی سالهای قبل بسند کند یعنی زمانی که ارقام کلی اقتصادی آن بسیار کوچکتر بود.
تولید ناخالص داخلی (GDP) چین طی نیمه نخست ۲۰۲۳ رشد ۵.۵ درصدی داشت و از بیشتر اقتصادهای بزرگ جهان سبقت گرفت. احیای مصرف ۷۷.۲ درصد به رشد اقتصادی کمک کرد که بیش از ۴۴ واحد درصد بیشتر از سال گذشته بود.
بهروزرسانی و نوآوری صنعتی نشاط خاصی پیدا کرده است. سرمایه گذاری در حوزه های-تک طی هفت ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۱.۵ درصدی داشته و بودجه تحقیقات علمی و فناوری ۲۳.۱ درصد افزایش یافته است. تولید خودروهای انرژی جدید و باتریهای خورشیدی در ماه جولای به ترتیب ۲۴.۹ و ۶۵.۱ درصد جهش داشت.
«بانک جهانی» پیش بینی کرده اقتصاد چین در سال ۲۰۲۳، ۵.۶ درصد رشد کند، «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی» ۵.۴ درصد رشد را پیش بینی کرده و «صندوق بینالمللی پول» رشد ۵.۲ درصدی را پیش بینی نموده است.
در ضمن،توسعه چین به شکلی جدایی ناپذیر مرتبط با توسعه جهانی است. یک اقتصاد در حال توسعه چین فرصتهایی را هم برای داخل و هم برای خارج این کشور به وجود میآورد به گونهای که کمتر کسی دوست دارد آن را از دست بدهد.
«رابرت مککوی» نایب رئیس شرکت مالی «نزدک» با خوشبینی درباره فهرستبندیهای چین برای حال و سالهای آینده گفت: این خط رشد برای شرکتهایی که از چین به بازارهای آمریکا میآیند بسیار قوی خواهد ماند.
وی طی سفر ماه ژوئن خود به چین گفت این امر تا حدی به دلیل رشد تجاری مستمر در چین است.
در پایان باید گفت دوران ضعف فقط مختص به چین نیست. اقتصاد چین مانند دیگر اقتصادها در برابر تنشها ایمن نیست. در عوض رشد آن با غلبه بر یک چالش پس از چالشی دیگر به وجود میآید و مستحکم میشود.