رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران: حذف دلال ها با ایجاد پلتفرم ملی گردشگری سلامت از مبدأ عراق ضروری است

احتمال از دست رفتن بازار گردشگری سلامت ایران در عراق جدی است و به گفته رییس سازمان گردشگری کربلا، «گردشگران سلامت عراق به دلیل به صرفه بودن خدمات گردشگری سلامت به ترکیه و هندوستان و دیگر کشورهای همسایه با ایران سفر می کنند.»

به گزارش تحلیلگران، این اظهارات بیانگر آن است که بازار گردشگری سلامت ایران در عراق که زمانی بیشترین آمار اعزام متقاضیان دریافت خدمات پزشکی و سلامت به ایران را داشت در حال از دست رفتن است.

سید مصطفی موسوی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران که ریاست اتاق بازرگانی خرمشهر را نیز برعهده دارد، پیشتر به رسانه‌ها اعلام کرده بود که «سبد گردشگری سلامت ایران در عراق در حال از دست رفتن است.»

شیب نمودار گردشگری سلامت ایران در بازار عراق کاهشی است

موسوی حالا پس از برگزاری رودشو‌ گردشگری ایران در عراق که توسعه تبادل گردشگر دو کشور در سایر شاخه های گردشگری از جمله گردشگری سلامت، تفریحی و علمی را در دستور کار داشت، درباره خطر از دست رفتن بازار گردشگری سلامت ایران در عراق و جایگزین شدن هندوستان و ترکیه در بازار گردشکری سلامت ایران در عراق می گوید: حمایت از بخش خصوصی گردشگری و حذف دلالان از گردشگری سلامت با راه اندازی پلتفرم ملی و اختصاصی ایران و عراق آن هم در کشور عراق می تواند بار دیگر بازار گردشگری سلامت عراق را به ایران بازگرداند.

به گفته رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران، خدمات گردشگری سلامت در ترکیه و هندوستان برای گردشگران عراقی ارزانتر از ایران نیست. اما چون آن ها خدمات خود را که بطور مستقیم از مبدأ عراق به گردشگران سلامت ارایه می‌‌کنند اطمینان و اعتماد بیشتری بین گردشگران عراقی در بخش سلامت ایجاد کرده اند.

سیدمصطفی موسوی گفت: ایجاد اعتماد و اطمینان در گردشگران سلامت از سوی پلتفرم های هندوستان و ترکیه در عراق و امکان ارتباط مستقیم گردشگران با هتل ها و مراکز خدماتی و سلامت و درمان هند و ترکیه از داخل عراق  منجر به حذف دلالان از گردشگری سلامت عراق شده و به همین دلیل اعتماد عراقی ها به خدمات گردشگری سلامت آن کشورها افزایش یافته است.

او افزود: برندینگ‌ گردشگری هندوستان و ترکیه در عراق به شدت تقویت شده و این موضوع بیانگر کم کاری بخش دولتی ایران در حوزه گردشگری سلامت است.

رییس اتاق بازرگانی خرمشهر اعلام کرد: در چند سال اخیر گردشگری سلامت ایران در بازار عراق در حال از بین رفتن است و شیب نمودار گردشگری سلامت ایران در عراق نسبت به ترکیه و هندوستان در حال کاهش است.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران درباره اهمیت بازار گردشگری عراق برای ایران به خصوص در حوزه گردشگری سلامت می‌گوید: بازار عراق یکی از مهم‌ترین فرصت‌های منطقه‌ای برای توسعه گردشگری سلامت ایران است؛ بازاری که به‌ دلیل نزدیکی جغرافیایی، اشتراکات فرهنگی و دینی، مرزهای زمینی فعال و هزینه پایین سفر، ظرفیت تبدیل‌شدن به جایگزین واقعی برای مقاصدی همچون ترکیه و هندوستان را دارد.

موسوی با تأکید بر لزوم تحول در سازوکارهای بازاریابی گردشگری سلامت گفت: بازار عراق امروز تشنه فناوری‌های نوین و ارتباطات شفاف در حوزه خدمات درمانی است. برای موفقیت در این بازار، باید از بخش خصوصی حمایت مالی و معنوی شود و با ایجاد یک پلتفرم اختصاصی، امکان ارتباط مستقیم بیماران با مراکز درمانی معتبر ایرانی از مبداء عراق فراهم شود تا واسطه‌ها و دلالان از چرخه گردشگری سلامت ایران و عراق حذف شوند.

راه حل حضور دوباره ایران در بازار گردشگری سلامت عراق

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران با اشاره به جایگاه علمی و فنی ایران در حوزه پزشکی افزود: ایران دارای تیم‌ها و برندهای پزشکی در کلاس جهانی است. متخصصان ایرانی در زمینه‌هایی مانند جراحی‌های پیچیده، درمان ناباروری، پیوند اعضا و زیبایی، توان رقابت با پزشکان کشورهای پیشرفته را دارند. بنابراین چنین ظرفیت‌هایی باید از مسیر برندینگ و بازاریابی هدفمند در عراق معرفی شود تا اعتماد بیماران عراقی به نظام درمانی ایران افزایش یابد.

سیدمصطفی موسوی با تأکید بر اهمیت بازاریابی مستقیم از مبدأ عراق گفت: اگر معرفی خدمات درمانی ایران در خاک عراق و با همکاری نمایندگان رسمی بخش خصوصی انجام شود با افزایش اعتماد، منافع حاصل از این صنعت به جای واسطه‌ها، مستقیم به فعالان واقعی گردشگری سلامت و مراکز درمانی فعال در حوزه گردشگری سلامت خواهد رسید. در این مسیر البته نقش دولت در تسهیل صدور ویزا و توسعه زیرساخت‌های دیجیتال بسیار کلیدی است.
او اعلام کرد: در حال حاضر هیچ طرح مشخصی برای ایجاد پلتفرم ملی گردشگری سلامت میان ایران و عراق تدوین نشده و جای خالی چنین پلتفرمی به شدت احساس می شود.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: لازم است با همکاری وزارت بهداشت، سازمان میراث فرهنگی و اتاق بازرگانی، مسیر طراحی و راه‌اندازی چنین سامانه‌ ای در دستور کار قرار گیرد تا شاهد ساماندهی بیماران، شفافیت خدمات و حذف دلالی و واسطه‌گری در گردشگری سلامت کشور باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا