تعلیق تحویل بسته‌ها به آمریکا؛ پیامدهای تعرفه‌های جدید بر تجارت و مصرف‌کنندگان

پیامدهای تعرفه های آمریکا

دولت ایالات متحده در تاریخ ۳۰ جولای (۹ تیر) اعلام کرد که از ۲۹ آگوست (۷ شهریور)، معافیت از عوارض گمرکی برای بسته‌های وارداتی با ارزش ۸۰۰ دلار یا کمتر را به حالت تعلیق در خواهد آورد. در نتیجه، بسیاری از کشورها اخیراً تعلیق تحویل بسته‌ها به آمریکا را اعلام کرده‌اند. این اقدام چه تأثیراتی خواهد داشت؟ «قربانیان واقعی» سیاست‌های تعرفه‌ای ایالات متحده چه کسانی هستند؟

 

«گروه رسانه‌ای چین» (CMG) در این خصوص با وانگ شو استاد دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه مطالعات خارجی پکن، مصاحبه کرده است.

 

 

 

تحلیل این استاد چینی را با هم مطالعه می‌کنیم.

 

اقدامات یکجانبه حمایت از تجارت ایالات متحده باعث واکنش‌های زنجیره‌ای می‌شود

 

اخیراً، خدمات پستی در چندین کشور تحویل بسته‌ها به ایالات متحده را به حالت تعلیق درآورده‌اند. دلیل این امر این است که دولت آمریکا اعلام کرده که از ۲۹ آگوست، معافیت از عوارض گمرکی برای بسته‌های وارداتی با ارزش کمتر از ۸۰۰ دلار را لغو خواهد کرد. از آنجایی که گمرک و حفاظت مرزی آمریکا هنوز جزئیات دقیق اجرای این سیاست را روشن نکرده، سیستم‌های پستی در کشورهای مختلف در حال حاضر قادر به تضمین ترخیص گمرکی مطابق با قوانین نیستند. بنابراین، آنها مجبور به تعلیق برخی از خدمات پستی شده‌اند. این امر باعث ایجاد یک سری واکنش‌های زنجیره‌ای در سطح جهانی شده است. کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، فرانسه، آلمان، بلژیک، اتریش و اسپانیا و همچنین کشورهای آسیایی مانند هند و کره جنوبی، خدمات ارسال بسته به ایالات متحده را به طور متوالی به حالت تعلیق درآورده یا محدود کرده‌اند.

 

قربانیان این سیاست کدام گروه هستند؟

 

تأثیرات این اقدام چندوجهی است. نخست، پلتفرم‌های تجارت الکترونیک و شرکت‌های کوچک و متوسط مرتبط که به تجارت فرامرزی در مقیاس کوچک متکی هستند، بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند، زیرا هزینه‌های عملیاتی آنها افزایش یافته و ممکن است مجبور به خروج از بازار آمریکا شوند. بعید است که کسب‌وکارهای محلی ایالات متحده نیز از این وضعیت بی‌تأثیر بمانند. حاشیه سود شرکت‌های کوچک و متوسط آمریکایی کاهش خواهد یافت و آنها به دنبال تأمین‌کنندگان یا راه‌حل‌های لجستیکی جایگزین خواهند بود. این وضعیت موجب می‌شود شرکت‌ها بخش بیشتری از تعرفه‌ها و هزینه‌ها را از طریق افزایش قیمت به مصرف‌کنندگان منتقل کنند و در نتیجه افزایش گسترده قیمت کالاهای مختلف از مواد غذایی و پوشاک تا خودرو رخ دهد.

 

کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان آمریکایی قربانیان مستقیم این سیاست‌ها خواهند بود.

 

به عنوان نمونه، برخی محصولات در سوپرمارکت‌های والمارت تاکنون شاهد افزایش ۱۵ درصدی قیمت بوده‌اند و قرار است قیمت کفش‌های پاییزی آدیداس ۲۲ درصد افزایش یابد. در نهایت، مصرف‌کنندگان آمریکایی قربانیان مستقیم این سیاست‌های تعرفه‌ای هستند.

 

میانگین تعرفه واردات در ایالات متحده اکنون به بالاترین سطح خود از سال ۱۹۳۴ رسیده است. برآورد می‌شود که هر خانوار آمریکایی متحمل زیانی حدود ۲ هزار دلار شود و احتمالاً خانواده‌های طبقه کارگر بیشترین آسیب را خواهند دید. در واقع، این امر نابرابری اجتماعی در آمریکا را تشدید می‌کند. در عین حال، اگرچه هدف ظاهری سیاست تعرفه‌ای آمریکا جلوگیری از زیان و کاهش به اصطلاح عدم تعادل تجاری با سایر کشورهاست، اما در نهایت اثرات منفی آن بر دوش گروه‌های داخلی آمریکا خواهد بود.

 

واقعیت‌ها همچنین نشان داده‌اند که سیاست‌های تعرفه‌ای دولت ترامپ نتوانسته به وعده خود در زمینه حفاظت از مشاغل عمل کند. برای نمونه، شرکت فورد موتور به دلیل افزایش هزینه واردات فولاد مجبور به کاهش مزایای کارگران و تعدیل مشاغل شد. بنابراین، تعلیق تحویل بسته‌ها به ایالات متحده توسط چندین کشور نشان می‌دهد که چگونه اقدامات حمایت‌گرایانه تجاری یکجانبه آمریکا زنجیره‌ای از واکنش‌ها را در سطح جهانی ایجاد کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا