وهاب شهرستانکی، عضو اتاق بازرگانی ایران و چین: شرق، برنده طرح احیای جاده ابریشم جدید
وهاب شهرستانکی، عضو اتاق بازرگانی ایران و چین در ارتباط با اراده چین بر احیای جاده ابریشم و نوزایی تجارت سنتی این مسیر گفت: مسیر بازرگانی معروف به جاده ابریشم قدمتی هزاران ساله دارد. جاده ابریشم پای تجار چینی را از استان سین جیانگ به آسیای مرکزی، ترکمنستان و سپس به ایران باز می کرد. این تجار از عراق و سوریه به ساحل شرقی دریای مدیترانه می رفتند و از آنجا از طریق دریا به اروپا می رسیدند. همانطور که اشاره شد، ایران در آن دوران در نقطه مرکزی جاده ابریشم قرار داشت.
شهرستانکی افزود: طرح کمربند و جاده، اگرچه احیاگر روح جاده ابریشم است اما این ایده اهدافی فراتر از احیای یک مسیر سنتی برای تسهیل تجارت در خود دارد. رشد اقتصادی، کشف و ایجاد بازار های جدید، ایجاد تنوع در کانال های تجاری، گسترش سرمایه گذاری، ایجاد همکاری های منطقه ای و بین المللی جدید، تشویق دولت ها به انعطاف پذیری سیاسی، تعریف پیمان های امنیتی جدید و… از جمله اهداف احیای جاده ابریشم در قالب ابرپروژه کمربند و جاده هستند.
وهاب شهرستانکی از فرصت هایی می گوید که در دل طرح کمربند و جاده نهفته است. عضو اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: کمربند و جاده یک ابرپروژه است. پروژه های زیرساختی متعدد از جمله ساخت و ساز در حوزه راه های زمینی، ریلی و دریایی و تعریف پروژه هایی در خصوص تجهیز ناوگان حمل و نقل، فعال شدن حوزه صنعت، معدن، انرژی و انعقاد پیمان ها و قراردادهای متعدد درکشورها از جمله فرصت هایی است که پیوستن به این پروژه برای دولت ها ایجاد می کند.
وی افزود: در این میان فرصت تاریخی بی سابقه ای برای کشورهای آسیای مرکزی خلق شده تا با پیوستن به این پروژه در اقتصاد جهانی دارای جایگاهی شوند. ایران هم در صورت بهره برداری از این فرصت می تواند نقش تاریخی خود را در مرکزیت جاده ابریشم ایفا کند.
شهرستانکی تشریح کرد: کمربند و جاده شامل شبکه ای از مسیر های فراسرزمینی اعم از جاده، ریل راه آهن و سایر پروژه های زیرساختی است. مسیرهای دریایی بخش عمده ای از کمربند و جاده را تشکیل می دهند که جنوب و جنوب شرقی آسیا، خاورمیانه و آفریقا را در می نوردند. این زیر ساخت های ارتباطی دسترسی چین را به تمام مناطق اقتصادی آسیا، اروپا و آفریقا تسهیل می کند. اما این مسیر به هیچ وجه یک طرفه نیست و کشورهایی که در این پروژه تعریف شده اند در منافع اقتصادی کمربند و جاده سهیم هستند.
وهاب شهرستانکی در پایان با تاکید بر ظرفیت اقتصادی این پروژه گفت: کمربند و جاده بیش از ۶۰ کشور جهان را با هم مرتبط می کند. هر کدام از این کشور ها سهمی در اقتصاد جهانی دارند به این ترتیب ایده چین در احداث این ابرپروژه، پیمان های اقتصادی جدیدی ایجاد می کند که این حجم از داد و ستد نزدیک به نیمی از اقتصاد جهان را پوشش خواهد داد. تنها چین از منافع طرح کمربند و جاده بهره مند نخواهد شد، این پروژه رونقی در اقتصاد جهانی ایجاد می کند که البته برنده اصلی آن شرق است.