افزایش مصرف، محرک رشد اقتصادی چین
کارشناسان صنعت میگویند بازار مصرف داخلی چین در نیمه دوم سال، تحت تأثیر اجرای مداوم سیاستهای محرک اقتصادی و افزایش تقاضای مردم برای کالاهای مصرفی لوکس، به رشد خود ادامه خواهد داد.
نقش مصرف بهعنوان عامل اصلی رشد اقتصادی، همواره مورد توجه مقامات ارشد چین بوده است. در گزارش کار دولت در ماه مارس، تقویت مصرف بهعنوان اولویت اصلی امسال ذکر شد. در نشست کمیسیون مرکزی امور مالی و اقتصادی در فوریه سال گذشته به ریاست شی جینپینگ، بر تشویق و هدایت ارتقاء گسترده تجهیزات و تجارت کالاهای مصرفی تأکید شد.
طبق اعلام دفتر ملی آمار، سال گذشته مصرف نهایی ۴۴.۵ درصد در رشد اقتصادی چین نقش داشت و از سرمایهگذاری و صادرات پیشی گرفت و تولید ناخالص داخلی را ۲.۲ درصد افزایش داد. تسای جیمینگ، استاد دانشگاه تسینگهوا، گفت: مصرف موتور اصلی رشد اقتصادی است. بهبود ظرفیت و محیط مصرف و ارتقاء آن، توسعه هماهنگ تولید و گردش را تقویت کرده و چرخهای مثبت در رشد ایجاد میکند.
برای حمایت از این گذار، دولت چین انتشار اوراق قرضه خزانهداری ویژه بسیار بلندمدت به ارزش ۳۰۰ میلیارد یوان (۴۱.۸ میلیارد دلار) را برای حمایت از برنامه تعویض کالاهای مصرفی ـ که مقیاس آن دو برابر سال گذشته است ـ آغاز کرده است. کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی (NDRC) اعلام کرد که در ماه اکتبر، چهارمین و آخرین بخش این صندوق به مبلغ ۶۹ میلیارد یوان تخصیص خواهد یافت.
طبق گزارش NDRC، این برنامه طی ۶ ماه نخست سال به فروش بیش از ۱.۶ تریلیون یوان منجر شد و باعث رشد قابلتوجه فروش خودرو، لوازم خانگی و محصولات الکترونیکی شد. در همین مدت، کل فروش خردهفروشی به ۲۴.۵ تریلیون یوان رسید که ۵ درصد افزایش یافت. فروش خردهفروشی کالاها نیز با رشد ۵.۱ درصد به ۲۱.۸ تریلیون یوان رسید.
فو ییفو، محقق ویژه بانک جذب بازرگانان جانگ سو، گفت: در شرایط فشارهای اقتصادی جهانی، چین انعطافپذیری بالای خود را نشان داده است. جمعیت ۱.۴ میلیاردی کشور بازاری بزرگ ایجاد کرده که موتور اصلی رشد اقتصادی و فرصتی برای شرکتهای جهانی است.
در نشست دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین به ریاست شی جینپینگ در ۳۰ جولای (۸ مرداد)، بر آزادسازی پتانسیل تقاضای داخلی، تشویق مصرف کالا و ایجاد محرکهای جدید برای رشد مصرف خدمات تأکید شد.
فو پیشبینی کرد که خدماتی مانند مراقبت از سالمندان، درمانهای پزشکی بلندمدت، معاینات پیشرفته، خدمات خانهداری، گردشگری فرهنگی و فناوریهای نو مانند هوش مصنوعی بهعنوان حوزههای نوین مصرف رشد کنند.
وزارت بازرگانی چین همراه با پنج وزارتخانه دیگر در ماه آوریل کمپین «خرید در چین» را آغاز کرد که رویدادها و تبلیغات متعددی در سراسر کشور برگزار کرده و رشد فروش را افزایش داده است.
دولت چین همچنین سیاست بازپرداخت مالیات خروج را برای بازدیدکنندگان خارجی بهینهسازی کرد. در نیمه نخست سال، درآمد فروش از خریدهای مشمول بازپرداخت مالیات نسبت به سال قبل ۹۴.۶ درصد رشد داشت. فروشگاه DJI غول پپپاد در پکن پس از اجرای این سیاست، نرخ تبدیل سفارشات خود را از ۲۰ تا ۳۰ درصد به حدود ۸۰ درصد افزایش داد.
بازدیدکنندگان خارجی از کشورهای مختلف، از جمله ایالات متحده، روسیه، آلمان و عربستان سعودی، به خرید پهپاد و محصولات مربوطه علاقه نشان دادهاند. برخی گردشگران مانند مارکو از هلند و مکلود کادامانجا از مالاوی اعلام کردند که بازپرداخت فوری مالیات تجربه خرید را جذابتر کرده است.
آندریا یو، شریک بخش خدمات مالیات غیرمستقیم در شرکت خدمات حرفهای EY، گفت اجرای سیاست بازپرداخت فوری مالیات به یک شتابدهنده برای تحریک هزینهها تبدیل شده است.
وی افزود: روند خرید بازدیدکنندگان خارجی در چین به لطف بهینهسازی مداوم محیط کسبوکار و تجربههای مصرف، و همچنین عرضه محصولات کیفیتر، بیشازپیش رو به افزایش است.
به عقیده ناظران با تداوم اصلاحات دقیق اینگونه سیاستها و فرارسیدن فصل اوج سفرها همراه با هزینههای تشویقی ناشی از جشنوارهها، انتظار میرود مصرف داخلی چین امسال سهم بیشتری در رشد کلی اقتصاد کشور داشته باشد.