برنامه پنج‌ساله پانزدهم چین شاهد نوآوری بیشتر و همکاری بین‌المللی عمیق‌تر خواهد بود

یک مقام ارشد بازرگانی چین روز جمعه ۱۸ جولای (۲۷ تیر) اعلام کرد که این کشور طی برنامه پنج‌ساله پانزدهم (۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰) تلاش‌های خود را برای توسعه تجارت با کیفیت بالا، گسترش همکاری‌های بین‌المللی و تقویت نوآوری با هدف افزایش صادرات، تشدید خواهد کرد.

وانگ ون‌تائو وزیر بازرگانی گفت با وجود فشارهای خارجی، چین جایگاه خود را به عنوان یک قدرت بزرگ تجاری جهان حفظ کرده و در دوره برنامه پنج‌ساله چهاردهم (۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵) پیشرفتی چشمگیر در توسعه کیفی داشته است.

بر اساس اعلام وزارت بازرگانی، تجارت خارجی چین طی سال گذشته میلادی به ۶.۱۶ تریلیون دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۲۰، ۳۲.۴ درصد رشد داشته و چین را برای هشتمین سال پیاپی در جایگاه بزرگ‌ترین کشور تجاری جهان قرار داده است.

وزیر بازرگانی اعلام کرد زنجیره‌های تولید و تأمین چین که به تجارت خارجی مربوط هستند، کامل‌تر، انعطاف‌پذیرتر و کارآمدتر شده‌اند. این روند توانایی کشور را برای عبور از چالش‌های خارجی افزایش داده و پایه‌ای محکم برای رشد پایدار و باکیفیت تجاری ایجاد کرده است.

در حالی که روند جهانی‌شدن اقتصاد با چالش‌های روزافزون روبرو است و یک‌جانبه‌گرایی و حمایت‌گرایی در سال‌های اخیر شدت گرفته، لی چنگ‌گانگ، نماینده تجارت بین‌الملل چین، گفت که نظم اقتصادی و سیستم حکمرانی جهانی با فشارهایی چشمگیر مواجه شده‌اند.

در پاسخ به این شرایط، چین بار دیگر بر پایبندی خود به سیستم تجارت چندجانبه تأکید کرده، به گسترش شبکه توافق‌نامه‌های تجارت آزاد با استاندارد بالا پرداخته و هم‌زمان همکاری‌های منطقه‌ای و چندجانبه را گسترش داده است.

وی افزود: چین در کنار تکمیل مذاکرات نسخه ۳.۰ توافق‌نامه منطقه آزاد تجاری با آسه‌آن در اوایل امسال، موضوعات جدیدی همچون اقتصاد دیجیتال و اقتصاد سبز را نیز در مذاکرات تجاری خود لحاظ کرده است.

با توجه به پایبندی گسترده‌تر چین به سیاست درهای باز با استاندارد بالا، سرمایه‌گذاری خارجی نیز نقش کلیدی در حمایت از توسعه اقتصادی کشور ایفا کرده است. چین در دوره چهاردهمین برنامه پنج‌ساله تا پایان ژوئن امسال، در مجموع ۷۰۸.۷۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده و ۶ ماه زودتر از برنامه به هدف تعیین‌شده در برنامه ملی توسعه تجارت رسیده است.

لینگ جی، معاون وزیر بازرگانی و معاون نماینده تجارت بین‌الملل چین، گفت شرکت‌های دارای سرمایه‌گذاری خارجی، یک‌سوم تجارت خارجی چین و یک‌چهارم ارزش افزوده صنعتی کشور را شامل می‌شوند، ضمن اینکه بیش از ۳۰ میلیون شغل ایجاد کرده‌اند و نقش مهمی در رشد اقتصادی چین داشته‌اند.

چین روز جمعه در راستای جذب سرمایه‌گذاری بیشتر، از ۱۲ اقدام مشخص رونمایی کرد تا شرکت‌های خارجی را به سرمایه‌گذاری مجدد در بازار چین ترغیب کند و استفاده‌ای موثرتر از سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشد.

در سیاست جدیدی که توسط کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات به همراه ۶ نهاد دولتی دیگر منتشر گردید، تأکید شده است که چین از شرکت‌های خارجی واجد شرایطی که سود خود را در داخل چین سرمایه‌گذاری مجدد می‌کنند، حمایت خواهد کرد؛ این حمایت شامل استفاده انعطاف‌پذیر از زمین، مشوق‌های مالیاتی، رویه‌های ساده‌تر، پشتیبانی مالی و بهبود خدمات برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری مجدد با کیفیت بالا است.

شرکت قطعات خودروی جیانگسو موبیس، تولیدکننده لامپ و کیسه هوا و زیرمجموعه هیوندای موبیس کره جنوبی، از زمان پیوستن به برنامه اپراتور اقتصادی مجاز (AEO) در سال ۲۰۲۴، با حمایت دولت محلی توانسته درآمد خود را افزایش دهد.

برنامه AEO که توسط سازمان جهانی گمرک ترویج می‌شود، همکاری میان گمرک‌ها و شرکت‌ها را برای افزایش امنیت زنجیره تأمین و تسهیل تجارت جهانی از طریق ساده‌سازی رویه‌ها تقویت می‌کند.

جِنگ یین، مدیر بخش تجارت خارجی شرکت مذکور، گفت: از زمان پیوستن به این برنامه، توانسته‌ایم دامنه فعالیت خود را گسترش دهیم و به تأمین‌کننده قطعات برای خودروسازان بیشتری در ژاپن و جنوب شرق آسیا تبدیل شویم.

بر اساس داده‌های گمرک نانجینگ، این شرکت که بیش از هزار نفر را استخدام کرده، طی نیمه نخست سال جاری میلادی، صادرات خود را نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۴.۵ درصد افزایش داده و به ۴۳۰ میلیون یوان (۶۰ میلیون دلار) رسانده است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا