
پیشتازی بیرقیب چین در صنعت خودروهای برقی با نوآوری و زنجیره تأمین قدرتمند
در کارخانهای بزرگ از خودروهای برقی در حومه منطقه میون پکن، ورقهای فلزی با دقت میکروسکوپی شکل میگیرند و بازوهای رباتیک در میان جرقههای جوشکاری قطعات را به هم متصل میکنند. این مرکز فوقهوشمند که توسط شرکت صنایع خودروسازی پکن اداره میشود، نشاندهنده جایگاه پیشرفته صنعت خودروهای برقی چین است؛ صنعتی که در مقیاس و نوآوری، معیارهای جهانی را تعیین میکند.
طبق اعلام انجمن تولیدکنندگان خودروی چین، تولید خودروهای برقی طی هشت ماه نخست سال ۲۰۲۵ با رشد ۳۷.۳ درصدی به بیش از ۹.۶۲۵ میلیون دستگاه رسید. فروش این خودروها نیز با افزایش ۳۶.۷ درصدی به ۹.۶۲ میلیون دستگاه رسید. چین در سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۲.۸۸ میلیون دستگاه NEV تولید و ۱۲.۸۶ میلیون دستگاه فروخت و برای دهمین سال متوالی در تولید و فروش جهانی پیشتاز شد.
رشد بر پایه نوآوری
موفقیت این بخش متکی بر نوآوری مداوم و یک زنجیره صنعتی کامل است. در سال جاری، پیشرفتهای متعددی در باتریها، سیستمهای رانندگی هوشمند، شارژ فوقسریع و یکپارچهسازی اکوسیستم مشاهده شده است.
شرکت CATL اعلام کرد باتریهای تمامجامد آن وارد مرحله پیشتولید انبوه شدهاند؛ این باتریها چگالی انرژی بیش از ۳۰ درصد بالاتر از نمونههای لیتیوم مایع دارند و بیش از ۲۰۰۰ بار شارژ دوام میآورند. در همین حال، BYD پلتفرم برقی فوقالعاده خود را معرفی کرد که تنها با ۵ دقیقه شارژ، امکان پیمایش ۴۰۰ کیلومتر را فراهم میکند.
خودروسازان چینی همچنین از هوش مصنوعی برای تبدیل خودروها به «پایانههای هوشمند متحرک» استفاده میکنند. در نمایشگاه بینالمللی خودرو شانگهای ۲۰۲۵، شرکتهایی مانند هواوی و ایکسپنگ، سیستمها و تراشههای پیشرفته رانندگی هوشمند خود را معرفی کردند.
به گفته شین گوبین، معاون وزیر صنعت و فناوری اطلاعات، در جریان برنامه پنجساله چهاردهم، چین توانسته است برد خودروهای برقی را به حدود ۵۰۰ کیلومتر افزایش دهد، هزینه باتریها را ۳۰ درصد کاهش دهد، عمر آنها را ۴۰ درصد بالا ببرد و سرعت شارژ را سه برابر بهبود بخشد.
زنجیره تأمین قدرتمند
موفقیت صنعت خودروهای برقی چین به زنجیره تأمین یکپارچه و باز آن متکی است. از مواد خام و تولید باتری تا مونتاژ خودرو و توسعه نرمافزار، این زنجیره کارآمد به سرعت توسعه محصولات جدید کمک میکند.
منطقه دلتا رود یانگتسه با ایجاد «اکوسیستم صنعتی ۴ ساعته»، این امکان را فراهم کرده است که کارخانههای NEV ظرف چهار ساعت همه قطعات مورد نیاز خود را تأمین کنند. شانگهای «مغز» فناوری، چانگجو «قلب» باتری و نینگبو «بدنه» خودروها را فراهم میکنند.
در چانگجو بیش از ۳ هزار شرکت فعال در حوزه خودروهای برقی مستقر هستند که ارزش تولیدی بیش از ۳۰۰ میلیارد یوان (۴۲.۲ میلیارد دلار) ایجاد میکنند.
جهانیشدن اکوسیستم
اکوسیستم باز چین شرکتهای بینالمللی را جذب کرده است. بیامو در همکاری با CATL، Momenta و هواوی پروژههای مشترکی را پیش میبرد. مدیرعامل بیامو در چین این همکاریها را فراتر از مشارکتهای معمول دانست و تأکید کرد که تجربه موفق چین بر پایه «باز بودن فناوری» شکل گرفته است.
تویوتا نیز در آوریل ۲۰۲۵ قراردادی ۱۴.۶ میلیارد یوانی با شهرداری شانگهای برای تولید خودروهای برقی لکسوس امضا کرد.
در سطح منطقهای، BYD با کارخانه جدید خود در تایلند و سرمایهگذاری جیلی در مالزی، به انتقال فناوری و ایجاد قطبهای صنعتی جدید کمک میکنند.
به این ترتیب، چین با اتکا بر قدرت داخلی و همکاری جهانی، نه تنها پیشتاز صنعت خودروهای برقی باقی مانده، بلکه الگوی یک اکوسیستم کامل صنعتی را نیز به جهان صادر میکند.



