مهار اقتصاد چین، رویای دست نیافتنی آمریکا
ایالات متحده که چین را رقیبی مهار نشدنی در عرصه فناوری، اقتصاد، تولید و تجارت یافته است، برای حفظ هژمونی و سیاست های سلطه جویانه و انحصارطلبانه خود، سیاست ها و ترفندهای مختلفی را از جمله اعمال تعرفه های اضافی و غیرمتعارف برای واردات بسیاری از محصولات ساخت چین و متهم کردن چین به در اختیار گرفتن تمام بازارهای صادرات جهان، در پیش گرفته تا شاید از این طریق به هدف اصلی خود یعنی “مهار چین و انزوای اقتصادی این کشور” دست یابد.
رشد سریع اقتصاد پویای چین از یک سو و افول اقتصادی و تجاری آمریکا به دلیل سیاست های نادرست ایالات متحده به ویژه سیاست های افزایش تعرفه ها از سوی دولت کنونی آمریکا، باعث شده تا برخی مقامات آمریکایی این روایت بی اساس را مبنی بر اینکه صادرات چین در حال در بر گرفتن همه بازارهای جهانی است و اقتصاد چین نیاز به «تعدیل» دارد، همچنان تکرار کنند.
این نوع روایت از شرایط اقتصادی و تجاری پوپا و فعال چین، در واقع تکرار همان گفتمان های قبلی و بیهوده مقامات آمریکایی علیه چین است؛ ادعاهایی بی اساس که تغییرات و تحولات عظیم جهانی در حال وقوع و نیز این واقعیت را که اقتصاد چین وارد مرحله توسعه باکیفیت شده است، نادیده می گیرند.
اگرچه میزان کل صادرات چین همچنان یک حجم بزرگ و قابل توجه است، اما سهم صادرات در اقتصاد چین طی سالها به طور پیوسته کاهش یافته و اکنون بطور نسبی، حتی کمتر از سهم صادرات کشورهایی مانند ویتنام، آلمان و کره جنوبی است. در همین حال، واردات چین در سال های اخیر سیر افزایش خود را ادامه داده و در سال ۲۰۲۴ به بیش از ۲.۶۴ تریلیون دلار رسیده است که نسبت به سال ۲۰۰۰ ، بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است.
امروز، رشد اقتصادی چین بیش از پیش توسط مصرف و تقاضای داخلی تقویت و هدایت می شود. در سال ۲۰۲۴، هزینه های مصرفی بیش از ۴۰ درصد از رشد تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل داد و با افزایش ۲.۲ درصدی تولید ناخالص داخلی، به عنوان موتور محرک اصلی اقتصاد چین عمل کرد.
در واقع، توسعه بخش تولید در چین، حاصل کار و تلاش های خود این کشور و همچنین همکاری های موثر جهانی میان چین با کشورهای مختلف است. این توسعه، در واقع توسط عواملی چون تقاضای بازار و مزیت های نسبی محقق شده است.
علاوه بر این، شرکت های خارجی به طور فزایندهای در حال ایجاد مراکز تحقیق و توسعه در چین هستند. همچنین به دلیل برخورداری چین از بالاترین فناوری های روز جهان، تولیدات کالاها و محصولات ساخت چین به سمت بخش های پیشرفته تر در حال حرکت است. برای مثال، صادرات خودروهای برقی موجب شده تا صنعت خودروسازی جهانی به سرعت متحول شود. چین نه تنها «یک کارخانه بزرگ برای جهان» است، بلکه در حال تبدیل شدن به «یک آزمایشگاه بزرگ برای جهان» نیز هست.
چین با تکیه بر جایگاه تثبیت شده خود در زنجیره های ارزش جهانی و با رویکرد توسعه مشترک و سرنوشت مشترک برای همه بشریت، در حال ارتقای قابلیت های تولیدی و نوآوری خود است. این کشور به دنبال آن است تا با ساخت یک سیستم زنجیره ارزش جهانی فراگیرتر، کارآمدتر و سودمندتر، در نهایت به تحقق منافع همه ملت ها و رفاه مردم در سراسر جهان کمک کند.
سیاستمداران آمریکایی که با جنجال سازی و با هدف اصلی مهار چین، به دنبال روایت «تعدیل صادرات چین» هستند، در واقع هدف اصلی آنها، اجرای طرح انزوای اقتصادی چین است، اما این توطئه ها هرگز موثر نخواهد بود زیرا در یک اقتصاد جهانی، آنچه کشورها واقعاً به آن نیاز دارند، همکاری و تعامل برد-برد است، نه تفکر برد-باخت.