«کارگاه لوبان» چگونه دوستان چین را افزایش می‌دهد؟

وب‌سایت روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» دهم جولای (۱۹ تیر) طی گزارشی نوشت در بخش‌هایی از «جاوه شرقی» اندونزی هنوز از گاومیش برای کشت برنج استفاده می‌شود و شرایط مناسبی برای تولید یا گردشگری در آنجا وجود ندارد. هر ساله ده‌ها هزار ساکن محلی به هنگ کنگ یا دیگر نقاط می‌روند تا کار کنند یا مانند اجداد خود به عنوان کارگران ساختمانی به عربستان سعودی سفر می‌کنند.

طبق این گزارش، با این وجود «زیوفانی فیرداوس» معتقد است او هم می‌تواند در زادگاه خود شغل و آینده‌ای روشن داشته باشد. این نوجوان ۱۶ ساله به خوبی می‌داند منشاء خوش‌بینی‌اش از کجاست؛ چین.

مدرسه‌ای که می‌رود «کارگاه لوبان» را که یک برنامه آموزش فنی و حرفه‌ای با حمایت مالی چین است، برگزار کرده جایی که دانش آموزان می‌توانند یاد بگیرند چگونه خودروهای برقی چینی را تعمیر، پهپادهای تجاری چین را اپراتوری و رُبات‌های چینی را مونتاز کنند. کمک آموزشی چین تغییرات شگرفی در این مدرسه در استان جاوه شرقی اندونزی ایجاد کرده است. در اینجا نه تنها دانش آموزان می‌توانند با فناوری و تجهیزات جدید چین طی دوره آموزشی، آشنا شوند بلکه معلمان محلی اندونزیایی نیز این فرصت را پیدا می‌کنند تا از مدارس فنی حرفه‌ای در چین به منظور بهبود مهارتهایشان بازدید کنند.

بر اسس این گزارش، به گفته معلمان و افراد آموزش‌دیده، دانش آموزانی که در «کارگاه لوبان» شرکت‌ کرده‌اند به مزایای فناوری چین و در سطحی گسترده‌تر به خود چین علاقه‌مند شده‌اند.

فیرداوس می‌گوید او هیچ چیز درباره تجهیزات تا زمانی که شروع به یادگیری درباره عملکرد آنها کرد،‌ نمی‌دانست امیدوار به آینده‌ای است که در آن از پهپادها برای ساختن ویدئو و دیگر محتواهای تصویری استفاده می‌شود.

به گفته این نوجوان اندونزیایی فناوری چین به نفع تمام بشریت است.

بر اساس گزارش‌ها، حدود ۲۵ کشور کارگاه‌های لوبان را که بیشتر در آسیا، خاورمیانه و آفریقاست، برگزار کرده‌اند. این موسسات مجموعه برنامه‌های آموزش مهارت را از تولید هوشمند گرفته تا طب سنتی چین، ارائه می‌دهند.

کارگاه لوبان نخستین بار در سال ۲۰۱۶ به عنوان بخشی از ابتکار «کمربند و جاده» چین راه اندازی شد. از آن زمان پوشش و عمق این کارگاه‌ها افزایش یافته که نشان دهنده تلاش‌های چین برای توسعه قدرت نرم خود در عین توسعه قدرت اقتصادی این کشور است.

این کارگاه‌ها همچنین منعکس کننده یک تغییر گسترده‌تر به حساب می‌آید که طی آن چین به روش‌های مختلفی در حال توسعه گستره‌ای از گزینه‌های قدرت سخت و نرم برای پیشبرد منافع خود است.

«درک وان در کلین» کارشناس «دانشگاه ملی استرالیا» در این باره گفت: هدف اقتصادی چین در خارج این است که اجازه دهد اقتصادهای نوظهور در سراسر جهان روابط نزدیکتری با سیستم صنعتی چین ایجاد کنند.

طبق گزارش واشنگتن پست، کارگاه لوبان و دیگر برنامه‌های آموزش فنی حرفه‌ای که چین بانی آن است بر آموزش مهارت‌های کاربردی تاکید دارد و احتمالا در نهایت بخاطر حسن نیت فراوان به صورت موثرتری در خدمت اهداف چین قرار می‌گیرد.

«شی جین پینگ» رهبر چین در ماه مه امسال میزبان سران کشورهای آسیای مرکزی بود که طی آن او به طور خاص به افتتاح کارگاه لوبان در تاجیکستان اشاره کرد. بر اساس طرح برنامه‌ریزی شده توسط طرف چینی، کارگاه‌های لوبان بیشتری در این منطقه در آینده ساخته خواهند شد.

طبق گزارش‌ها، اولین کارگاه لوبان توسط دپارتمان‌های مرتبط در شهر ساحلی «تیان‌جین» برگزار شد شهری که در صنایعی مانند پتروشیمی، خودروسازی و فرآوری فلزات سرآمد است و مدارس فنی حرفه‌ای فراوانی در آن وجود دارد.

«کالج فنی حرفه‌ای بوهای تیان‌جین» با همکاری «کالج فنی آیوتثایا تایلند» نخستین کارگاه لوبان در خارج را برگزار کردند. دانش آموزان با استفاده از تجهیزات ارائه شده توسط شرکت‌های چینی چگونگی استفاده از سیستم‌های هیدرولیک و دستگاه‌های «سی‌ان‌سی» را آموختند.

به عقید تحلیلگران، اقدام تیان‌جین با این هدف انجام شد که نشان دهد مقامات محلی و محافل تجاری متعهد به کمک به ابتکار «کمربند و جاده» هستند. بر اساس یک سند رسمی، این شهر امیدوار به برپایی کارگاه‌های لوبان در خارج با توجه به نیازهای ساخت ابتکار «کمربند و جاده» و شروع دوره‌ای جدید از ایجاد یک «مدل چینی» در عرصه همکاری و تبادلات بین‌المللیِ آموزش فنی حرفه است.

طبق گزارش‌ها، کارگاه لوبان تحت حمایت شدید پکن هم اکنون وارد «پنوم پنه» کامبوج و «لاهور» پاکستان شده است. یک کارگاه لوبان نیز در پرتغال به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا افتتاح شده و تمرکز آن بر زمینه‌های اتوماسیون الکتریکی و ربات‌های صنعتی است.

پرسنل مرتبط از «کالج فنی حرفه‌ای مکانیک و الکتریک تیان‌جین» که با طرف پرتغالی به منظور راه اندازی کارگاه لوبان همکاری کرده‌اند، می‌گویند صادرات فناوری چین به «کشورهای توسعه یافته» نشان‌دهنده پیشرفته چین است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا