کاشغر؛ آمیزه‌ای از فرهنگ چند قومیتی و تسهیل‌گر تجارت آوراسیا

«اُستانگبوی» نام چای‌‌خانه‌ای است که در ناحیه باستانی شهر «کاشغر» در منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ واقع در شمال غربی چین قرار دارد و به یک پاتوق دنج برای دورهمی همسایگان، محلی‌ها و همچنین بازرگانان تبدیل شده است.

آنها اینجا در میان کوچه‌های پیچ در پیچ و معماری باستانی می‌توانند یک فنجان چای بنوشند، با مکالمات پرشور همراه شوند و خود را در زیبایی بی‌پایان اطراف غرق کنند.

«محمدکریم محمد» مدیر چای‌خانه می‌گوید: با تاریخ چند صد ساله، هنر دم‌آوری چای ممکن است تغییر کرده باشد اما اشتیاق وصف ناپذیر مردم برای چای همچنان دست نخورده باقی مانده است.

همزمان با آنکه چای از جنوب «رود یانگ‌تسه» راه خود را به منطقه غربی شین جیانگ در امتداد «جاده ابریشم» باستانی پیدا کرده، میراث غنیِ کاشغر جان گرفته و به این ترتیب پیوندی ناگسستنی با زندگی مردم محلی برقرار نموده است.

«شیائو شیائویونگ» استاد دانشگاه «مینزو» چین گفت: کاشغر در دوران باستان به عنوان یک قطب حیاتی حمل و نقل عمل می‌کرد و چین را به آسیای مرکزی و جنوب آسیا متصل می‌ساخت. وی افزود: تلاقی فرهنگ‌های متنوع قومی در این منطقه باعث به وجود آمدن یک گنجینه تاریخی و فرهنگی شده است.

در حال حاضر کاشغر با به کارگیری مزیت‌های فرهنگی و جغرافیایی خود، آن را به یک مقصد گردشگری خاص تبدیل کرده که آمیزه‌ای از تاریخ و مدرنیته است.

این شهر به وسیله سیاست‌های مطلوب، زیرساخت بهبودیافته و ترویج تبادلات فرامرزی همچنین به عنوان یک تسریع‌گر تجارت اوراسیا ظاهر شده است.

جایی که تاریخ با مدرنیته پیوند می‌خورد

در بالکن طبقه دوم چای‌‌خانه اُستانگبوی، مردم از ملودی‌های جذاب ساز «رواپ» و نوای ریتم‌دار دایره زنگی لذت می‌برند.

با این حال، این مکان احتمالا در گذشته همیشه پذیرای گردشگران نبوده است.

«محمد عثمان» پدر محمد‌کریم محمد و مدیر سابق چای‌خانه می‌گوید: خانه‌ها در کاشغر عمدتا با آجر و سازه‌های چوبی ساخته می‌شدند به همین خاطر مقابل زلزله انعطاف پذیری نداشتند و با خطرات بالقوه مثل سیل و آتش سوزی مواجه بودند.

پروژه‌ای در سال ۲۰۱۰ با سرمایه‌گذاری بیش از ۷ میلیارد یوان (۹۷۵ میلیون دلار) برای نوسازی خانه‌های کلنگی آغاز به کار کرد. این پروژه محل زندگی بیش از ۲۰۰ هزار نفر و مساحت ۸ کیلومتر مربعی در کاشغر با شامل می‌شد. در نهایت، بیش از ۷ هزار منزل مسکونی سنتی که از اهمیت تاریخی و فرهنگی برخوردار بودند در عین حفظ معماری اصلی، مرمت و مقام‌سازی شد.

«محمد الکلکول» نماینده دائم فلسطین در «اتحادیه عرب» طی بازدیدش از کاشغر به همراه دیپلمات‌ها و مقامات اتحادیه عرب و دبیرخانه آن در ماه مه، گفت: تدابیر انجام شده توسط دولت چین برای متحول کردن کاشغر قابل تحسین است.

وی تاکید کرد: این اقدامات نه فقط تغییرات بزرگی برای محیط و شرایط زندگی ساکنان ایجاد کرده بلکه از همه مهمتر باعث حفظ ویژگی‌های فرهنگی محلی شده است.

کاشغر ورای جوان‌سازی ملموس معماری‌اش، به میراث فرهنگی ناملموس خود را نیز توجه داشته است.

«ذوالفقار ابابکری» یکی از وارثان سنت سفالگری کاشغر است که هم ظروف برای مصارف خانگی می‌سازد و هم محصولات هنری تولید می‌کند.

او می‌گوید: هزاران سال است که با وجود تکامل و نوآوری در تکنیک‌های سفالگری، نقوش ابر، هلو، گل رز و انگور—به عنوان نمادی از خوش‌یمنی، سلامت و خوشبختی در فرهنگ چینی— دست‌نخورده باقی مانده و همچنان جامعه چند فرهنگیِ کاشغر را مجذوب خود ساخته است.

خانم «هدیه امشام ابولا» دانشجوی تانزانیایی که در چین پزشکی می‌خواند، حالا با همسر اویغوری خود به نام «دلشاد تورسون» ازدواج کرده است. این زوج امسال یک کافی شاپ در شهر باستانی کاشغر افتتاح کردند. آنها با کمک پخش زنده و پلتفرم‌های آنلاین، داستان‌ها و محصولات خود را با مخاطبان جهانی به اشتراک می‌گذارند.

هدیه می‌گوید: شهر باستانی کاشغر جایی برای عشق و رویاست. با اینکه اهل یک کشور خارجی هستم اما اینجا حس در خانه بودم را از مردم مهمان‌نوازش می‌گیرم.

طبق اعلام دفتر فرهنگ، رادیو،‌ تلویزیون و گردشگری کاشغر، این منطقه طی پنج ماه ابتدایی ۲۰۲۳ پذیرای بیش از ۱۱ میلیون گردشگر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۸۳.۴۸ درصدی را به ثبت رسانده و منجر به درآمد گردشگری ۸.۶ میلیارد یوانی و رشد ۱۱۴.۷ درصدی شده است.

گذرگاهی به سوی اوراسیا

اوایل ماه جاری میلادی، ۲۵ دستگاه کامیون حامل کانتینر کاشغر را ترک کرد. پس از رسیدن به ایستگاه راه آهن شهر «اوش» در قرقیزستان، کانتینرها به قطارهایی به مقصد تاشکند پایتخت ازبکستان انتقال داده شدند.

این اقدام، راه اندازی آزمایشی برای کاشغر به منظور تسهیل تجارت فرامرزی از طریق اجرای سیستم‌های حمل و نقل چندگانه به حساب می‌آید آن هم در آستانه راه اندازی راه آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان.

«کائو هونگ‌جیان» از اداره گمرک کاشغر می‌گوید: کاشغر گذرگاهی است که چین را به آسیای مرکزی، جنوب آسیا، غرب آسیا و حتی اروپا متصل می‌کند.

کاشغر به یک مقصد جذاب برای شرکت‌هایی تبدیل شده که به دنبال سرمایه گذاری بخاطر موقعیت جغرافیایی کلیدی آن هستند. «شرکت جونگ‌شون ای-کامرس» یکی از همین شرکت‌های تجارت خارجی است که در سال ۲۰۲۰ در منطقه گمرکی جامع کاشغر افتتاح شد.

«جانگ چی» مدیرکل شرکت جونگ‌شون گفت: ما کالاها را از «دلتای رود یانگ‌تسه» و «دلتای رود مروارید» جمع می‌کنیم و آنها را پیش از ارسال به آسیای مرکزی، اروپا و دیگر مناطق در کاشغر نگه می‌داریم. در حال حاضر روزانه بیش از ۱۲۰ هزار سفارش تجارت الکترونیک را پردازش می‌کنیم.

«ما هایتائو» مدیر کمیته مدیریت منطقه گمرکی جامع کاشغر نیز گفت در حال حاضر بیش از ۳۵۰ شرکت ثبت‌شده در این منطقه شامل بیش از  شرکت لجستیکی و تجاری و نزدیک به ۴۰ شرکت تولیدی و فرآوری حضور دارند.

ارزش تجارت الکترونیک فرامرزی در این منطقه طی سال گذشته میلادی به ۱.۲۹ میلیارد یوان رسید و در مقایسه با سال ۲۰۲۱ رشد ۲۹۱ درصدی را به ثبت رساند.

ما هایتائو تاکید کرد: با توسعه تجارت فرامرزی، تجارت عمومی و تجارت فرآوری با یک زنجیره ارزش طولانی‌تر نیز شروع به کار کرده تا ظرفیت رشد خود را آزاد سازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا