توسعه با کیفیت بالای چین؛ موتور تازه اعتماد و سرمایه‌گذاری جهانی

در نمایشگاه بین‌المللی واردات شانگهای، شرکت پاناسونیک با ارائه ماشین لباسشویی هوشمندی که به طور خودکار نوع پارچه را تشخیص می‌دهد، لکه‌ها را تحلیل می‌کند، تنظیمات شست‌وشو را بهینه می‌سازد و از طریق فرمان صوتی کنترل می‌شود، بازدیدکنندگان را شگفت‌زده کرده است.

تتسورو هوما، معاون اجرایی شرکت هولدینگ پاناسونیک و مدیر اجرایی گروه برای چین و شمال شرق آسیا، در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی واردات چین (CIIE) که ۵ نوامبر (۱۴ آبان) آغاز شد و امروز دوشنبه ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) به کار خود پایان می‌دهد، گفت: «این دستگاه تجسمی از چشم‌انداز ما برای زندگی هوشمند است. بسیاری از محصولات پیشرفته ما در چین طراحی، تولید و برای نخستین بار عرضه می‌شوند.»

امسال این نمایشگاه میزبان ۲۹۰ شرکت از فهرست فورچون گلوبال ۵۰۰ و دیگر فعالان برجسته صنعت است که تازه‌ترین نوآوری‌های خود را به نمایش گذاشته‌اند. چین به عنوان دومین بازار بزرگ واردات جهان، با تداوم سیاست گشایش و تمرکز بر توسعه با کیفیت بالا، ضمن افزایش تقاضای جهانی، اعتماد شرکت‌های چندملیتی را نیز تقویت کرده است.

هوما تأکید کرد که محصولات این شرکت بر اساس نیاز و سلیقه گسترده مصرف‌کنندگان چینی توسعه یافته‌اند.

وی افزود: «با استفاده از پیشرفت سریع چین در زمینه هوش مصنوعی، ما مدل دیپ‌سیک و دیگر مدل‌های هوش مصنوعی توسعه‌یافته محلی را برای ساخت لوازم خانگی هوشمندتر و سالم‌تر به کار گرفته‌ایم.»

به عنوان نمونه‌ای از این همکاری دوطرفه، پاناسونیک در چین ۵۰ هزار کارمند دارد که ۱۰ هزار نفر از آنان مهندس هستند و ۶۰ نهاد چینی این شرکت حدود ۳۰ درصد از سود جهانی آن را تشکیل می‌دهند.

در ۴ نوامبر (۱۳ آبان)، شرکت آمریکایی داو، فعال در زمینه علوم مواد، یک استودیوی علمی خنک‌کننده در شانگهای افتتاح کرد تا پاسخگوی نیازهای رو به رشد صنایع نوظهور چین مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و اتوماسیون باشد.

شرکت داو که برای هشتمین بار در CIIE حضور دارد، مجموعه‌ای از محصولات جدید جهانی را در نسخه ۲۰۲۵ این نمایشگاه ارائه کرده است، از جمله مایع خنک‌کننده غوطه‌وری که برای عملکرد کارآمدتر و صرفه‌جویی در مصرف انرژی در مراکز داده طراحی شده است.

برندی لانگ، رئیس شرکت Dow Performance Materials & Coatings،گفت: «چین در مسیر توسعه با کیفیت بالا به مواد نوآورانه‌تر و با عملکرد بالاتر نیاز دارد، و همین محصولات را ما در اینجا معرفی کرده‌ایم.»

ماه گذشته چین مجموعه‌ای از توصیه‌ها را برای تدوین پانزدهمین برنامه پنج‌ساله (۲۰۳۰-۲۰۲۶) توسعه اقتصادی و اجتماعی ملی منتشر کرد که در آن، اقدامات تازه‌ای برای گسترش گشایش داوطلبانه و یکجانبه پیش‌بینی شده است.

مدیران شرکت‌های خارجی، از جمله شرکت داروسازی دانمارکی Novo Nordisk، به خبرگزاری شین‌هوا گفتند که به دقت در حال بررسی این برنامه توسعه هستند.

کریستین ژو، معاون ارشد رئیس و رئیس بخش چین در Novo Nordisk، گفت: «تأکید این سند بر پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن، به نفع مردم چین است و با تعهد ما به حفظ سلامت عمومی هم‌راستاست.»

او افزود: «در دوره‌های پیشین نمایشگاه بین‌المللی واردات، بسیاری از داروهای ما تنها به شکل اسناد تحقیقاتی یا اقلام نمایشی عرضه می‌شدند. اما اکنون این نمایشگاه به سکویی برای عرضه محصولات جدید ما در چین تبدیل شده است.» از زمان ورود به بازار چین در ۳۱ سال پیش، نوو نوردیسک ۲۲ داروی نوآورانه و ۱۱ دستگاه تزریق جدید را برای درمان دیابت، چاقی و بیماری‌های نادر به بازار این کشور معرفی کرده است.

در طول هفت دوره گذشته، نمایشگاه CIIE در مجموع بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار معاملات احتمالی ایجاد کرده و زمینه همکاری بیش از ۱۱۰۰ شرکت و نهاد ترویج سرمایه‌گذاری خارجی را در سراسر چین فراهم آورده است و محصولات، فناوری‌ها و خدمات نوین را با نیازهای متنوع ۱.۴ میلیارد مصرف‌کننده چینی پیوند داده است.

وانگ شوئه‌کون، مدیر مرکز تحقیقات مجمع اقتصادی بین‌المللی هونگ‌چیائو، گفت که تعامل میان شرکت‌های جهانی و چین بر پایه همکاری برد-برد استوار است.

وی افزود: «توسعه با کیفیت بالای چین با تقویت تقاضای بازار و جذب سرمایه‌گذاری، فرصت‌های تازه‌ای را برای جهان فراهم می‌آورد و به شرکت‌های چندملیتی امکان می‌دهد با مشارکت در روند نوسازی کشور، بازده قابل توجهی به دست آورند.»

طی پنج سال گذشته، نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین حدود ۹ درصد باقی مانده که از بالاترین نرخ‌ها در جهان به شمار می‌رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا